vermeer copy

نکته دیگری که برای تقریبا ۳۰۰سال هنوز هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، خودِ دختر جوانی است که از پس شانه‌اش به روبه‌رو نگاه می‌کند. در پس‌زمینه‌ای تیره، مبهم و با پوششی نامتعارف، این دختر جوان در هیچ محیط از پیش تعیین‌شده‌ای جای نمی‌گیرد.

حدس‌ها برای شناسایی این دختر بسیار گسترده بوده و همه آنها به علت فقدان مشخصه‌ای ویژه در صورت، لباس یا حتی محیط، در حد حدس و گمان باقی‌مانده است. از این میان می‌توان به ماریا ورمر مدل گمنامی که در خانه ورمیر به‌عنوان پیشخدمت کار می‌کرد، اشاره کرد. جدای از همه این تفاسیر، این اثر از معدود آثاری است که الهام‌بخش بسیاری از نویسندگان، نقاشان و فیلم‌سازان در قرن‌ها بعد از شکل‌گیری‌اش بوده است.

این اثر از سال۱۹۰۲ در موزه مائریتشویس در شهر لاهه نگهداری می‌شود و ترمیم‌های متعددی روی آن صورت گرفته است. در سال۲۰۰۶، مردم هلند آن را به‌عنوان زیباترین نقاشی هلند برگزیدند. این نقاشی دختری اروپایی را نشان می‌دهد که لباسی عجیب و دستاری خاوری پوشیده ‌است و گوشواره‌ای با یک مرواریدِ بسیار بزرگ دارد. کارشناسان موسسه کریستی ارزش این تابلو را بیش از 500میلیون دلار ارزیابی کرده‌اند.

اغلب آثار ورمیر در موزه‌های بزرگ نگهداری می‌شوند و کمتر در معرض فروش قرار می‌گیرند. سال2014 اثری از او با عنوان «سنت پراکسیدیس» در حراجی کریستی به قیمت 6.242500 پوند (62/ 10میلیون دلار) فروخته شد. این اثر تا آن زمان در اختیار یک مجموعه‌دار هلندی قرار داشت.