گلایه‌های بانکی – مالیاتی بخش خصوصی

دنیای اقتصاد- کرمانشاه- الهام اکبری: رئیس اتاق کرمانشاه گفت: هیات‌های حل اختلاف مالیات مکان مناسبی که در شان مودیان باشد ندارند، به علاوه گاهی در رسیدگی به پرونده‌ها عدالت رعایت نمی‌شود. به گزارش روابط عمومی اتاق کرمانشاه، کیوان کاشفی در بیست و سومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان که در محل استانداری برگزار شد، افزود: گاهی هیات‌های حل‌اختلاف برنامه مشخصی برای رسیدگی به پرونده‌ها ندارند و از قبل به مودیان اطلاع‌رسانی نمی‌کنند.کاشفی در ادامه از مشکل نبود درمانگاه در شهرک‌های صنعتی جاده بیستون یاد کرد و افزود: اگرچه برای احداث این درمانگاه پیگیری‌های زیادی انجام شد، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.به گفته وی، اکنون در شهرک صنعتی فرامان ۲۱۴۷ نفر و در شهرک صنعتی بیستون ۷۲۵ نفر مشغول به‌کار هستند، به علاوه شهرک صنعتی زاگرس نیز در همین حوالی در حال تاسیس است.وی با اشاره به جمعیت فعال نزدیک به ۳ هزار نفری در این شهرک‌های صنعتی خاطرنشان کرد: اگر در این مناطق حادثه‌ای رخ دهد، مرکز پزشکی و درمانگاه برای کمک به افراد آسیب دیده وجود ندارد.

عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی اعلام آمادگی کرده مکانی را در این خصوص اختصاص دهد، اما دانشگاه علوم پزشکی همکاری لازم را در این زمینه ندارد.کاشفی در ادامه به بلوکه کردن بخشی از تسهیلات از سوی بانک‌ها اشاره کرد و گفت: بانک‌ها هنگام پرداخت تسهیلات بخشی از مبلغ را بلوکه می‌کنند که با بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم بخشی از این اقدامات از ید آنها در استان خارج است و از سوی هیات‌مدیره بانک‌های کشور به آنها اعلام می‌شود.وی تصریح کرد: پیگیریم که از طریق شورای گفت‌وگوی ملی به این ماجرا رسیدگی شود. اسدلله رازانی، استاندار کرمانشاه نیز در این جلسه گفت: پیشنهاد داده و پیگیریم که مجموعه شهرک صنعتی زاگرس و محوطه پالایشگاه آناهیتا به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود. وی اظهار کرد: هدف ما این است که این منطقه ویژه اقتصادی شبیه منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان رونق بگیرد و بتوانیم از تسهیلات آن به‌ویژه معافیت مالیاتی ۱۵ ساله استفاده کنیم.

استاندار کرمانشاه گفت: در این صورت دیگر ابهاماتی که در مورد معافیت مالیاتی پالایشگاه آناهیتا وجود دارد و به توجیه اقتصادی آن لطمه می‌زند، وجود نخواهد داشت. رازانی در ادامه به موضوع ساخت درمانگاه و واحد بهداشتی در محدوده شهرک‌های صنعتی جاده بیستون کرمانشاه اشاره کرد و افزود: اکثر واحدهای این مناطق به صورت یک شیفت کار می‌کنند و تنها نیازی که ممکن است داشته باشند، حوادث کار است. وی استقرار یک مرکز اورژانس و آمبولانس در این محدوده را بهتر دانست و تاکید کرد: وجود پایگاه اورژانس یا ایجاد یک درمانگاه خصوصی بهتر است، زیرا سیاست دولت نیز خصوصی‌سازی و واگذاری امور به خود مردم است.

استاندار کرمانشاه به مباحث دعاوی مالیاتی بخش‌خصوصی و مودیان مالیاتی اشاره کرد و افزود: باید حق و انصاف در رسیدگی به پرونده‌ها ملاک باشد، رسیدگی به پرونده‌ها به‌دلیل ازدحام بالای کار سوری نباشد، به علاوه شان و تکریم بخش خصوصی نیز در این بین مدنظر قرار گیرد.رازانی درباره مکان هیات‌های حل اختلاف مالیاتی نیز یادآوری کرد: باید این اماکن در شان مودیان باشد و اگر کمکی در این زمینه از ما برمی‌آید، کوتاهی نخواهیم کرد. رضا رحیمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه نیز با اشاره به شرایط متفاوت شهرک‌های صنعتی و خطری که از نظر حوادث کار افراد فعال در این شهرک‌ها را تهدید می‌کند، وجود یک مرکز درمانی یا نوعی پوشش درمانی در شهرک‌های صنعتی جاده بیستون کرمانشاه را ضروری دانست.

وی اظهار کرد: در محدوده جاده بیستون سه شهرک صنعتی بیستون، فرامان و زاگرس را داریم که نیروی کار فعال و قابل‌توجهی در این شهرک‌ها مشغولند. وی با بیان اینکه نزدیک‌ترین فاصله این شهرک‌ها با مرکز درمانی داخل شهر یا روستای «رحیم‌آباد» بیش از نیم ساعت است، افزود: اگر حادثه‌ای برای افراد شاغل در این شهرک‌ها ایجاد شود، ممکن است به‌دلیل دیر رسیدن به مرکز درمانی با مشکل مواجه شوند.جهانبخش شکری، رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه نیز احداث درمانگاه در مجموعه شهرک‌های صنعتی کرمانشاه را ضروری دانست و افزود: در هر یک از این شهرک‌ها چند نگهبان واحدهای تولیدی را داریم که با خانواده در آنجا سکونت دارند و نیازمند مرکز درمانی هستند.وی گفت: در شهرک‌های صنعتی هر لحظه برای نیروی کار امکان حادثه و خطر وجود دارد، از این رو وجود درمانگاه ضروری است، حتی اگر لازم باشد خود صنعتگران نیز برای احداث این درمانگاه مشارکت خواهند داشت.

در ادامه پرویز اردلان، معاون اجرایی مرکز بهداشت استان کرمانشاه نیز در این باره اظهار کرد: براساس ضوابط طرح توسعه شبکه بهداشت و درمان، ایجاد درمانگاه فقط برای مناطق دارای جمعیت ساکن و خانوار امکان‌پذیر است و معیارهای خاص خود را دارد. وی با بیان اینکه وزارت بهداشت مجوز و تشکیلات برای ایجاد چنین درمانگاهی را نمی‌دهد، اعلام کرد: در شهرک صنعتی این منطقه هفت خانه بهداشت کارگری داریم که فعال هستند، به علاوه کلینیک‌های طب کار بخش‌خصوصی و دولتی نیز در شهر دایرند و افراد می‌توانند به آنها مراجعه کنند. به گفته این مسوول، روستای رحیم آباد در نزدیکی این شهرک‌ها دارای درمانگاه است و افراد در زمان نیاز می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند.هادی ملکشاهی، مدیر کل امور مالیاتی کرمانشاه نیز درباره وضعیت معافیت‌های مالیاتی در نقاط مختلف استان گفت: تمام شرکت‌هایی که در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته استان قرار دارند، از معافیت مالیاتی ۱۰ ساله برخوردار هستند و اگر در محدوده شهرک صنعتی باشند، این معافیت به ۱۳سال می‌رسد.