دنیای اقتصاد- تبریز- سیما نیک‌رفتار: رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی با اشاره به گردش مالی ۱۲۰۰ میلیارد تومانی این شرکت در سال، از پیش‌بینی دستیابی به گردش مالی ۴ هزار میلیارد تومانی شرکت با اجرای طرح‌های توسعه‌ای خبر داد. داوود بهبودی در حاشیه دیدار از شرکت پتروشیمی تبریز اظهار کرد: پتروشیمی تبریز در نیمه اول سال ۹۴ با چالش‌هایی همچون کاهش و قطع دریافت خوراک نفتا از پالایشگاه و نداشتن نقدینگی کافی برای تامین خوراک و انجام امور روزمره تولید مواجه بود. اما با همه محدودیت‌ها عملکرد مجموعه پتروشیمی تبریز به‌ویژه در موضوع صادرات و ارزآوری که یکی از شاخص‌های اصلی اقتصاد مقاومتی به‌شمار می‌رود، مطلوب بوده است.

وی افزود: اکنون این شرکت با تغییر مدیریت و ایجاد رویکردهای جدید به بیشترین سودآوری در عمر تولید ۱۹ ساله خود رسیده است و پیش‌بینی تولید برای سال ۹۵ حدود ۷۵۹ هزار تن است که در ۶ سال گذشته بیشترین میزان تولید محسوب می‌شود.بهبودی اظهار کرد: تولید شرکت از مهر سال گذشته تا شهریور امسال حدود ۷۸۲ هزار تن محصول و تناژ محصولات نهایی ارائه‌شده به بازار در سال ۴۰۶ هزار تن بوده است.رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی میزان صادرات شرکت در ۶ ماه سال جاری را ۹۲ هزار تن و پیش‌بینی میزان صادرات برای پایان سال را ۱۶۲ هزار تن اعلام کرد. بهبودی بازارهای صادراتی پتروشیمی تبریز را کشورهایی همچون آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، عراق، افغانستان، اوکراین، آلمان، امارات، بلغارستان، تاجیکستان، ترکیه، روسیه، هند، چین، بحرین، عمان و قرقیزستان اعلام کرد و افزود: بیشترین سهم صادرات محصولات به ترکیه به میزان ۸۵ درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی تبریز هم در دیدار با رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بعد از برجام بیشتر برای صادرات به کشورهای اروپایی تمرکز کردیم و صادرات به ترکیه کاهش یافت؛ به طوری که اکنون ۴۰ تا ۴۵ درصد بازارهای صادراتی ما را کشورهای اروپایی، حدود ۴۰ درصد ترکیه و بقیه را سایر کشورها تشکیل می‌دهد. سیدجواد سلیمانی با مقایسه وضعیت گذشته و کنونی شرکت پتروشیمی تبریز افزود: در سال ۹۰ شرکت با میزان ۲۳۱۷ میلیارد ریال زیان انباشته مواجه بوده که این رقم در سال ۹۴ به ۸۵۴ میلیارد ریال کاهش یافت و اکنون و در سال ۹۵ به ۱۲ میلیارد ریال سود رسیده‌ایم.مدیرعامل شرکت پتروشیمی تبریز طرح‌های آینده شرکت را تولید و صادرات محصول جدید MTB۹۵ با برنامه‌ریزی ۲۰ هزار تن در ۶ ماه دوم سال ۹۵ و برنامه‌ریزی تولید و فروش ۴۰۰ هزار تن در سال ۹۶، تولید بالاتر از ظرفیت اسمی با اجرای طرح بهبود، تولید گریدهای متناسب با بازار و انتقال خط اتیلن از غرب کشور به مجتمع به طول ۱۵۴ کیلومتر اعلام کرد.