قزاق‌ها؛ بهره‌بردار معدن طلا در کردستان

دنیای اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: معدن طلای ساریگونی قروه با ۱۸ تن ذخیره به مدت هفت سال توسط شرکت قزاقستانی بهره‌برداری می‌شود .محمد دره‌وزمی در دیدار از معدن طلای ساریگونی با بیان اینکه پروانه بهره‌برداری برای قزاقستانی‌ها برای مدت هفت سال است، افزود: احتمال افزایش ذخیره قطعی با کار اکتشافی در این معدن وجود دارد و در این صورت روال کار برای شرکت بهره‌بردار ادامه خواهد داشت.

او گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در طول روند کار در چارچوب قانون همکاری و نظارت کامل خواهد داشت.

وی اظهار کرد: در کل کشور ۳۴۰ تن ذخیره طلا داریم که ۳۶ تن آن معادل بیش از ۱۰ درصد در استان کردستان و در دو منطقه سقز و قروه واقع شده است.

به گفته وی حدود ۵۰ درصد از ذخیره قطعی طلای شناخته شده در کردستان مربوط به شهرستان قروه و معدن طلای داشکسن است.

وی افزود: این معدن طلا خوشبختانه از پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است که تا پایان خرداد سال‌جاری کارهای اجرایی آن اتمام و بهره‌برداری از آن شروع می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در ادامه امسال را سال گشایش در وضعیت اقتصادی کشور دانست و گفت: در سال جاری شاهد افزایش جذب سرمایه‌گذاری در استان کردستان خواهیم بود.

دره‌وزمی اشتغال و سرمایه‌گذاری را دو نیاز اصلی استان دانست و افزود: با تلاش دولت امسال شاهد جبران عقب‌ماندگی‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری در کردستان خواهیم بود.

وی به پایین بودن برخی از شاخص‌های توسعه‌ای در کردستان نیز اشاره کرد و گفت: با گشایش در شرایط اقتصادی کشور و جذب سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی، این شاخص‌ها نیز در کردستان اصلاح خواهد شد. او از معدن به عنوان یک ظرفیت بزرگ در استان کردستان به‌منظور ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی نام برد و با تاکید بر فرآوری آن در استان گفت: سیاست دولت جلوگیری از خام فروشی در معادن است و با ایجاد صنایع فرآوری در این معادن به افزایش سود و ارزش افزوده برای سرمایه‌گذاری کمک می‌شود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با تاکید بر رعایت مسائل زیست‌محیطی در اجرای طرح‌های مختلف از جمله معادن گفت: تمام طرح‌ها باید پیوست زیست‌محیطی داشته باشند و سرمایه‌گذاران به حفظ محیط‌زیست به‌عنوان مهم‌ترین اصل در سرمایه‌گذاری توجه کنند.

دره‌وزمی به حضور شرکت قزاقستانی برای بهره‌برداری از معدن طلای ساریگونی قروه اشاره کرد و از شرکت‌های داخلی خواست از دانش این شرکت خارجی استفاده کنند تا در آینده بتوانند با مجهز کردن خود به دانش روز نیازی به استفاده از شرکت‌های خارجی نباشد.

مدیر اجرایی شرکت قزاقستانی معدن طلای ساریگونی قروه نیز در این بازدید پیشرفت کلی این طرح را ۸۵ درصد اعلام کرد و افزود: این معدن خرداد امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

«موریس ساتیا شویلی» با اشاره به اینکه مجموع اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح به ۷۰ میلیون دلار خواهد رسید، افزود: در این طرح تاکنون ۴۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شده و درخواست ۱۵ میلیون دلاری برای ثبت سرمایه تکمیلی نیز انجام شده و برای بهره‌برداری نیز به ۸ میلیون دلار دیگر نیاز است. وی میزان بهره‌برداری از این معدن را در سال اول ۹۵۰ هزار تن سنگ طلای پرعیار و در سال دوم ۲ میلیون تن عنوان کرد و گفت: از سال پنجم به بعد این میزان به چهار میلیون تن خواهد رسید. ساتیاشویلی افزود: در ابتدای پروژه به لحاظ عدم شناخت از جوامع محلی و نهادهای خدمات رسان، یکسری مشکلات وجود داشت که خرید ۱۸۰ هکتار زمین و روند انتقال و تغییر کاربری سند برای معدن از جمله این مشکلات بود که با گذشت زمان و با مساعدت مدیران نهادهای دولتی از جمله رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و فرماندار قروه، این مشکلات رفع شد. وی افزود: عملیات بهره‌برداری از این معدن اواخر خرداد آغاز خواهد شد و این شرکت حاضر است هم در کردستان و هم در مناطق دیگر ایران، پروژه‌های جدیدی را شروع کند، چون از نظر امنیت سرمایه‌گذاری، امنیت خوبی در منطقه وجود دارد. این سرمایه‌گذار قزاقستانی گفت: این تمایل در سهامداران این پروژه وجود دارد که در پروژه‌های دیگر نهادها و سازمان‌های محلی استان کردستان مشارکت کنند.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی این شرکت برای عمران و توسعه قروه گفت: قرار است با هماهنگی فرمانداری قروه یک صندوق عام‌المنفعه تاسیس شود و در بخش آموزش نیروی انسانی، نیروهای با استعداد منطقه را شناسایی و برای آموزش به شهرهای دیگر اعزام کند.