بانه در انتظار تایید منطقه ویژه اقتصادی

دنیای اقتصاد - سنندج - اسرین مقصودی: شهردار شهرستان بانه به اهمیت فرهنگ در این شهرستان اشاره کرد و افزود: به‌منظور توجه به امور فرهنگی اقدامات مفیدی با حمایت شورای شهر انجام گرفته است و به‌زودی شاهد پیشرفت این بخش خواهیم بود و این در حالی است که با اعتبار ۴ میلیارد تومان موزه شهرستان بانه به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در حال اجرا است و سعی بر این است که در کوتاه‌ترین زمان به بهره‌برداری برسد.

بابک رستم‌پور در نشستی خبری با اشاره به فعالیت شهرداری به‌منظور مشارکت در برنامه‌ها و جشنواره‌های حوزه فرهنگ‌وهنر افزود: متاسفانه درصد مشارکت و سرمایه‌گذاری دستگاه‌های متولی بخش فرهنگ بسیار کم بود و به همین دلیل شهرداری در این بخش اقدامات مفیدی را به اجرا رسانده است.رستم‌پور با توجه به زمان شروع به فعالیت خود در شهرداری بانه در آبان ۹۳ اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی این شهرستان در حوزه گردشگری است که با توجه به مرز سیرانبند تعاملاتی از گذشته با اقلیم عراق وجود داشته و دارد و همچنین به‌دلیل غیررسمی بودن اقتصاد در این شهرستان، بازخورد اقتصادی برای مدیریت شهری و گردش مالی، بودجه‌ای و به‌دلیل مبادلات مرزی از طریق کولبران، درآمد برای مدیریت شهری بسیار ناچیز است.

وی افزود: حتی در زمینه ساخت و ساز نیز با همین مشکل مواجه هستیم، زیرا درآمد حاصل از ساخت و ساز به علت ناپایدار بودن نتوانسته کمکی در بحث نقدینگی به شهرداری داشته باشد. شهردار بانه افزود: بودجه شهرداری بانه در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ حدود ۲۲۰ درصد افزایش داشت و این کمک بجایی بود تا بتوانیم حرکت جهشی و نهضت عمرانی به‌منظور توسعه و آبادانی و جذب گردشگر در این شهر داشته باشیم.وی گفت: به‌دلیل عدم مدیریت واحد شهری، خدمات شهرداری و مطالبات عمومی نمی‌تواند به‌صورت کم‌هزینه و پیشرفته تحقق پیدا کند، به همین خاطر با تعیین مشاور و احداث دو دهنه پل در دو نقطه از شهر و همچنین ساماندهی معابر؛ بخشی از مشکلات ترافیک شهرستان بانه رفع شده است. رستم‌پور در ادامه با اشاره به اینکه سرانه تولید زباله در شهر بانه بالاتر از میانگین کشوری است، افزود: با توجه به جمع‌آوری ۱۲۰ تن زباله در روز تمام سعی شهرداری برای تفکیک و جداسازی در مبدأ بوده که خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی افزود: به این منظور کارخانه بازیافت زباله با اعتبار ۲ میلیارد تومان راه‌اندازی شده که کمک مفیدی به ورود زباله‌های تولیدی به محیط زیست شهرستان بانه داشته است. این در حالی است که تولید زباله در این شهرستان از میانگین استانی و حتی کشوری بیشتر است. رستم‌پور در ادامه به بودجه ۳۰ میلیاردی در سال‌جاری و افزایش ۲۲۰ درصدی بودجه شهرداری بانه اشاره کرد و افزود: از بودجه تعلق گرفته به شهرداری بانه ۶۲ درصد آن مربوط به عوارض ساخت و ساز و بقیه مربوط به کمک‌های دولتی، اجاره بهای املاک شهری و نوسازی است. وی ضمن اظهار خرسندی از ریشه‌کن شدن حاشیه‌نشینی در بانه اظهار کرد: در مناطق حاشیه‌ای کلیه ساخت‌وسازها اصولی و طبق قوانین شهرداری است.

رئیس شورای شهر بانه نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه هر کشور و شهری نیازمند مدیریت و زیرساخت‌های توسعه هستند، خرسندیم که با تعامل خوب بین شورا و شهرداری شاهد پیشرفت و توسعه این شهرستان هستیم. عزیزپور با اشاره به فرهنگی بودن شورا و شهرداری بانه یادآور شد: از شهردار و شورای چهارم بانه به‌دلیل اقدامات فرهنگی و احداث موزه و فرهنگسرا به عنوان فرهنگی‌ترین دوره یاد می‌شود. محمد فلاحی، فرماندار بانه نیز گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی و جایگاه، بانه یکی از شهرستان‌های تجاری محسوب می‌شود به همین دلیل باید از ظرفیت‌های این بخش برای توسعه در سایر بخش‌ها بهره‌برداری شود.وی گفت: اکنون حوزه تولید در شهرستان بانه جایگاه خوبی ندارد ولی انتظار می‌رود با مهر تایید منطقه ویژه اقتصادی بانه، تحولاتی در این بخش رخ دهد. پوریا اظهار امیدواری کرد: حوزه تولید در این شهرستان به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی مورد توجه مسوولان و مردم قرار گیرد.