دنیای اقتصاد، بندرعباس: معاون نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور گفت: ۵۱۷ شهر با تنش آبی مواجه هستند و سه استان هرمزگان، بوشهر و کرمان در وضعیت قرمز منابع آبی قرار دارند. حمیدرضا تشیعی که به‌منظور بررسی آخرین وضعیت منابع آبی شهرهای هرمزگان به این استان سفر کرده بود، با اشاره به کاهش ۷۰درصدی میزان بارش در این استان و ذخیره ۱۰ درصدی سد استقلال میناب، وضعیت منابع آبی بندرعباس را بحرانی اعلام کرد.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی، بالا بودن سرانه مصرف آب (۳۰۰ لیتر بر ثانیه) و تامین آب ۹۰ درصد از فضای سبز شهری به میزان ۲۴۰ لیتر بر ثانیه از آب شرب، سزاوار نیست و مسوولان سازمان آب باید به‌طور جدی نسبت به مدیریت منابع آبی و قطع انشعابات فضای سبز اقدام کنند.

تشیعی کمبود آب در هرمزگان را ۶۰۰لیتر بر ثانیه و در بندرعباس ۴۰۰ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و گفت:

با صرفه‌جویی ۱۵ درصدی شهروندان می‌توان به گذر از بحران آبی موجود امیدوار بود. مدیرعامل آبفای هرمزگان نیز با اشاره به وضعیت بحرانی منابع آبی استان گفت: وضعیت منابع آبی موجود فراتر از حد هشدار رفته و در برخی مناطق به مرز بحران رسیده است. حسین خادمی عمده نگرانی مسوولان استان و وزارت نیرو را تامین آب شرب استان در تابستان اعلام کرد و گفت: اطلاع‌رسانی جامع و ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در شرایطی که با محدودیت شدید منابع آبی مواجهیم، ضروری است.

خادمی با اشاره به ذخیره رو به اتمام سد استقلال میناب گفت: ۱۲ حلقه از چاه‌های پایین‌دست شمیل نیان به‌عنوان منابع جایگزین هستند که امیدواریم تا قبل از پایان ذخیره سد، این منابع به بهره‌برداری برسد.

وی همچنین به کمبود آب در بندرعباس طی روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: به این منظور این شرکت اقدام به قطع انشعاب‌های فضای سبز شهری کرده است و انتظار می‌رود شهرداری بندرعباس نیز ضمن همکاری با مسوولان آب استان، از دیگر منابع آبی برای آبیاری فضای سبز شهری استفاده کند.

وی افزود: ناگزیر برای جلوگیری از جیره‌بندی و نوبت‌بندی آب در این شهر بقیه انشعاب‌های آب فضای سبز نیز با پیش‌بینی منابع جایگزین قطع خواهد شد.

مدیرعامل آبفای هرمزگان در ادامه به اهمیت اجرای طرح فاضلاب به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه شهرها اشاره کرد و گفت: با ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این بخش، اجرای طرح‌های فاضلاب با شتاب صورت می‌گیرد. خادمی افزود: در حال حاضر ۴۵ درصد از جمعیت استان از شبکه جمع‌آوری فاضلاب بهره‌مند هستند که تا پایان امسال و اجرای بخشی از شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهرهای میناب و رودان، این میزان به ۶۰ درصد خواهد رسید.