ایستگاه تقویت فشار گاز مارون3 بهره‌برداری شد

وزیری هامانه اعلام کرد: ۳۸ میلیارد دلار قرارداد در بخش‌های مختلف صنعت نفت امضا شده است با حضور وزیر نفت و تنی چند از مدیران صنعت نفت، از ایستگاه تقویت فشار گاز مارون ۳ به عنوان یکی از واحدهای تکمیلی طرح بزرگ جمع‌آوری گازهای همراه نفت بنگستان موسوم به آماک در مناطق نفت‌خیز جنوب بهره‌برداری شد.

به گزارش «ایرنا»، این واحد یکی از هفت ایستگاه تقویت فشار گاز در طرح آماک است که با هدف جذب گازهای ترش تولیدی همراه نفت بنگستان مارون ۳ و آسماری مارون، طراحی و ساخته شده است.

گازهای دریافتی این ایستگاه پس از فشارافزایی و نم‌زدایی به وسیله یک خط لوله ۱۶و ۸اینچ به طول ۴۸کیلومتر به واحد شیرین‌سازی آماک در ۱۵‌کیلومتری شرق اهواز انتقال می‌یابد. ایستگاه تقویت فشار گاز مارون ۳ که در حوزه عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون در ۶۵کیلومتری شرق اهواز و در مجاورت واحد بهره‌برداری شماره ۳مارون قرار دارد، می‌تواند روزانه ۲۵میلیون فوت مکعب گاز را

جمع‌آوری کند.

این ایستگاه روزانه یک‌هزار و ۳۰۰بشکه گاز مایع نیز تولید می‌کند که به عنوان خوراک در اختیار مجتمع پتروشیمی بندر امام قرار می‌گیرد. گاز تولیدی این واحد برای استفاده در شبکه سراسری به خطوط انتقال شرکت ملی گاز ایران تزریق می‌شود. وزیر نفت در مراسم بهره‌برداری از این ایستگاه گفت: صنعت نفت افتخار دارد که پیوسته و روز به روز پویاتر از زمان طرح‌ها را یکی پس از دیگری اجرایی کرده و در تمامی بخش‌ها برنامه‌ریزی عظیمی انجام داده که در طول سال‌های آتی نتایج آنها نمود پیدا خواهد کرد.

سیدکاظم وزیری‌هامانه اظهار کرد: در بخش گاز طرح‌های بزرگی چون فردوس، پارس جنوبی و شمالی، گلشن و برخی طرح‌های کوچک دیگر در دست اجرا است که با بهره‌برداری از آنها کشور از گاز بیشتری برخوردار خواهد شد.

وی افزود: در پخش و پالایش نیز توسعه پالایشگاه‌های اراک و اصفهان در دست اجرا است و قرارداد ساخت پالایشگاه‌های نفت خام سنگین بندرعباس و آبادان نیز امضا شده که با بهره‌برداری از آنها کشور از تولید فرآورده‌های کافی برخوردار و بخش قابل توجهی را نیز صادر خواهد کرد.

وزیر نفت گفت: در بخش پتروشیمی نیز طرح‌های عظیمی در دست اجرا است که تا پایان امسال از ۱۰ تا ۱۲مورد آنها بهره‌برداری می‌شود. وزیری‌هامانه گفت: در این بخش ۳۰طرح دیگر نیز در برنامه است که با بهره‌برداری از آنها بیشتر نقاط کشور صاحب واحدهای پتروشیمی خواهند شد. وی تصریح کرد: در تمامی بخش‌های صنعت نفت کشور پویایی کافی وجود دارد و در تمامی زمینه‌ها طرح‌های زیادی تعریف شده که قرارداد آنها منعقد یا در شرف انعقاد هستند.

وزیر نفت افزود: بیش از ۳۸ میلیارد دلار قرارداد در بخش‌های مختلف امضا شده که امید است به زودی اجرایی شود و تا دو برابر این قراردادها زمینه‌های مذاکره انجام و تفاهمنامه‌های آنها امضا شده که با اجرایی شدن آنها صنعت نفت به سرعت اوج می‌گیرد. وی خاطرنشان کرد: با تحقق این طرح‌ها، ظرفیت نفت‌خام، گازطبیعی، فرآورده‌های پالایش و پتروشیمی به میزان قابل توجه و غیرقابل باور افزایش می‌یابد.

وزیری‌هامانه از تلاشگران صنعت نفت و پیمانکار داخلی ایستگاه تقویت فشار گاز مارون سه در اجرایی کردن چنین طرحی تقدیر و بر نقش و بهره‌گیری از پیمانکاران توانمند داخلی در به اجرا در آوردن چنین طرح‌‌هایی تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه نفت(متن) نیز در این مراسم ‌مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده برای طرح عظیم جمع‌آوری گازهای همراه نفت بنگستان به نام آماک را ۵۰۰میلیون دلار عنوان کرد. مهدی بازارگان، افزود: از این رقم ۵۰میلیون دلار هزینه اجرایی‌ایستگاه تقویت فشار گاز مارون ۳ و ۵۰میلیون دلار نیز برای کوپال بوده است.