تعیین تکلیف راه‌آهن شلمچه - بصره

دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: استاندار خوزستان گفت: برای راه‌اندازی پل روی شط‌العرب، ردیف اعتباری قابل توجهی در بودجه ۹۵ لحاظ شده که البته این موضوع مشروط بر اعلام آمادگی بیشتر عراق به‌منظور راه‌اندازی خط ریلی شلمچه - بصره است. غلامرضا شریعتی در دیدار با استاندار بصره عراق با اظهار امیدواری نسبت به اینکه بخش‌خصوصی با محوریت اتاق‌های بازرگانی پایه روابط تجاری میان استان‌های خوزستان و بصره باشد، اظهار کرد: امیدواریم تفاهم‌نامه امضاشده میان استان‌های خوزستان و بصره که سعی شده با دقت بیشتر نسبت به گذشته و همچنین بهره‌گیری از تجارب پیشین انجام شود جنبه عملی به خود بگیرد و درصد بیشتری از تفاهم‌نامه میان دو استان اجرا شود.

وی با اشاره به تصویب کمیته پیگیری تفاهم‌نامه‌ها میان دو استان خوزستان و بصره افزود: امیدواریم این کمیته مشترک، با برگزاری جلسات مکرر و ماهانه، زمینه اجرایی شدن تفاهم‌نامه و حل مشکلات ایجاد شده تفاهم‌نامه‌های پیشین را فراهم کند و از این طریق و با انجام هماهنگی‌ها بستری برای توسعه روابط و اقدامات مشترک بیشتر میان دو استان فراهم شود. شریعتی با اشاره به زحمات اتاق‌های بازرگانی استان‌های خوزستان و بصره برای دیدار استاندار بصره با استاندار خوزستان و همچنین انعقاد تفاهم‌نامه اظهار کرد: در این مدت از نزدیک شاهد تلاش‌های اتاق‌های بازرگانی استان بودم و امید است پایه روابط و تعاملات میان دو استان بخش خصوصی با محوریت اتاق بازرگانی باشد.

شریعتی ادامه داد: تعدادی از تفاهم‌نامه‌های گذشته که به سرانجام نرسیده‌اند، قابل اجرا بوده‌اند اما کمیته‌ای برای پیگیری اجرای آنها تشکیل نشده بود. برای تفاهم‌نامه امروز خوزستان با استان بصره، کمیته کاری -اقتصادی متشکل از نمایندگان دو استان تشکیل شده است تا هم مسائل این تفاهم‌نامه پیگیری شود و هم تفاهم‌نامه‌های پیشین نیز که قابلیت اجرا دارند در این کمیته مورد پیگیری قرار بگیرند.

استاندار خوزستان با اشاره به وظایف سنگین کمیته کاری - اقتصادی استان خوزستان و بصره گفت: این کمیته مشکلات در زمینه اجرای تفاهم‌های ایجاد شده را پیگیری و رفع می‌کند و انتظار می‌رود اعضای این کمیته مسائل را پیگیری کرده و اگر بعضی موضوعات مستلزم اصلاحات و دیدارهای مجدد استانداران بصره و خوزستان باشد، آمادگی برگزاری دیدارهای دیگر را داریم تا تمام مشکلات رفع شود و مانع بروز مشکل در تفاهم‌نامه و تبادلات اقتصادی و تجاری و فرهنگی میان دو استان باشیم. وی در زمینه نوع ضمانت اجرایی شدن تفاهم‌نامه استان‌های خوزستان و بصره اظهار کرد: در این تفاهم‌نامه تلاش شده تا موضوعاتی که در حیطه اختیارات استانداران خوزستان و بصره است، گنجانده شود. روابط فی ما بین دو استان متقابل است. یعنی اگر خوزستان تکنولوژی و فناوری و خدمات فنی و مهندسی را به استان بصره انتقال می‌دهد، از سوی دیگر بصره نیز خریدار محصولات و کالاهای خوزستان است و به رونق اقتصادی ما کمک می‌کند.

