آذربایجان شرقی حلقه اتصال با کشورهای همسایه شمال غرب شد

دنیای اقتصاد - تبریز - علی نیک رفتار: بر اساس دیپلماسی خارجی کشور، استان آذربایجان شرقی به عنوان حلقه اتصال شمال غرب کشور با کشورهای مشترک‌المنافع قفقاز و ترکیه تعیین شد. دکتر احمد علیرضا بیگی در نشستی به منظور بررسی راه‌های گسترش همکاری‌های استان آذربایجان شرقی با کشور بلاروس بر ضرورت ایفای نقش فعال استان در برقراری روابط پایاپای خارجی تاکید و اظهار کرد: در سفر سوم هیات دولت به آذربایجان شرقی این خط مشی در خصوص مراودات خارجی اتخاذ شد.

وی افزود: بر اساس تصمیم وزارت خارجه، آذربایجان غربی محور ارتباط با کشور عراق و اردبیل هم محور ارتباط با جمهوری آذربایجان تعیین شد.

وی با اشاره به اینکه سفارت ایران در بلاروس، گام اول را برای توسعه روابط و مبادلات آذربایجان شرقی با این کشور برداشته است، گفت: برای استفاده از این فرصت باید مشارکت سایر استان‌های شمال‌غرب کشور جذب شود تا با استفاده از ظرفیت این استان‌ها موفقیت بیشتری در برقراری روابط خارجی و تبادلات صنعتی و اقتصادی حاصل شود.

بیگی بر ضرورت آمادگی و همراهی مجموعه‌های تولیدی و صنعتی استان در راستای ایفای نقش پایاپای با کشورهای همجوار تاکید کرد و گفت: اگر در برقراری مناسبات نتیجه مثبتی حاصل نشود، این نقش از ما گرفته خواهد شد. بیگی هدف از توسعه روابط خارجی را افزایش تبادلات تجاری، تکنولوژیکی و توسعه مراودات فرهنگی عنوان کرد و گفت: مدیران فرهنگی و شهری، مسوولان اتاق‌های بازرگانی استان‌های شمال‌غرب همچنین مدیران مجموعه‌های بزرگ صنعتی و تولیدی از جمله شرکت تراکتورسازی و ماشین‌سازی با اختیار کامل در سفر قریب‌الوقوع هیات اقتصادی استان به کشور بلاروس حضور داشته باشند تا پس از تفاهم‌های حاصله، قرارداد لازم منعقد شود. فرخ مسجدی، معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به زمینه‌های همکاری ایران با بلاروس گفت: در حال حاضر کشور بلاروس در زمینه واردات تراکتور، فرش، پسته و وانت پیکان و صادرات الیاف، وسایل حمل و نقل کالا و دوربین با ایران همکاری دارد. وی اظهار کرد: شهر موگیلف جمهوری بلاروس که به عنوان محور مراودات با تبریز در نظر گرفته شده است با یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار نفر جمعیت یکی از بزرگ‌ترین مراکز صنعتی این کشور از جمله در زمینه تولید محصولات شیمیایی، پتروشیمی و لاستیک خودرو محسوب می‌شود و از زیرساخت‌های اقتصادی پیشرفته‌ای برخوردار است.