جعفرصادق اسکندری با بیان اینکه آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های مطرح در صنعت فرش کشور به‌شمار می‌رود، افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر به علت قرابـت بسیار زیاد فرش استان با تولیدات استان‌های همجوار، این فرش‌ها به نام سایر استان‌ها صادر می‌شود. وی گفت: در این راستا اوایل سال ۹۰ این سازمان با هدف جلوگیری از صدور فرش‌های استان به نام سایر استان‌های کشور و عرضه آن در بازارهای داخلی و خارجی اقــدام به سازوکاری برای ثبت برندهای فرش افشار و ریزماهی خوی که از فرش‌های اصیل و بومی منطقه هستند، کرد. اسکندری اضافه کرد: در این راستا بعد از ثبت ملی فرش‌های فوق، برای نخستین‌بار در سطح کشور و براساس قوانین و مقررات اداره کل مالکیت صنعتی ایران و ثبت جهانی این برندها، با پیگیری در سال ۱۳۹۲ سرانجام ریزماهی خوی به ثبت جهانی رسید و در زمان‌حاضر نیز ثبت‌جهانی افشارتکاب در حال پیگیری است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: هم‌اکنون روند ثبت جهانی فرش افشار تکاب در سازمان جهانی «وایپو»، بعد از فرش ریزماهی خوی که گواهینامه ثبت جهانی دریافت کرده است در دستور کار مرکز ملی فرش قرار دارد. وی میزان تولید سالانه فرش دستباف در استان را ۲۹۰ هزار مترمربع اعلام و خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر ۷۲ هزار نفر از جمعیت استان در زمینه قالیبافی فعالند و شهرستان‌های خوی، تکاب، ارومیه، بوکان، میاندوآب و شاهین‌دژ بیشترین بافندگان فرش دستباف استان را دارند. اسکندری با بیان اینکه از این میزان فرش تولیدی در سال ۲۰ میلیون دلار فرش دستباف به خارج از کشور صادر می‌شود، عنوان کرد: متاسفانه امسال به دلیل نابسامانی بازار ارز و وضعیت اقتصادی، صادرات خوبی در این زمینه نداشتیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی تعداد کارگاه‌های غیرمتمرکز با مدیریت متمرکز را ۲۲۷ کارگاه با اشتغال‌زایی ۸ هزار نفر برشمرد و افزود: همچنین ۶۴ هزار نفر نیز در کارگاه‌های کوچک و خانگی مشغول فعالیت در بخش صنعت فرش استان هستند. وی درخصوص تسهیلات اعطایی به فعالان این بخش گفت: امسال ۷۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی کم‌بهره مشاغل خانگی در راستای حمایت از قالیبافان این استان پرداخت می‌شود که تاکنون یک هزار و ۱۵ نفر از فعالان این بخش برای دریافت وام به بانک‌های عامل معرفی شدند.