مکان‌یابی ساخت شهرک‌های کشاورزی

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: معاون برنامه‌ریزی استاندار خوزستان گفت: هم‌اکنون مکان‌یابی شهرک‌های کشاورزی استان برای احداث به پایان رسیده است و با احداث این شهرک‌ها شاهد رشد، توسعه اقتصادی و نیز پویایی بخش کشاورزی استان خواهیم بود. امید حاجتی اظهار کرد: از میان چند شهرستان یکی از آنها به عنوان مکان احداث شهرک در نظر گرفته شده است تا در قالب شهرک‌های دامپروری، شیلات و آبزیان، گیاهان باغی و زراعی، صنایع تبدیلی و فرآوری خرما و شهرک‌های گلخانه‌ای مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی افزود: در جلسات بررسی مکان‌یابی این شهرک‌ها و با استفاده از مشاوران، مطالعات لازم و با توجه به مزیت نسبی هر منطقه، از میان شهرستان‌های ایذه و باغملک شهرستان ایذه، از میان رامهرمز، رامشیر و امیدیه، شهرستان رامشیر، از میان بهبهان، آغاجاری، امیدیه و ماهشهر شهرستان آغاجاری، از میان شوشتر، گتوند و دزفول شهرستان شوشتر، از میان اندیکا، لالی و مسجدسلیمان شهرستان لالی، از میان هویزه، حمیدیه و دشت آزادگان شهرستان هویزه و از میان هفتکل، باغملک و رامهرمز شهرستان هفتکل به‌عنوان مکان احداث شهرک‌های دامپروری استان انتخاب شدند.

حاجتی با بیان اینکه شهرستان کارون به‌عنوان محل احداث شهرک شیلات و آبزیان از بین شهرستان‌های کارون، آبادان، خرمشهر، هندیجان و ماهشهر انتخاب شده است، تصریح کرد: انتخاب این مکان‌ها با توجه به امکانات و دسترسی آسان‌تر سایر مناطق به آن منطقه انجام شده است که براساس آن از میان ایذه، باغملک، هفتکل شهرستان باغملک، از میان باوی، شوشتر، مسجد سلیمان شهرستان باوی و از میان اندیمشک، دزفول، شوش شهرستان اندیمشک به عنوان مکان احداث شهرک‌های گلخانه‌ای در نظر گرفته شده‌اند.

وی عنوان کرد: از میان باغملک، دهدز و ایذه شهرستان دهدز به‌عنوان مکان احداث شهرک گیاهان صنعتی و دارویی، از میان دزفول، شوش و شوشتر شهرستان دزفول به عنوان محل احداث شهرک محصولات باغی و زراعی و نیز از میان شادگان، آبادان، خرمشهر، کارون و اهواز شهرستان شادگان به عنوان مکان احداث شهرک صنایع تبدیلی و فرآوری خرما انتخاب شده است.

حاجتی اظهار کرد: هدف اصلی ما از ایجاد شهرک‌های کشاورزی سرویس‌دهی به مناطق مستعد، رفع خلأ‌های موجود و ترغیب دیگر مناطق به حرکت در جهت توسعه بوده است.

حاجتی با اشاره به احداث شهرک‌های کشاورزی، توسعه اقتصادی خوزستان را از اولویت‌های کاری تیم مدیریتی دولت تدبیر و امید در این استان برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات بخش کشاورزی این بود که ارزش افزوده نصیب ما نمی‌شد، الگوی کشت آنچنان اقتصادی نبود و ما همواره به دنبال ماموریت‌های ملی بودیم که در طرح شهرک‌های صنعتی تمام فرآیند ارزش افزوده می‌تواند نصیب استان شود و از امکانات منطقه آزاد اروند در این راستا نیز می‌توان بهره‌مند شد.

وی گفت: در این شهرک‌ها تمامی مراحل اعم از آموزش، پژوهش، تولید، بسته‌بندی، بازاریابی و... به‌صورت تخصصی انجام می‌شود. اولویت ما استان خوزستان است اما بخشی از کار باید به قصد صادرات اجرا شود، چراکه ایجاد این شهرک‌ها با این هدف و اقتصادی کردن الگوی فعالیت حوزه کشاورزی بوده است.

حاجتی با اشاره به اینکه احداث شهرک‌های کشاورزی فرصتی است برای اینکه تمامی ارزش افزوده زنجیره بخش کشاورزی نصیب مناطق موجود در شهرک‌ها شود، خاطرنشان کرد: باید نگاهی به تغییر الگوی کشت داشته باشیم و تولیدات صادرات‌محور باشند؛ یعنی تولید محصولاتی که استان خوزستان در زمینه تولید آنها مستعد است اما به آنها نیاز مصرفی ندارد و در خارج از کشور به آن محصولات و کالاها نیاز است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار خوزستان اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که در چند سال آینده به‌ویژه با بهره‌برداری از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی، رقم تولید محصولات کشاورزی استان خوزستان که هم‌اکنون ۵/ ۱۴ میلیون تن در سال است، به مرز ۲۵ میلیون تن در سال برسد.

وی افزود: احداث شهرک‌های کشاورزی، دامپروری و شیلاتی در مناطق مستعد خوزستان می‌تواند زنجیره صادرات محصولات کشاورزی، دامی و شیلاتی حتی فرآورده‌های شیلاتی خوزستان به خارج از کشور را تکمیل و درآمدهای ارزی خوبی نصیب استان کند. افزایش درآمدهای ارزی و ریالی استان در گام بعدی می‌تواند درد مزمن بیکاری نیروهای فعال استان را التیام بخشد و همگام با طرح بزرگ ۵۵۰ هزار هکتاری، بخشی از نیروهای بیکار را با بهره‌گیری از زنجیره صادرات و ایجاد صنایع جانبی و تبدیلی بخش کشاورزی جذب کار کند.

حاجتی تصریح کرد: تولید میوه و صیفی‌جات به روش گلخانه‌ای که از اهداف احداث این شهرک‌ها است موجب می‌شود آب در بخش‌های دیگر کشاورزی که به آب نیاز دارند، استفاده و در نهایت صرفه‌جویی در مصرف آب محقق

شود.

وی افزود: امیدواریم با اجرای کامل و راه‌اندازی این شهرک‌ها، شاهد پیشرفت صنعت کشاورزی و برداشتن گامی ارزشمند در راستای تحقق اهداف اقتصادی و نیز ایجاد فرصت‌های شغلی در استان باشیم.