شریعتی راه‌آهن شلمچه - بصره را حلقه مفقوده ارتباطات و تعاملات میان دو کشور دانست و افزود: با راه‌اندازی راه‌آهن شلمچه - بصره، کشورهای ایران و عراق می‌توانند به بازارهای جدیدی دسترسی پیدا کنند که امیدواریم این مسائل پیگیری و دنبال شود.

وی همچنین به بیان تفاوت میان قرارداد و تفاهم‌نامه در عرف و حقوق بین‌الملل پرداخت و اظهار کرد: قرارداد دارای ضمانت و تعهد اجرایی است اما تفاهم‌نامه، نوعی موافقت‌نامه برای بررسی بیشتر مشکلات است، در صورتی که امکان اجرای تفاهم‌نامه وجود داشته باشد حتما اجرا می‌شود. وی در زمینه تفاهم‌نامه‌ میان ایران و عراق که در آن ایران متعهد به احداث پل روی شط‌العرب و عراق متعهد به راه‌اندازی خط ریلی شلمچه - بصره می‌شد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تا آسیای میانه سراسری است، اگر راه‌آهن شلمچه - بصره به عنوان حلقه مفقوده این بخش راه‌اندازی شود، منجر به خلق ثروت و اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی برای ایران و عراق خواهد شد.

شریعتی تصریح کرد: در بودجه سال ۹۵ برای ساخت پل روی شط العرب، ردیف اعتباری به میزان قابل ملاحظه‌ای منظور شده اما این موضوع مشروط بر این است که عراق نیز برای راه‌اندازی خط ریلی شلمچه - بصره اعلام آمادگی کند.

وی افزود: مشکلی در زمینه احداث پل بر شط‌العرب نداریم اما عراق مشکلات اقتصادی برای راه‌اندازی خط ریلی شلمچه - بصره دارد که به این منظور پیشنهاد دادیم تا راه‌اندازی این خط ریلی از طریق جذب سرمایه‌گذار صورت بگیرد. این پیشنهاد مورد استقبال استاندار بصره قرار گرفته اما باید در این زمینه دولت‌های دو کشور به بحث و بررسی بپردازند.

شریعتی ادامه داد: استاندار بصره با توجه به شناختی که از وزیر حمل‌ونقل عراق دارد، پیش‌بینی کرده که امکان راه‌اندازی خط ریلی شلمچه - بصره از طریق جذب سرمایه‌گذار امکان‌پذیر است و همچنین مقرر شده برای پیگیری این موضوع جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران، وزیر حمل‌ونقل عراق و استانداران استان‌های خوزستان و بصره برگزار شود که درصورت موافقت با جذب سرمایه‌گذار برای انجام طرح راه‌آهن شلمچه - بصره مشکل اعتباری عراق حل می‌شود و ما آمادگی احداث پل روی شط العرب را داریم.

مدیرکل راه‌آهن جنوب نیز در این دیدار اظهار کرد: اهمیت اجرای راه‌آهن بصره به شلمچه بر کسی پوشیده نیست و جزو طرح‌های مهمی است که بر اجرای آن تاکید داریم.

عبدالکریم درویش‌زاده افزود: بر اساس توافق‌نامه سال ۲۰۱۴ بین ایران و عراق مقرر شد این طرح به‌منظور اجرای کریدورهای شمال به جنوب و توسعه حمل‌ونقل اجرایی شود.

وی ادامه داد: در این طرح اجرای پل ۷۰۰ متری برعهده ایران قرار گرفت که همزمان با اجرای خط راه‌آهن ۳۲ کیلومتری از سوی عراق اجرا می‌شود.درویش‌زاده با اشاره به اینکه راه‌آهن جنوب ایران پس از امضای این تفاهم‌نامه تحقیقات خود را برای اجرای پل در کمتر از یک ماه انجام داد، تصریح کرد: شرکت‌های توانمند برای اجرای این پل شناسایی شده و در صورتی که طرف عراقی عملیات اجرایی مسیر را شروع کند عملیات اجرایی پل را آغاز می‌کنیم.