تنگنای کسب‌وکاردر بازار تاریخی زنجان

دنیای اقتصاد، زنجان، اسدالله قربان‌زاده: طولانی‌شدن زمان تکمیل شبکه کانال و انشعابات بخشی از راسته حجت‌الاسلام بازار تاریخی زنجان موجب شده تا کسبه مستقر در این راسته انتقادهایی را از مسوولان داشته باشند.

آنها که در یک ماه گذشته عطای کسب‌وکار را به لقایش بخشیده اند، چشم انتظار کف سازی و ساماندهی این بخش بازار هستند تا با گذر مشتری و گردشگران، بازارشان رونق بگیرد. در این بین بی‌توجهی و نبود مدیریت برای ساماندهی این بخش بازار تا جایی پیش رفته که فرماندار زنجان چند بار با حضور در بازار، مطالبات بازاریان را پیگیر شده است.

با این حال میراث فرهنگی استان نبود طرح جامع برای تاسیسات را مانع بزرگ پیشرفت طرح بیان کرده است.

بر اساس این گزارش، بازار تاریخی زنجان برگی از هویت و اصالت زنجان است که چشم هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. هر چند در گذر زمان در سایه بی‌تفاوتی‌ها سیما و منظر بازار به هم خورده؛ اما همچنان یکی از مراکز گردشگری است.

در روزهای اخیر بازاریان مستقر در راسته حجت‌الاسلام که روزهای سرد و سخت کاری را سپری می‌کنند در تنگنای کسب‌وکار مانده‌اند. کانال‌کشی و ساماندهی شبکه انشعاب حامل‌های انرژی دست به دست هم داده‌اند تا انتقادهایی را از روند پیشرفت کار داشته باشند.

رئیس هیات امنای بازار زنجان با اعلام اینکه این طرح بدون نقشه، ناظر و طراح از۳۰ روز قبل شروع شده، می‌گوید: متاسفانه میراث فرهنگی استان به عنوان متولی سردرگم است و قادر به هماهنگی بین دستگاه‌های حفار و شهرداری نیست.

سیدمحمد علویون با بیان اینکه از ابتدای شروع به‌کار طرح فرماندار شهرستان زنجان با حضور در بازار و پیگیری‌ها بیشترین همکاری را با بازاریان برای تکمیل این طرح داشته، می‌افزاید: بازاریان برای پیشبرد طرح نهایت همکاری را با دستگاه‌ها به‌خصوص میراث فرهنگی داشته اند؛ اما اقدامی برای تکمیل این طرح انجام نگرفته است.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی استان قادر نیست، برای ساماندهی دستگاه‌ها ستاد هماهنگی تشکیل دهد، ادامه می‌دهد: این بی‌توجهی‌ها به مغازه داران واقع در این راسته موجب شده تا در یک ماه اخیر متضرر شوند.

علویون ادامه می‌دهد: برخی از مغازه داران مستقر در این نقطه از بازار مستاجر بوده و از زمان شروع طرح چشم انتظار مشتری هستند تا بدهی‌های خود را به حداقل برسانند.

وی با تاکید بر اینکه بازاریان این بخش بیشترین همکاری را با میراث فرهنگی استان داشته‌اند، می‌افزاید: میراث فرهنگی باید از این فرصت برای جبران کوتاهی‌های انجام شده استفاده می‌کرد که متاسفانه تاکنون راه به جایی نبرده است.

یکی دیگر از بازاریان درباره نامه‌نگاری‌های انجام گرفته با شرکت آب و فاضلاب شهرستان برای تعیین تکلیف انشعاب آب این راسته عنوان می‌کند: با وجود امضای تفاهم نامه بین آبفای شهرستان و شهرداری زنجان درباره مشخص شدن انشعابات آب در این بخش راسته حجت‌الاسلام هنوز نامه‌ای به شهرداری ارجاع داده نشده است.

وی با اعلام اینکه میراث فرهنگی استان باید درباره نحوه خط انتقال آب و فاضلاب شهری، توزیع برق شهرستان و مخابرات استعلام‌های لازم را اخذ کند، اعلام می‌کند: با حفر۲ متر چاه فاضلاب بعد از کانال کشی و کفپوش در گذر زمان بوی تعفن محیط بازار را فرا خواهد گرفت.

وی نشت آب‌های ناشی از ذبح گوسفند در این بخش بازار در ایام محرم و صفر را یادآور می‌شود و ادامه می‌دهد: به‌دلیل عمق اندک این بخش بازار بالا آمدن آب‌های سطحی ناشی از گذر آب را شاهد خواهیم بود.

