دنیای اقتصاد - بجنورد - فاطمه برزگر: افزایش اجاره بهای کارگاه، مواد اولیه و ضعف تولیدکنندگان پوشاک در خراسان شمالی موجب شده تا علاوه‌بر بی‌ثباتی در قیمت محصولات افزایش بی‌رویه آن نیز به عنوان معضلی جدی برای مصرف‌کنندگان تبدیل شود.
بحران ناشی از ناهماهنگ بودن هزینه و درآمد
گلایه‌هایی در قالب هزینه پوشاک از سوی خانواده‌ها عنوان و در قالب کاهش میزان خرید تداعی می‌شود. کاهشی که ضرر آن به‌طور مستقیم به تولیدکننده می‌رسد و این صنف را با بحران ناشی از ناهماهنگ بودن هزینه و درآمد روبه رو می‌کند.
نبود ثبات قیمت در بازار پوشاک
دغدغه‌ای که رئیس اتحادیه پوشاک فروشان بجنورد آن را این‌گونه عنوان می‌کند، در بازار پوشاک ثبات قیمت وجود ندارد و هر روز با افزایش ناگهانی قیمت روبه رو می‌شویم. زمانی که قیمت اجناس نیز متغیر است نمی‌توان نظارت کافی بر بازار داشت. سهراب خطیب با اشاره به اینکه تاکنون کاهش قیمتی در روند تغییر قیمت‌ها مشاهده نشده و فروشندگان برای تهیه اجناس مورد نظر خود باید هزینه بیشتری را صرف خرید همان مقدار البسه و پوشاک قبل کنند، تصریح می‌کند که اختلاف قیمت به وجود آمده به علت متفاوت بودن زمان خرید اجناس توسط مغازه‌داران، اعتماد بین خریدار و فروشنده را کم کرده و منجر به تیرگی روابط اجتماعی میان خریدار و فروشنده شده است.
ورود کالاهای چینی با روایت چند ساله
اما ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود، بلکه ورود کالاهای چینی که روایت چند ساله دارد نیز تا حد زیادی این امر را تقویت می‌کند، کالاهایی که اگرچه ارزان هستند؛ ولی کیفیت قابل قبولی در مقایسه با مشابه ایرانی خود ندارند.
تشکیل ۶۰ درصد بازار پوشاک از اجناس خارجی
خطیب هم دراین باره اظهار می‌کند: ۶۰ درصد بازار پوشاک را اجناس خارجی تشکیل داده‌اند که با وجود کیفیت کمشان نسبت به اجناس ایرانی به علت ارزان‌تر بودن مسبب چنین مشکلی شده‌اند. وی می‌افزاید: در استان فقط چند تولیدکننده کوچک وجود دارد که همین امر فروشندگان استان را ملزم می‌کند که خریدهایشان را از شهرهای بزرگ مانند تهران و مشهد انجام دهند.
ایجاد واحد تولید پوشاک صنعتی
رئیس اتحادیه پوشاک فروشان بجنورد در این‌باره می‌گوید: استان ظرفیت سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک واحد تولید پوشاک صنعتی بزرگ را به شرط حمایت شدن سرمایه‌گذار دارد که درصورت محقق شدن این امر علاوه برایجاد اشتغال، زمینه خرید پوشاک توسط استان‌های دیگر هم از خراسان شمالی فراهم می‌شود.