تنگناهای کشاورزی وگردشگری در«قلعه نو» دریاچه عشق‌آباد

دنیای اقتصاد، شهرری، روح‌الله حسین‌زاده: بخش قلعه‌نو آخرین دهستان تبدیل شده به بخش شهرستان ری است که متاسفانه با وجود این ارتقا در ساختار سیاسی از نبود اداره‌های مستقل یا حتی دفاتر نمایندگی اداره‌ها رنج می‌برد.

اهالی این بخش که اکثریت آنان را کشاورزان و دامداران تشکیل می‌دهند، از وضعیت مالی متوسط به پایین برخوردار بوده و روزگار را از محل تولید و فروش محصولات خود تامین می‌کنند.

افت شدید فشار آب، فرسودگی و خمیدگی لوله‌های شبکه آبرسانی، کیفیت نامطلوب آب شرب، نامناسب بودن راه‌های روستایی از مشکلاتی بود که دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای این بخش با «دنیای اقتصاد» در میان گذاشتند.

محسن فاضلی، رئیس شورای اسلامی بخش قلعه نو که عضو شورای اسلامی روستای قلعه‌نو خالصه نیز هست، اظهار کرد: قلعه‌نو قطب کشاورزی ری است و سهم بسزایی در تامین نیازهای کشاورزی، پروتئینی و لبنی تهران دارد. وی گفت: زمین‌های قلعه‌نو مرتب در حال کشت و زراعت است و محصولات مختلفی همچون گندم، جو، ذرت، علوفه و اخیرا هم نهال صنوبر به‌منظور تولید چوب را در حال پرورش دارد، می‌توان گفت کار و تلاش در روستاهای بخش، تعطیل بردار نیست. فاضلی با تاکید بر حذف کشت با استفاده از آب فاضلاب در این بخش افزود: از سال گذشته با کشاورزانی که با آب فاضلاب به برنج‌کاری اقدام می‌کردند برخورد شد و کاشت برنج با توجه به نیاز آبی بسیار و نبود آب مناسب از چرخه تولیدات کشاورزی بخش قلعه نو حذف شد.

وی با اشاره به نبود دفاتر دستگاه‌های اجرایی و اداره‌های کل در این بخش اظهار کرد: متاسفانه اهالی بخش قلعه نو برای انجام امور اداری خود باید به‌دلیل عدم تمرکز سازمانی اداره‌هایی همچون آب، برق، کلانتری و حوزه قضایی به بخش‌های مختلف ری مراجعه کنند. به‌طور مثال برای رفع مشکلات برق خود باید با توجه به روستای محل سکونتشان به یکی از ۴ ناحیه برق میدان شهدای تهران، قرچک، کهریزک و شهرری مراجعه کنند که این اقدام علاوه‌بر اتلاف وقت و داشتن هزینه برای آنان، خطر تصادف و وقوع حوادث غیرمترقبه را به همراه دارد.

وی با اشاره به عبور خط ریلی قطار شهری تهران - پیشوا از حاشیه روستاهای این بخش خواستار احداث ایستگاه راه‌آهن به‌منظور استفاده اهالی روستاهای بخش قلعه نو از این امکان بالفعل شد و ادامه داد: نبود خط اتوبوسرانی و تاکسیرانی مستقل از شهرری به این بخش باعث می‌شود اهالی برای تردد از وسایل نقلیه عبوری شهرهای قرچک و ورامین استفاده کنند که مشکلاتی برای آنان به وجود آورده است.

رئیس شورای بخش قلعه نو از اقدامات ارزنده معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری در دریافت اعتبارات آلایندگی و جرایم به‌منظور بهبود و اصلاح هندسی راه‌ها و عمران روستاهای این شهرستان قدردانی و اظهار امیدواری کرد: با همت مسوولان، مشکلات آسفالت راه روستایی علی آباد قیصریه و پل هوایی روستای قمی آباد هم حل شود.

ایمان قربانی، بخشدار جدید قلعه‌نو نیز با اشاره به وجود تعدادی از آثار ملی تاریخی در این بخش بر ضرورت استفاده از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی تاکید کرد و گفت: به دنبال این هستیم که با کمک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، در مجاورت این آثار تاریخی بکر، ظرفیت‌های رفاهی و تفریحی به‌منظور جذب توریست‌های داخلی و افزایش گردشگران خارجی را ایجاد کنیم.

وی در ادامه دریاچه ۱۸۴ هکتاری روستای عشق‌آباد را یک ظرفیت بزرگ ملی اعلام کرد و گفت: این دریاچه با قابلیت صید دوره‌ای ۱۰۰ تن ماهی علاوه‌بر توجیه اقتصادی، می‌تواند به عنوان یکی از تفرج‌گاه‌های تفریحی پایتخت ایران مورد استفاده مردم و به‌ویژه ساکنان شهرستان ری قرار گیرد.

بخشدار قلعه‌نو با اشاره به استقرار شهرک صنعتی عشق آباد در این بخش، از آمادگی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای استقرار یک مرکز فنی و حرفه‌ای در روستای کریم‌آباد تهرانچی به‌منظور آموزش نیروی کار بومی افراد جویای کار بخش و همچنین جوانان جویای کار شهرهای مجاور خبر داد.

قربانی افزود: قلعه‌نو می‌تواند با برنامه‌ریزی‌های اصولی و توجه به ظرفیت‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری پرچمدار اجرای اقتصاد مقاومتی باشد.

نماینده عالی دولت در بخش قلعه‌نو در ادامه با اشاره به اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در تعدادی از روستاهای بخش قلعه نو به عنوان روستاهای پایلوت کشوری این طرح اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح، توانمندی و تقویت روحیه مشارکت پذیری زنان روستایی و عشایری به‌منظور ارتقا و بهبود وضعیت معیشت آنان و واگذاری اداره امور زندگی به

خودشان است.

قربانی در پایان با اعلام ارتقای سازمانی پاسگاه قلعه‌نو به کلانتری با پیگیری‌های معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری، بر برخورد قاطع با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در بخش قلعه‌نو تاکید کرد و گفت: بر اساس تاکید رئیس جمهوری مبنی بر اجرای قانون در بخش‌های مختلف و صیانت از حقوق مردم، ساخت و سازهای غیرمجاز در روستای عشق آباد تخریب شد. بخش قلعه نو با داشتن ۱۸ روستا و مساحتی در حدود ۴۰ هزار متر مربع در شهرستان ری واقع است.