اشتغال‌زایی با صنایع نفتی خوزستان

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: صنعت نفت، گاز و پتروشیمی استان باید در کنار رشد تولیدات خود، نیم‌نگاهی به حل مشکلات استان داشته باشند.امید حاجتی در مراسم افتتاح سومین نمایشگاه تخصصی ساخت داخلی تجهیزات صنعت نفت خوزستان اظهار کرد: بخش نفت، گاز و پتروشیمی ۶۵ درصد اقتصاد استان را به خود اختصاص داده‌اند، اما کمتر از ۵ درصد از مشکلات اقتصادی استان را حل کرده‌اند. وی افزود: بیشتر ماموریت‌های انجام‌شده از سوی این ۳ بخش، ملی است اما باید در کنار انجام این ماموریت‌های ملی و رشد تولیدات خود به مشکلات استان نیز توجه کنند و به حل آنها بپردازند. حاجتی اعلام کرد: صنعت نفت، گاز و پتروشیمی باید به صنایع میان‌دستی، پایین‌دستی و خوشه‌های صنعتی که موجب توسعه استان می‌شوند، توجه داشته باشند تا شاهد حل شدن برخی مشکلات استان همچون اشتغال باشیم.

وی با اشاره به خام‌فروشی در این بخش‌ها گفت: در بخش تولیدات عمده در بحث نفت و پتروشیمی شاهد خام فروشی هستیم به‌گونه‌ای که ۴۰ درصد از تولید محصولات پتروشیمی کشور در استان انجام می‌گیرد اما تنها ۳۰درصد ارزش‌افزوده این تولیدات در استان است و این موضوع نشان‌دهنده کم‌توجهی به صنایع پایین‌دستی در این شرکت‌ها است. حاجتی با بیان اینکه بانک‌ها حمایت کافی از تولیدکنندگان داخلی نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: باید به تولیدکنندگان داخلی و خوشه‌های صنعتی اعتماد کنیم و واگذاری کارهای بزرگ به آنها می‌تواند جایگزین حمایت بانک‌ها برای آنها باشد تا از این طریق بخشی از سرمایه موردنیاز آنها تامین شود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های وسیع استان در بخش‌های مختلف همچون نفت، کشاورزی و گاز نیاز به برگزاری و ایجاد محل مناسب برای نمایشگاه‌های ملی و منطقه‌ای در استان احساس می‌شود و باید فضای نمایشگاهی متناسب با این ظرفیت‌ها را با همکاری این بخش‌ها احداث کنیم.

تعامل سازنده‌تر میان صنعت نفت، مراکز دانشگاهی و سازندگان

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز گفت: برای داشتن برنامه‌ای مناسب و استفاده حداکثری از توان تولید داخلی و ورود به زمینه‌های مهم در این صنعت، نیازمند تعامل بیشتر و سازنده‌تر میان صنعت، دانشگاه و سازندگان هستیم. بیژن عالی‌پور اظهار کرد: تلاش کارشناسان، خلاقیت، ابتکار و نوآوری بخش‌های پژوهشی و مهندسی ساخت داخل، افق تازه‌ای را به روی صنعت نفت گشوده است.وی افزود: شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب در کنار تولید صیانتی‏‏‏‏‏، توسعه میادین جدید، افتتاح طرح‌های عظیم نمکزدایی و فرآوری و طرح‌های ازدیاد برداشت با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مشارکت دارد و در این زمینه به انجام فعالیت می‌پردازد. عالی پور تصریح کرد: تدوین دانش فنی، تولید انبوه قطعات حساس و ماشین‌آلات پیچیده در قالب ۱۰ گروه کالایی ابلاغی از سوی وزارتخانه نشان‌دهنده عملکرد شرکت در این زمینه بوده است. وی اعلام کرد: اجرای طرح‌هایی به‌منظور عمل به مسوولیت‌های اجتماعی این شرکت در دستور کار قرار دارد که برای تحقق بهینه، این هدف از یک برنامه مدون میان و بلندمدت پیروی می‌کند که توجه به تکمیل فرآیند بومی‌سازی و حمایت از سازندگان داخلی در این برنامه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی گفت: برگزاری نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت خوزستان با همکاری شرکت ملی حفاری ایران انجام گرفته است تا فرصتی مناسب برای ارائه توانمندی‌های صنعتگران، سازندگان، تامین‌کنندگان کالای صنعت نفت و همچنین ارائه نیازمندی‌های شرکت‌های نفتی به وجود آید. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بر لزوم نگاه ملی و متعهدانه به فرآیند بهره‌گیری از تولیدات بومی در کنار توجه سازندگان داخلی به حفظ و ارتقای روزافزون کیفیت تاکید کرد.

برگزاری نمایشگاه نفت در تهران اشتباه است

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران نیز با اشاره به برگزاری نمایشگاه نفت در تهران گفت: برگزاری نمایشگاه نفت در تهران اقدام اشتباهی است و باید این نمایشگاه در کنار چاه‌ها، تاسیسات و کارخانه‌های نفت در پایتخت نفت کشور یعنی خوزستان برگزار شود که این به سود سازندگان تجهیزات است. حیدر بهمنی، با اشاره به اینکه شرکت ملی حفاری ایران با ۱۰ دانشگاه در حوزه پژوهش ارتباط دارد، اظهار کرد: در تمام این دانشگاه‌ها دفاتر پژوهش داریم. وی افزود: به دنبال واگذاری بیشتر فعالیت‌ها به بخش خصوصی هستیم و تاکنون حدود ۴۰ درصد نیز به بخش خصوصی واگذار شده است و شرکت ملی حفاری ایران بر این بخش‌ها نظارت خواهد کرد. بهمنی تصریح کرد: این شرکت ارتباط مطلوبی با دانشگاه‌های کشور دارد و به یک مهندسی پژوهشی مقتدر دست پیدا کرده است، به‌گونه‌ای که در سطح بین‌المللی روی آن حساب باز می‌کنند. وی ادامه داد: از مجموعه استانداری تقاضا داریم تا در بحث پیگیری ایجاد نمایشگاه صنعت نفت کشور و انتقال آن از تهران به خوزستان همکاری لازم را داشته باشند.

بهمنی اعلام کرد: اکنون نزدیک به ۷۵ دستگاه حفاری در کشور فعالیت می‌کنند، این در حالی است که کمبودهای فراوان و مشکلات مالی در این حوزه وجود دارد و این صنعت هیچ‌گاه متوقف نشده است. مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران خاطرنشان کرد: انتظار داریم دستگاه‌های نظارتی روی موضوع‌های انجام‌نشده تمرکز کنند تا صنعت حفاری در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد. وی افزود: حدود ۲۰ هزار قطعه مورد استفاده در این شرکت تاکنون بومی‌سازی شده است و به دنبال افزایش بومی‌سازی سایر قطعات هستیم.