معبرگشایی در تبریز

شهردار تبریز با اشاره به طراحی و اجرای ۳۱ رشته مسیرگشایی جدید به طول بیش از ۲۰ کیلومتر در این شهر گفت: این طرح‌‌‌ها در دو سال گذشته در نقاط مختلف شهر به‌ویژه مناطق کم‌‌‌برخوردار طراحی و برخی از آنها اجرا شده است و بقیه نیز طبق زمان‌بندی اجرا می‌شود.

یعقوب هوشیار افزود: از این تعداد طرح مسیرگشایی، ۱۳ طرح در نقاط مختلف شهر تکمیل و به بهره‌‌‌برداری رسیده و ۱۸ طرح مسیرگشایی نیز در حال اجراست.

وی با اشاره به اجرای فاز اول بزرگ‌ترین مسیرگشایی شهر تحت عنوان «نجات تبریز» اظهار کرد: اولویت شهرداری تبریز اجرای طرح‌‌‌های مسیرگشایی در بافت‌‌‌های حاشیه‌‌‌نشین و فرسوده شهر است.

شهردار تبریز تسهیل تردد شهروندان و ایجاد مسیر دسترسی برای نیروهای امدادی مانند اورژانس و آتش‌‌‌نشانی در بافت فرسوده را از اهداف اجرای پروژه‌‌‌های مسیرگشایی اعلام کرد و گفت: اجرای پروژه‌‌‌های مسیرگشایی ارزش‌‌‌افزوده مناطق کم‌‌‌برخوردار شهر را افزایش می‌دهد.

هوشیار ادامه داد: فرآیند تملک املاک واقع در مسیر، روند اجرای پروژه‌‌‌های مسیرگشایی را طولانی کرده است و همکاری شهروندان می‌تواند به تسریع در اجرای این پروژه‌‌‌ها منجر شود.

اختصاص اعتبار برای طرح‌‌‌های مسیرگشایی

شهردار تبریز، توسعه متوازن شهری، سامان‌دهی حاشیه‌‌‌نشینی، تسهیل تردد در معابر و خیابان‌‌‌ها و خدمت‌‌‌رسانی به موقع در مواقع بحرانی به شهروندان را از اهداف اجرای طرح‌‌‌های مسیرگشایی‌‌‌ در این کلان‌شهر اعلام کرد و گفت: بر همین اساس شورای اسلامی این شهر و تمامی مناطق ده‌گانه، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری با اقدامی جهادی در طرح‌‌‌های مسیرگشایی‌‌‌ مشارکت دارند.

هوشیار افزود: با توجه به وجود معابر تنگ و باریک در مناطق ده‌گانه این کلان‌شهر، اجرای طرح‌‌‌های مسیرگشایی در اولویت شهرداری‌‌‌های مناطق قرار گرفته است و بر همین اساس مناطق ده‌گانه شهرداری مکلف به اجرا و اتمام حداقل یک پروژه مسیرگشایی در سال هستند.

وی با بیان اینکه کاهش بار ترافیکی و بهبود شاخص‌‌‌های کیفی در زیرساخت‌‌‌های ترافیکی از مطالبات مهم شهروندان تبریز است، اظهار کرد: در این راستا در سال جدید بیش از ۸۸‌هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های مسیرگشایی و توسعه حمل‌ونقل ریلی پیش‌بینی شده است.

شهردار تبریز گفت: از این میزان اعتبار ۳۲‌هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح‌‌‌های مسیرگشایی و ۵۶‌هزار میلیارد ریال برای توسعه حمل‌ونقل ریلی این شهر اختصاص یافته است.

هوشیار با تاکید بر اینکه اجرای طرح‌های مسیرگشایی چهره شهر را متحول و بسترهای سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند، ادامه داد: اکنون دو طرح مسیرگشایی در این کلان‌شهر در حال طراحی است.

وی یادآور شد: پنج طرح نیز در دست تملک اراضی برای آغاز عملیات مسیرگشایی است و اجرای این طرح‌‌‌ها نقش بسزایی در توسعه متوازن این شهر و محرومیت‌‌‌زدایی از مناطق کم‌برخوردار ایفا خواهد کرد.

بهره‌‌‌برداری از ۱۳ طرح مسیرگشایی

شهردار تبریز گفت: تاکنون ۱۳ طرح مسیرگشایی از جمله شهید مناف‌‌‌زاده به عنوان یکی از راه‌‌‌های شریانی اتصال چایکنار به خیابان عباسی و صدرالشعرا، مسیر ضلع شمالی خیابان عرفان در شهرک تجلایی به طول ۲‌هزار و ۵۰۰ متر با اعتبار ۳۵ میلیارد ریال و احداث خیابان دسترسی ترمینال تبریز به طول ۵۰۰ متر با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال به بهره‌‌‌برداری رسیده است.

هوشیار افزود: طرح‌‌‌های مسیرگشایی و احداث خیابان ۱۸ متری شهید والایی‌فر، مسیرگشایی خیابان ۲۴ متری فلسطین‌جنوبی به منظور اتصال والمان به اهراب، اتصال ولیعصر به پل ولایت و ۱۸ متری حمید مرزداران نیز بهره‌برداری شده است.

وی اظهار کرد: خیابان شهید علیپور با اعتبار بیش از ۷۸۰ میلیارد ریال هزینه احداث شده است و خیابان‌‌‌ امام خمینی را به خیابان‌‌‌های شهید رضانژاد و قره‌باغی‌‌‌ها متصل می‌کند.

شهردار تبریز با بیان اینکه مسیر پیاده‌راه آرامیان (آبیاری) از مهم‌ترین طرح‌های اجرا شده در این شهر است، گفت: این مسیر بعد از تملک و مسیرگشایی به صورت سنگفرش و کف‌سازی اجرا شده و در دو قسمت سواره‌رو و پیاده‌‌‌راهی در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

هوشیار ادامه داد: مسیرگشایی علی بقال اجرا شده و امتداد خیابان عارف و مسیرگشایی ۲۴ متری بعثت فرهنگیان به بلوار دوکمال در حال طراحی است.