2 copy

مصرف محصولات سفیدکننده دندان از جمله خمیردندان‌ها، پررونق است. البته مردم کمابیش نسبت به مواد آسیب‌زای سفیدکننده‌ها هم آگاه شده‌اند که خود عاملی بازدارنده برای رشد بازار این نوع خمیردندان‌ها است. هرچند بازار جدیدی برای محصولات حاوی مواد طبیعی را برای تولیدکنندگان آن فراهم کرده است.  در بین خمیردندان‌های تولید داخل یا وارداتی، مشکل وجود فلوراید سدیم در نزدیکی مرز استاندارد وجود دارد که کاربرد این ماده در بازار برخی کشورها مانند مالزی، به‌طور کلی ممنوع است.

بازار جهانی خمیردندان در اختیار چند‌ تولیدکننده بزرگ با نام‌های کولگیت، پروکتل‌اند گمبل، یونیلیور و گلکسو اسمیت کلاین است که محصولات خود را با ده‌ها نام و برند مختلف به سراسر جهان صادر می‌کنند. پونه، نسیم، مریدنت و بس نیز مهم‌ترین برندهای ایرانی خمیردندان به شمار می‌آیند.

مصرف سالانه خمیر دندان در ایران حدود ۳۰۰ میلیون تیوب است که 75 درصد آن با واردات مستقیم یا واردات مواد اولیه تامین می‌شود. خمیر دندان‌هایی که به صورت تیوپ پر شده وارد کشور می‌شوند، به دلیل هزینه‌های گمرکی و تجاری، قیمت بیشتری دارند که البته به معنی فواید خیلی بیشتر آنها نیست.

نکته مهم در انتخاب خمیردندان، توجه به شرایط دهان و دندان مصرف‌کننده است. به همین دلیل، می‌توان در انتخاب خمیردندان، از دندانپزشکان نیز مشورت گرفت. هر چند در ادامه این گزارش، برخی ویژگی‌های خمیردندان‌های پرفروش در بازار ایران تشریح می‌شود.  به گزارش سایت«به نظر»، خمیردندان سفیدکننده مریدنت مدل Complete 7 برای افرادی که دندان‌های حساسی دارند مناسب است. همچنین دارای خواص ضدپوسیدگی است. این خمیردندان ضد‌باکتری است و از مینای دندان محافظت می‌کند و بوی نامطبوع دهان را کاهش می‌دهد. خمیردندان نسیم مدل Fluoride Protection محصولی مناسب تمام سنین است که خواص ضد‌پوسیدگی هم دارد. این خمیردندان علاوه‌بر قدرت تمیز‌کنندگی بالا دارای ترکیباتی است که به خوبی از دندان‌ها در برابر ترکیبات اسیدی و قند موجود در غذا محافظت می‌کند.

خمیردندان کرند 3 مدل High Definition حاوی فلوراید است و پلاک‌های دندانی را به‌خوبی از بین می‌برد. به ویژه اگر لثه‌های شما ملتهب باشند، به بهبود آنها کمک خواهد کرد. این خمیردندان همچنین جرم‌های ایجاد شده روی دندان را کم کرده و از مینای دندان محافظت می‌کند. عصاره‌ نعنایی این محصول باعث ایجاد حس طراوت و خنکی در دهان می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این خمیردندان می‌توان به خاصیت ضد پوسیدگی و ماندگاری بالا اشاره کرد.  اگر دندان‌های حساسی دارید و به دنبال خمیردندان سفیدکننده هستید، محصولی از میسویک را توصیه می‌کنیم. خمیردندان میسویک مدل Zero Sensitive با استفاده از فناوری Bio Repair به ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده و حساس می‌پردازد. این محصول همچنین دارای آنزیم ضدحساسیت است. اگر لثه‌های ملتهبی دارید می‌توانید با استفاده از این خمیردندان آنها را بهبود ببخشید. این محصول یک لایه نازک روی دندان شما ایجاد کرده و سطح ناصاف و آسیب‌دیده آنها را پر می‌کند.  خمیردندان سیلورگیت مدل Multi Benefit یکی دیگر از سفیدکننده‌های دندان رایج در بازار است. این محصول علاوه‌بر خاصیت سفیدکنندگی، دارای خاصیت ضد پوسیدگی است. البته اگر دندان‌های حساسی دارید خرید این محصول را پیشنهاد نمی‌کنیم. زیرا ممکن است با استفاده از آن، مینای دندان آسیب‌دیده و حساسیت بیشتری ایجاد شود.

به کمک محصول اورال بی‌1، 2 و 3 می‌توان دندان‌ها را در برابر جرم، پلاک، حساسیت، فرسایش مینای دندان و بیماری‌های لثه محافظت کرد. این محصول نیز با دارا بودن عصاره نعنایی باعث خوشبو شدن دهان و ایجاد طراوت می‌شود.  

خمیردندان ایروکس مدل Complete علاوه‌ بر خاصیت سفیدکنندگی، به دلیل دارا بودن فلوراید خاصیت ضد‌پوسیدگی هم دارد. به کمک این خمیر دندان می‌توان استحکام دندان‌ها را حفظ کرد. این محصول همچنین حاوی ماده‌ آنتی باکتریال است که باکتری‌های عامل پوسیدگی را از دندان‌ها پاک می‌کند.  خمیردندان سفیدکننده کلوزآپ مدل Winter Blast علاوه‌بر سفید‌کنندگی، خاصیت ضد‌پوسیدگی هم دارد. همچنین با دارا‌ بودن خواص آنتی باکتریال، میکرو ارگانیسم‌های عامل ایجاد پلاک را از دندان‌ها حذف می‌کند.  

حتما تاکنون درباره خمیردندان‌های زغالی و اثرش در سفید کردن دندان‌ها شنیده‌اید. خمیردندان کربن اکتیو بنسر مدل Charcoal با دارا بودن ذرات کربن و جذب باکتری‌های مضر و ممانعت از اتصال آنها به دندان، از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. این خمیردندان ماده‌ تانن که در قهوه و چای و خوراکی‌های دیگر وجود دارد را به خود جذب می‌کند. در حقیقت این ماده است که با تجمع روی دندان باعث زردی آن می‌شود. البته متخصصان، نظرات متفاوتی در مورد تاثیرات بهداشتی این مدل خمیردندان دارند.