کرمانشاه در حوزه صادرات خوش درخشیده است

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: امروز در مراسمی با حضور استاندار کرمانشاه و نمایندگان مجلس، صادرکنندگان نمونه استان تجلیل می‌شوند.

کیوان کاشفی، عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با تبریک به صادرکنندگان به مناسبت بزرگداشت روز ملی صادرات گفت: این روز، متعلق به تمام صادرکنندگان است. چه صادرکننده‌ای که کمترین میزان تجارت را داشته و چه کسی که بیشترین میزان صادرات را به نام خود ثبت کرده است. کاشفی افزود: کرمانشاه در حوزه صادرات بین سایر استان‌ها خوش درخشیده است و این موضوع با کمک صادرکنندگان استان ادامه خواهد داشت.

وی گفت: نقش موثر استان در صادرات چه در حوزه نفتی چه در حوزه صادرات غیرنفتی نشان می‌دهد کرمانشاه ظرفیت‌هایی در این بخش دارد که اگر به‌خوبی دیده شود شگفتی‌برانگیز است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امسال در حالی روز ملی صادرات را جشن گرفته‌ایم که سال‌ها است رقم ناچیز جایزه صادراتی را دریافت نکرده و از این حداقل مشوقی که نقش خود را بیشتر در استان‌های مرزی و در حال توسعه نشان می‌داد محروم هستیم.

وی در ادامه به چند اتفاق مثبت در بخش صادرات از روز ملی صادرات سال گذشته تاکنون اشاره کرد و گفت: ثبات نسبی نرخ ارز، عدم تصمیم‌ها و صدور بخشنامه‌های یک‌شبه دولتی، روند مثبت مذاکرات هسته‌ای و تصویب برجام و نهایی شدن موضوع حذف تحریم‌ها می‌تواند این امید را در دل‌های صادرکنندگان ایجاد کند که روزهای خوبی در انتظارشان است.

عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران گفت: در آینده روند صادرات به شدت افزایش خواهد یافت، چرخ کارخانه‌ها به گردش در خواهد آمد، وضعیت بازارچه‌های مرزی بهبود و جایگاه صادرکنندگان بیش از پیش ارتقا خواهد یافت.

کاشفی با بیان اینکه در این شرایط کرمانشاه بیش از پیش نیازمند تمرکز بر تولیدات صادرات محور در حوزه‌های مختلف است، افزود: نیازمند تعریف نقش جدید تولید به‌منظور صادرات در واحدهای تولیدی استان هستیم که بیشتر مطالعات و تحلیل‌های کارشناسی در این حوزه نشان می‌دهد مشکل اصلی این واحدها نبود تقاضای کافی در داخل است. این در حالی است که بخش عمده تقاضا در دسترس و در فاصله‌ای کمتر از ۳۰۰ کیلومتر در عراق وجود دارد.

تغییر رویه دولت در تشویق صادرات، ایجاد و تزریق خط اعتباری مناسب و جدید صرفا به‌منظور تولید صادراتی و تسهیل تشریفات صادراتی در کنار کمک به بازاررسانی و حضور موفق این واحدها در بازارهای صادراتی می‌تواند نقش موثری در بهبود شرایط کنونی داشته باشد.

وی تاکید کرد: پیشنهاد دیگر ما تمرکز روی اجماع خدمات مورد نیاز صادراتی در پنجره‌های واحد صادراتی در استان است. به طوری که بسیاری از خدمات همراه در حوزه صادرات همچون اخذ مجوزها، اخذ پروانه‌های استانداردهای ویژه، تشریفات گمرکی، بسته‌بندی‌های خاص، خدمات انبارداری، باراندازی و بیمه و کنترل‌های ویژه مخصوص صادرات، اگر در یک پنجره واحد و آن هم در پایانه‌های رسمی مرزی به‌ویژه مرزهای پرویزخان و خسروی متمرکز شوند و شرایط کنونی این مرزها به شرایط ایده‌آل و قابل قبول تقویت شوند، می‌توانند ظرفیت خدمات‌رسانی استان را برای فعالیت‌های خدماتی مطلوب به تولیدکنندگان افزایش داده و رشد صادرات کشور را فراهم کنند.

وی افزود: تمرکز بر روی شکل‌گیری و تاسیس نمایشگاه بین‌المللی در محل جدیدی که پیش‌تر اتاق بازرگانی نسبت به تامین محل آن اقدام کرده است و همچنین احداث مرکز بزرگ تجارت کشور در غرب در قالب یک برج بزرگ اداری، نمایشگاهی، تجاری از جمله این اقدامات است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه تصریح کرد: اکنون در استان حدود هزار کارت بازرگانی صادر شده و هر سال تعداد زیادی از تجار خارجی از استان دیدن و توافق‌نامه‌های تجاری رد و بدل می‌کنند، تشریفات صادراتی بسیاری از کالاهای تولید شده کشور در کرمانشاه اجرا می‌شود، این در حالی است که هیچ مکان بزرگ و مناسبی برای این همه ارزش در حال خلق شدن در نظر گرفته نشده است.

کاشفی در ادامه با اعلام اینکه نیازمند تقویت زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز صادرات در استان هستیم، گفت: راه آهن غرب کشور سال‌ها است که جزو وعده‌های مسوولان است ولی خبری از آن نیست. جاده‌های استان نیز باید استاندارد شوند و قابلیت‌های بین‌المللی اخذ کنند. محور کرمانشاه به کردستان باید مورد اصلاح قرار گرفته و دو بانده شود.

فرودگاه کرمانشاه باید تقویت شود. هرچند میزان تولید برق استان در شرایط کنونی کافی است ولی در آینده‌ای نزدیک با رشد بالای مصرف برق، نیاز شدید به تاسیس نیروگاه جدید در استان وجود دارد، تقویت سرمایه بانک‌های استان از دیگر انتظاراتی است که نقش زیرساخت را بازی می‌کند.

وی گفت: در کنار این موضوعات زیرساخت‌های نرم‌افزاری، تقویت و چابک سازی رویه‌های کاری و کاهش تشریفات اداری در همه فعالیت‌ها و ارائه مجوزهای فعالیت می‌تواند در این حوزه مهم قلمداد شود.

وی افزود: تقویت همه‌جانبه مرزهای رسمی استان همچون پرویزخان، خسروی و سومار از اولویت‌های رفع موانع صادرات استان است.

کاشفی اظهار کرد: در صورتی که حقوق صادرکنندگان رعایت شود و حداقل‌هایی که نیاز است برای تشویق فعالان این عرصه ارائه شود، بدون شک می‌توان تجارت و بازرگانی را موتور محرک اقتصاد استان نامید.