چه کسانی در معرض خطر هستند؟

برخی از افراد در برابر گرمای شدید آسیب‌‌‌پذیرتر هستند، از جمله نوزادان، افراد مسن و همچنین افرادی که فعالیت زیادی دارند یا بیشتر در معرض خطر بیشتری هستند، که از آن جمله می‌توان به افراد بی‌خانمان و افراد دارای شرایط خاص، از جمله بیماری‌‌‌های تنفسی و قلبی عروقی اشاره کرد و همچنین دیابت می‌تواند خطر را افزایش دهد و با گرما تشدید شود. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۲۱، تخمین زده می‌شود که در سطح جهان، تنها کمتر از نیم میلیون مرگ در سال به دلیل گرمای بیش از حد باشد، اگرچه اطلاعات بسیاری از کشورهای کم‌‌‌درآمد وجود ندارد. همچنین احتمالا ۶۱‌هزار نفر در اروپا در جریان موج گرما در تابستان گذشته جان خود را از دست داده‌‌‌اند و این احتمال وجود دارد که دوباره این فاجعه تکرار شود، به طوری که پروفسور لیز استفنز، محقق خطرات آب و هوا و تاب‌‌‌آوری در دانشگاه ریدینگ بریتانیا، در این خصوص اظهار کرد: امواج گرما یک قاتل خاموش و نامرئی است.

خطرات کمتر آشکار شده

آلودگی هوا ناشی از گرمای شدید همچنین با اثرات بالقوه جدی ناشی از دود آتش‌سوزی از جمله التهاب و آسیب بافتی، خطری برای سلامتی به همراه دارد. تعدادی از مطالعات نشان داده‌‌‌اند که گرما همچنین می‌تواند منجر به وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس برای زنان باردار و نوزادان شود. خطرات کمتر آشکار شده دیگری نیز وجود دارد. دکتر ویکی تامپسون، دانشمند حوزه آب و هوا، موسسه سلطنتی هواشناسی هلند، می‌‌‌گوید که گرمای شدید اغلب به سلامت روانی ضعیف‌‌‌تر و همچنین افزایش تصادفات و حتی حوادث خفگی در آب منجر می‌شود. او در ادامه خاطرنشان کرد: موج گرما یکی از مرگبارترین خطرات طبیعی در دنیاست.

زمان مهم است

کارشناسان می‌‌‌گویند که مرگ و میر بیشتر در اوایل تابستان اتفاق می‌‌‌افتد، زمانی که بدن افراد فرصتی برای سازگاری ندارد. اما مکان نیز اهمیت دارد. مردم در مکان‌‌‌هایی که به چنین گرمایی عادت ندارند، از جمله بخش‌‌‌هایی از اروپا، در معرض خطر بیشتری قرار دارند. با این حال، محدودیت‌هایی وجود دارد و مردم در سراسر جهان در آب و هوای بسیار گرم ناشی از تغییرات آب و هوایی در معرض خطر هستند، به‌‌‌ویژه افرادی که برای مثال باید در مشاغل فیزیکی به کار خود ادامه دهند. دکتر مودی مواتساما، مدیر Wellcome، یک موسسه خیریه بهداشت جهانی مستقر در لندن، می‌‌‌گوید: این مهم‌تر از همیشه است که ما اقداماتی را برای کم کردن آسیب به سلامت خود انجام دهیم. او گفت که این راهکارها از مهیا کردن سایه برای رهایی از نور مستقیم آفتاب و رنگ‌‌‌آمیزی ساختمان‌‌‌ها به رنگ سفید گرفته تا سرمایه‌گذاری در سیستم‌های هشدار اولیه برای بیماری‌‌‌های عفونی حساس به آب و هوا، مانند وبا، متغیر است.

آنچه شما می‌توانید انجام دهید

آژانس‌‌‌های بهداشت عمومی ‌‌‌از ایتالیا تا ایالات متحده توصیه‌‌‌هایی برای حفظ خونسردی، از جمله اجتناب از فعالیت در صورت امکان و هیدراته ماندن، ارائه کرده‌‌‌اند. دانشمندان گفتند که کارگران باید به فکر استراحت بیشتر و تعویض لباس خود باشند. آنها گفتند که بررسی مداوم شرایط افراد آسیب‌پذیر از جمله افراد مسن‌تر و منزوی نیز مهم است. گرمازدگی یک اورژانس پزشکی است و نیاز به مراقبت فوری حرفه‌ای دارد.

گرمای شدید یک مشکل جدی برای سلامت بارداری

بسیاری از مطالعات نشان داده‌‌‌اند که قرار گرفتن در معرض دمای بالا، از جمله در مراحل اولیه بارداری، با زایمان زودرس و مرده‌زایی مرتبط است. همچنین تعداد کمتری از مطالعات، ارتباطی با عوارض بارداری و فشار خون بالا در افراد باردار پیدا کرده‌‌‌اند. صندوق سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) دستورالعملی را منتشر کرده است که شامل هشدارهایی برای افراد باردار می‌شود و آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات متحده سلامت بارداری را در توصیه‌‌‌های اخیر خود لحاظ کرده است و همچنین به سلامت کودکان و گرمای شدید هم توجهاتی داشته است. بیانیه سازمان بهداشت جهانی نیز شامل توصیه‌‌‌هایی برای برنامه‌‌‌ریزی برای امواج گرما در اروپا و نیز زنان باردار است.

اما همه افراد باردار به یک اندازه در معرض خطر نیستند. باید تلاش کرد تا در بسیاری از کشورها اطلاعات مهمی ‌‌‌در مورد راه‌‌‌های ساده و کم‌‌‌هزینه برای خنک کردن بدن افراد باردار کم‌‌‌درآمد در دسترس قرار گیرد. درک چگونگی تلاقی گرمای شدید با مقوله نژادپرستی نیز ضروری است. برای مثال، در ایالات متحده، تاثیر گرمای شدید بر پیامدهای نامطلوب زایمان مانند زایمان زودرس و مرده‌‌‌زایی برای زنان سیاه‌پوست بیشتر از زنان سفیدپوست است.

گرمای شدید همچنین فوریت جدیدی را برای مشکلات حقوقی زنان در زمینه مراقبت شغلی و زنان شاغل به همراه دارد. سازمان‌ها و محققان نگرانی‌هایی در مورد اینکه چگونه زنان باردار می‌توانند در بسیاری از مکان‌‌‌ها و در صورت قرار گرفتن در معرض گرمای شدید دمای بدن خود را کاهش دهند، دارند. این اتفاق معمولا در زمان‌‌‌هایی می‌‌‌افتد که ممکن است آنها مجبور شوند برای به دست آوردن آب سفر کنند، به کشت محصولات کشاورزی یا کسب درآمد در زیر آفتاب سوزان بپردازند یا در هنگام آشپزی روی اجاق‌‌‌های پرحرارت یا مراقبت از کودکان گرفتار گرمای شدید شوند.

گنجاندن افراد باردار به عنوان یک گروه خاص در معرض خطر و اطلاع‌رسانی به آنها در مورد خطرات گرمای شدید اولین قدم‌‌‌های مهم در این راستاست. اما از آنجا که جهان دوباره در تابستان امسال با گرمای شدید مواجه می‌شود، ما همچنین به کمک مقامات بهداشت عمومی ‌‌‌و دیگر افراد نیاز داریم که به عنوان یک مشکل مربوط به زنان درگیر گرما شوند، صحبت‌‌‌های افراد آسیب‌‌‌دیده‌‌‌ باردار و گروه‌‌‌های حقوق زنان را بشنوند و با هم شروع به مقابله با این مشکل پیچیده کنند.