جابه‌جایی حاشیه‌نشینان تبریز

دنیای اقتصاد، تبریز، سیما نیک‌رفتار: عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تبریز گفت: طرح «جابه‌جایی» شهروندان حاشیه‌نشین تبریز با مصوبه اخیر پارلمان محلی این کلانشهر وارد مرحله عملیاتی شد. سعید حاجی‌زاده اظهار کرد: طرح «جابه‌جایی» به‌عنوان یکی از سه سناریوی طرح پایا در حوزه ساماندهی حاشیه‌نشینان بود که اواخر سال ۹۲ بین شهرداری تبریز، وزارت راه و شهرسازی و استانداری آذربایجان شرقی منعقد شد، این طرح اکنون با واگذاری ۴۸ هکتار از اراضی ملی به شهرداری تبریز وارد مرحله نهایی شده است.

وی با بیان اینکه عملیاتی شدن طرح جابه‌جایی حاشیه‌نشینان در جلسه فوق‌العاده شورای شهر به تصویب رسید، افزود: در اجرای این طرح و در فاز نخست در ۱۱ هکتار از این اراضی برای ساخت ۵۹۲ واحد مسکونی در شهرک اندیشه تبریز توافق شده است که با مشارکت یک مجموعه انبوه‌ساز ساخته و تحویل خواهد شد.

عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تبریز گفت: مقرر شده واحدهای مسکونی یاد شده در یک دوره ۲ ساله، ساخته و تعدادی از حاشیه‌نشینان تبریز به این واحدهای نوبنیاد منتقل شوند.

حاجی‌زاده اضافه کرد: ارزش ریالی این طرح ۴۴۰ میلیارد ریال است که ۲۰ درصد آن معادل ۹۰ میلیارد ریال، سهم شهرداری و مابقی معادل ۳۵۰ میلیارد ریال سهم شرکت سازنده این واحدهای مسکونی است. پیش‌بینی شده است هر متر مربع از این واحدها به مبلغ ۶۳۰ هزار تومان واگذار شود.

وی با بیان اینکه نحوه واگذاری واحدهای مزبور و شرایط متقاضیان در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد، افزود: شهرداری با عدم دریافت عوارض و صدور رایگان مجوز ساخت، سهم خود را در اجرای این طرح ایفا می‌کند ضمن اینکه در مصوبه شورای شهر، پیش‌خرید این واحدها توسط شهرداری از شرکت سازنده در مرحله ۵۰ درصد پیشرفت تضمین شده است.

عضو هیات‌رئیسه شورای اسلامی کلانشهر تبریز گفت: در اجرای این طرح راه و شهرسازی واگذاری زمین و تسهیلات بانکی و استانداری هم هماهنگی دستگاه‌های خدمات‌رسان و اداری برای تامین زیرساخت‌ها را بر عهده دارند.

وی «نوسازی» و «مقاوم‌سازی» را دو سناریوی دیگر طرح پایا عنوان و تصریح کرد: در این سناریوها ساماندهی بافت‌های حاشیه‌نشین در همان مناطق قبلی به‌صورت انبوه‌سازی و در شکل آپارتمان به انجام می‌رسد ولی در طرح جابه‌جایی که در مورد بافت‌های غیرقابل سکونت مانند دره‌ها یا مناطق واقع در مسیل‌ها به اجرا درمی‌آید، منطقه جدیدی برای انتقال حاشیه‌نشینان در نظر گرفته می‌شود.

حاجی‌زاده اظهار امیدواری کرد: اجرای فازهای بعدی طرح جابه‌جایی در دیگر زمین‌های واگذار شده به شهرداری، در آینده نزدیک عملیاتی شود.

وی افزود: بنا بر اعلام شهردار تبریز یک شرکت دیگر متعلق به بخش خصوصی نسبت به ساخت و تحویل ۱۰۰۰ واحد مسکونی در چارچوب طرح جابه‌جایی حاشیه‌نشینان اظهار تمایل کرده که در مرحله توافق و انجام مراحل اداری است.

حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: تمام تلاش مدیریت شهری تبریز این است که در طول دوره فعالیت شورای چهارم، بخشی از مشکل حاشیه‌نشینی و بافت‌های فرسوده ساماندهی و مرتفع شود.

سخنگوی شورای اسلامی کلانشهر تبریز گفت: حاشیه‌نشینی در مدت زمان کوتاهی ایجاد نشده است که در مدت زمان اندک هم مرتفع شود، بنابراین ساماندهی این پدیده اجتماعی زمانبر خواهد بود.

حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: رفع کامل مشکل حاشیه‌نشینی به همکاری خود مردم و حاشیه‌نشینان بازمی‌گردد که در تعامل بیشتر با شهرداری و دولت، زمینه حل و فصل بسیاری از مشکلات را فراهم آورند.

عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تبریز افزود: در مورد ساماندهی بافت‌های فرسوده در تبریز هم اقدامات خوبی در چارچوب طرح پایا برنامه‌ریزی و آغاز شده است که بخش عمده‌ای از این اقدامات مربوط به تجمیع و نوسازی واحدهای فرسوده با ارائه مشوق‌ها در صدور مجوزهای ساخت و اعطای تسهیلات بانکی

است.

وی گفت: به‌منظور نوسازی بافت‌های فرسوده کلانشهر تبریز، دفاتر تسهیل‌گری در مناطق مختلف شهر هم تشکیل شده و ماموران این دفاتر با مراجعه حضوری به درب منازل صاحبان واحدهای فرسوده، برنامه و سیاست‌های تشویقی شهرداری را برای ترغیب صاحبان این واحدها تشریح می‌کنند.