رصد کمبودهای دارویی با راه‏‏‌اندازی سامانه بر‌خط سراسری

وی افزود: بررسی عملکرد شرکت‌های پخش از لحاظ نحوه توزیع و اعمال اقدامات اصلاحی به صورت مستمر درحال انجام بوده و طرح سامانه‌‌‌ای شدن برنامه توزیع داروها و توسعه سامانه اعلام کمبودهای دانشگاه از طریق اضافه شدن موجودی شرکت‌های پخش دارو در دست اقدام است. به گفته وی پایش کمبودهای دارویی و زنجیره تامین به صورت ویژه با دو روش شناسه‌‌‌گذاری و رصد کمبود معاونت‌‌‌ها بر اساس مبتنی بودن شواهدها نیز انجام شده است. وی خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام‌شده ضمن پایش بهتر کمبودها، امکان برنامه‌‌‌ریزی دقیق‌‌‌تر برای جبران آن وجود دارد؛ همچنین معاونت‌‌‌های غذا و داروی سراسر کشور نیز با دسترسی به این سامانه می‌توانند از میزان موجودی دارو اطلاع یافته و نسبت به پیگیری رفع مشکل حوزه خود اقدام کنند.

رشد ۹۰ درصدی رصد کامل داروهای استراتژیک در سامانه تی‌تک

همچنین در ادامه مبحث سامانه برخط سراسری دارو مدیرکل فناوری اطلاعات و سامانه‌‌‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: تعداد اقلام دارویی که از ابتدا تا انتهای زنجیره تامین در سامانه تی‌تک رصد می‌‌‌شوند ۹۰‌درصد رشد داشته است. سعید کاظمی ‌‌‌اظهار کرد: از ابتدای راه‌‌‌اندازی سامانه تی‌تک در سال ۹۳ حدود ۹۲۲ قلم دارو از ابتدای زنجیره تا انتهای زنجیره قابل رصد بود که این تعداد در سال اخیر با ۹۰‌درصد رشد به ۱۷۲۵ قلم رسیده است. وی افزود: با رصد داروهای حیاتی و استراتژیک در سامانه تی‌تک می‌توان تا حد قابل ملاحظه‌‌‌ای میزان نشت از زنجیره تامین را کاهش داد تا دارو به دست مصرف‌کننده اصلی برسد.

مدیرکل فناوری اطلاعات و سامانه‌‌‌های سلامت سازمان غذا و دارو با اشاره به راه‌اندازی داشبوردهای عمومی ‌‌‌و مدیریتی در حوزه دارو تصریح کرد: داشبوردهای عمومی ‌‌‌شامل ترخیص، آمارنامه بر اساس تامین، آمارنامه دارویی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و داشبوردهای مدیریتی شامل ترخیص، قیمت‌گذاری، جزئیات سیاستگذاری و قیمت مبنای بیمه در دسترس عموم مردم،ذی‌نفعان، نخبگان و فعالان این حوزه قرار گرفته است.

تهدیدهای مصرف خودسرانه دارو‌‌‌های OTC

کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع‌رسانی فرآورده‌‌‌های سلامت، دفتر پایش و نظارت بر مصرف فرآورده‌‌‌های سلامت سازمان غذا و دارو به تشریح خطرات و تهدیدهای مصرف خودسرانه دارو‌‌‌هایی که بدون نسخه هم به‌فروش می‌رسد پرداخت. راضیه کشاورز ملکی با اشاره به هزینه بالای ویزیت پزشکان، اطلاعات اشتباه فضاهای مجازی، عدم‌‌‌اعتماد به پزشک، ترجیح نظرات و سلایق بیمار بر پزشک معالج و ترجیح توصیه‌‌‌های غیراصولی افراد به یکدیگر به جای مسائل تجربی را از دلایل موثر در مصرف بالای داروهایی دانست که بدون نسخه هم به‌‌‌فروش می‌‌‌رسند. به گفته وی این تصور که مصرف داروی بیشتر تضمین‌کننده،  دارای تاثیر بیشتر و بهبودی سریع‌تر است یک باور غلط است و هیچ‌وقت نباید داروهای OTC را با مصرف طولانی‌‌‌تر یا با دوزهای بالاتر از چیزی که در بروشور آن قید شده استفاده کرد. اگر پس از مصرف دارو طبق نظر پزشک بهبودی حاصل نشود باید دوباره به پزشک مراجعه کرد. اگر به این علائم توجه نشود و مصرف خودسرانه داروهای OTC ادامه پیدا کند حتما عوارض دارویی اتفاق می‌‌‌افتد.

این کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع‌‌‌رسانی فرآورده‌‌‌های سلامت همچنین توجه به فرهنگ‌سازی را در جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو بسیار مهم دانست و گفت: عواملی از جمله مصرف بیش از مقدار توصیه‌‌‌شده، طولانی‌‌‌تر از زمان توصیه‌‌‌شده و بدون توجه به هشدارها و موارد درج شده روی برچسب دارو، همچنین مصرف این داروها بدون تجویز پزشک و داروساز، مصرف خود‌سرانه است و باید در این‌باره آموزش‌‌‌های دقیق و فرهنگ‌سازی داشته باشیم. مردم نباید تصور کنند که این داروها خطرات و عوارض کمی ‌‌‌دارند و مهم نحوه مصرف آنهاست که بتواند نتیجه درست را برایشان به همراه داشته باشد. کشاورز‌ملکی در پایان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین توصیه، مصرف دارو بر اساس دستورالعمل‌‌‌های روی برچسب، طبق دستور پزشک یا مشاوره با داروسازی است که در داروخانه حضور دارد.