یکی دیگر از بازاریان با بیان اینکه نصب دریچه برای لایروبی فاضلاب‌ها ضروری است، می‌گوید: اگر از سیستم متحرک برای این بخش بازار استفاده شود، در پاکسازی و رسیدگی به شبکه‌های برق، آب و مخابرات مهم است.

در ادامه علویون، رئیس هیات امنای بازار زنجان با انتقاد از کوتاهی میراث فرهنگی استان در این رابطه می‌افزاید: تا پیش از این مسوولان موضوع کمبود اعتبار را مطرح می‌کردند؛ درحالی‌که در این طرح اعتبار لازم تزریق شده و طرح با جدیت پیش نمی‌رود.

برای تکمیل این بخش بازار، شهرداری طبق مصوبه۵۰۰ میلیون تومان و میراث فرهنگی۲۰۰میلیون تومان اعتبار اختصاص داده‌اند و به نظر می‌رسد، برخی سوءمدیریت‌ها مانع به سرانجام رسیدن طرح شده است.

یکی از مطالبات بازاریان از میراث فرهنگی نحوه پوشش کانال است و اعتقاد دارند؛ برای ماندگار شدن این طرح باید فکر اساسی اندیشیده شود تا در گذر زمان بوی مشمئزکننده متصاعد نشود.

ضعف پیمانکار و نبود طرح و نقشه مشخص برای نحوه اجرا دیگر موضوعاتی است که بازاریان را از نحوه خاتمه طرح در اما و اگر قرار داده است.

شرایط اجرای طرح به گونه‌ای است که بازاریان موضوع را با فرماندار شهرستان زنجان در میان گذاشته‌اند. برای پیگیری این موضوع، فرماندار در راسته حجت الاسلام حضور پیدا کرد تا از نزدیک بازاریان مطالبات خود را با مقام عالی شهرستان در میان بگذارند.

در این بازدید که معاون حفظ و احیای میراث فرهنگی استان نیز حضور داشت، رئیس هیات امنای بازار و بازاریان بارها انتقادهای خود را نسبت به بی‌توجهی میراث فرهنگی استان به مطالبات بحق بازاریان مطرح کردند.

مجید فرخی، فرماندار شهرستان زنجان با تعیین ضرب‌الاجل برای مشخص شدن تکلیف این بخش بازار می‌گوید: کند پیش رفتن طرح موجب شده تا مغازه‌داران این بخش بازار متضرر شوند و باید میراث فرهنگی استان با جدیت طرح را پیش ببرد.

برای پیگیری بیشتر موضوع به سراغ یحیی رحمتی، مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان رفتیم.

وی نظرات غیرکارشناسی بازاریان را در رابطه با این طرح یادآور می‌شود و می‌گوید: باید قبول کنیم که میراث فرهنگی استان بر پایه ضوابط و مقررات فنی طرح را پیش می‌برد و نمی‌توانیم خارج از چارچوب قدم برداریم.

وی با تاکید بر اینکه در بازار شرایط فنی کانال‌های عمومی همخوانی ندارد، می‌افزاید: این طرح در واقع اولین اقدام میراث فرهنگی استان در بازار است که بعد از کنده‌کاری مشخص شد، نقشه‌های تعریف شده با شبکه فاضلاب و سایر سیم‌های انتقال برق و مخابرات همخوانی ندارد.

رحمتی با تاکید بر ساماندهی شبکه‌های انشعاب برق مخابرات و آب و فاضلاب بیان می‌کند: تاسیسات آب و نقشه‌های این بخش بازار فنی نبود و مجبور شدیم مسیر تکمیل طرح را تغییر دهیم.

وی ادامه می‌دهد: میراث فرهنگی استان نقشه‌های اجرای این طرح را داشت؛ اما بعد از کنده کاری‌ها معلوم شد برای تاسیسات نیز باید از نوع نقشه‌ها طراحی شود.

رحمتی درباره مدیریت ضعیف میراث فرهنگی استان در پیشرفت این طرح عنوان می‌کند: این را قبول ندارم و میراث فرهنگی با مشارکت دستگاه‌های حفار طرح را پیش می‌برد.

به گفته وی بازاریان باید قبول کنند که عبور برق۳ فاز از زیر زمین ممکن است خطراتی را داشته باشد و برای در دسترس بودن باید دریچه نصب شود.