استقبال کره‌جنوبی  از سرمایه‌گذاری در هرمزگان

دنیای‌اقتصاد، بندرعباس: عالی‌ترین مقام حوزه دریایی و بندری هرمزگان در نشست مشترک با هیات اعزامی از سفارت کره‌جنوبی، پیشنهاد خواهرخواندگی بندر «شهید رجایی» با بندر «بوسان» کره‌جنوبی را مطرح کرد که مورد استقبال طرف خارجی قرار گرفت. ابراهیم ایدنی در پایان سفر یکروزه هیات اعزامی از سفارت کره‌جنوبی به پایتخت اقتصادی ایران گزارشی از دستاوردهای نشست مشترک خود با نمایندگان تجاری چهارمین قدرت بزرگ آسیا در بندر شهید رجایی را ارائه کرد.

ایدنی با اشاره به اینکه این هیات نقاط مشترک همکاری با بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران را برای شرکت‌ها و کالاهای کره‌ای بررسی کردند، افزود: گزارش خوبی در رابطه با بندر شهید رجایی به این هیات ارائه شد و به سوالات تخصصی در رابطه با پورت اپراتورها و ترمینال‌های تخصصی بندر نیز پاسخ داده شد. وی اظهار کرد: با توجه به بازدید‌های میدانی این هیات، امیدواریم گروه اعزامی از سفارت کره‌جنوبی اطلاعات خوبی در خصوص این بندر جمع‌آوری و به شرکت‌های کره‌ای برای سرمایه‌گذاری منتقل کنند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، بندر شهید رجایی را آماده ارائه خدمات در خصوص کالاهای عمومی، کانتینری و خودرو اعلام کرد و گفت: در حال حاضر کالاهای کشور کره‌جنوبی از این بندر به ایران وارد می‌شود و فکر می‌کنیم با توجه به تمایل این هیات، سطح همکاری با بندر شهید رجایی گسترش یابد.

به گفته ایدنی، سرمایه‌گذاری در طرح توسعه و اراضی پشتیبانی بندر شهید رجایی، آمادگی بندر برای خدمات‌دهی مناسب برای بازگشت خطوط لاینر کره‌ای و مشارکت برای ترانزیت کالا و محصولات به کشورهای همسایه ایران از مهم‌ترین مباحثی بود که برای همکاری با این کشور به این هیات پیشنهاد شد.

عالی‌ترین مقام دریایی و بندری هرمزگان خاطرنشان کرد: دراین نشست از هیات کره‌ای خواستیم تا از فرصت کنونی برای جذب مشارکت سرمایه‌گذاران کشور خود استفاده کنند و تاکید کردیم که شاید در آینده، با حضور سرمایه‌گذاران کشورهای رقیب، این فرصت برای سرمایه‌گذاران کره‌ای فراهم نباشد.

وی با اعلام این مطلب که بندر شهید رجایی می‌تواند با بندر بوسان کره‌جنوبی خواهرخوانده شود و این موضوع می‌تواند برای حل مشکلات حمل و نقل طرفین کارساز باشد، خاطرنشان کرد: این پیشنهاد را با هیات کره‌ای مطرح کردم که مورد استقبال آنان قرار گرفت و قرار شد زمینه‌های عملی شدن این پیشنهاد با پیگیری دو طرف فراهم شود.

بنابر این گزارش، بوسان شهری بندری در جنوب شرقی کشور کره‌جنوبی و در ساحل دریای ژاپن واقع شده که با جمعیت ۵/۳ میلیون نفری دومین شهر بزرگ این کشور پس از پایتخت (سئول) است. بندر تجاری آن درحال حاضر دارای ۶ ترمینال کانتینری و یک ترمینال مسافری بوده و دارای بیش از ۱۷۰ پست اسکله است. با توجه به همجواری بندر تجاری بوسان با شهر، ساخت یک بندر جدید از سال ۱۹۹۷ با عنوان Busan New Port در۲۵کیلومتری غرب شهر بوسان آغاز شده و هم‌اکنون درحال تکمیل است که پس از بهره‌برداری کامل، ۷۰ درصد عملیات کانتینری بندر قدیم به این بندر نوبنیاد منتقل می‌شود. ساخت این بندر عظیم، بوسان را به بندر کانونی(HUB) منطقه شمال شرقی آسیا تبدیل می‌کند.

بندر بوسان در حال حاضر منطقه آزاد تجاری محسوب می‌شود و دولت کره‌جنوبی از این بندر برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی استفاده می‌کند. این بندر در فهرست ۱۰ بندر برتر کانتینری جهان قرار دارد و دارای خط ریلی متصل به شبکه ریلی بین‌المللی است. همچنین به سبب همجواری با بنادر بزرگی همچون هنگ‌کنگ، شانگهای و مالزی از موقعیت تجاری مناسبی برخوردار است؛ به‌گونه‌ای که بیش از ۶۰ خط کشتیرانی بین‌المللی در آن تردد می‌کنند.