تخفیف‌های زمستانی در بازار

تخفیف خوب را چگونه تشخیص دهیم؟

با توجه به قیمت. افرادی که خوره بازار لباس هستند، معمولا قیمت‌ها در دستشان است و تخفیف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های واقعی را از تخفیف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تقلبی و فیک، به‌خوبی تشخیص می‌دهند. برای مثال متوسط قیمت کفش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های برند بین ۳ تا ۵ میلیون تومان است که با درنظر گرفتن تخفیفی ۴۰درصدی باید منتظر قیمت ۲ تا ۳ میلیون تومانی بود. همینطور سقف قیمتی شلوار و پیراهن برند یک‌میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ ‌هزار تومان است که برای خرید در فصل تخفیف باید منتظر نرخ ۷۰۰ تا ۸۰۰هزار با تخفیف به ۵۰۰هزار تومان نزدیک می‌شود. پس بهترین راه تشخیص تخفیف درست از تخفیف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کاذب، بررسی قیمت‌ها قبل و بعد از تخفیف است.

تخفیف برای کفش

با وجود کالای ایرانی باکیفیت در همه بازارها، اما بخشی از بازار، متقاضی کالای برند خارجی است. این گزاره در خرید کفش ملموس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر از دیگر کالاهاست. اگر طرفدار کالاهای برند هستید بین ۲ تا ۵ میلیون تومان بودجه برای خرید یک جفت کفش درنظر بگیرید. جست‌وجوها در سایت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و صفحه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که تخفیف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زمستانه را شروع کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند نشان می‌دهد قیمت‌ها بین ۲۰ تا ۴۰‌درصد نخفیف خورده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند و هرچه به انتهای فصل زمستان نزدیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شویم این ‌درصد بالاتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود. بوتیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خیابان فردوسی و چهارراه استانبول هم برچسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تخفیف را پشت ویترین چسبانده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. متوسط قیمت کفش کتونی برندهای معروف ۴میلیون تومان است که با تخفیف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زمستانه به محدوده ۲میلیون تومان رسیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است. ناگفته نماند که کفش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های برای مثال دو میلیونی هم به یک‌میلیون تومان نزدیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، همان‌طور که این تخفیف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها کتونی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بالای ۵میلیون تومان را به زیر ۴میلیون تومان کشیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است. اعداد تخفیف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بازار بوت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و نیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بوت هم همین اعداد را نشان می‌دهد بنابراین برای خرید بوت یا کتونی برندهای معروف مثل آدیداس، ریباک یا نایکی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید انتظار کاهش ۵۰درصدی تحت‌تاثیر تخفیف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زمستانی را داشته باشید. البته بازارهای کالای داخلی هم تخفیف زده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. برای مثال کفش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های میدان فردوسی در بازه ۳۰ تا ۵۰‌درصد تخفیف قائل شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. کفش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های این بازار تولید کارگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های داخلی است که با مواداولیه باکیفیت ساخته می‌شود. برای مثال می‌توان در این بازار کفش کلاسیک با چرم ایتالیایی که در داخل کشور دوخته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است را تهیه کنید و به همین سبب بازه تقاضای بزرگ‌تری نسبت به بقیه بازارها دارد. در گزارشی که «دنیای‌اقتصاد» در شهریور از این راسته تهیه کرد، کف قیمتی بوت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زمستانه ۸۰۰هزار تومان و برای کفش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کلاسیک عادی ۳۰۰هزار تومان اعلام شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است. جست‌وجوی خبرنگار ما در این بازار نشان می‌دهد قیمت‌ها نسبت به اواخر تابستان که متقاضیان کفش زمستانه به بازارها سرازیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، تغییر محسوسی نداشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است و متوسط قیمت بوت همچنان روی یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان است که با تخفیف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زمستانه به کف قیمتی شهریور‌ماه یعنی ۸۰۰هزار تومان نزدیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است، بنابراین اگر هنوز قصد خرید بوت یا کفش چرم باکیفیت از بازار میدان فردوسی را دارید بین ۷۰۰ تا ۹۰۰هزار تومان بودجه درنظر بگیرید.  مغازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بازار سپهسالار هم که مرکز کیف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وکفش زنانه است به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور متوسط بین ۴۰درصد تخفیف درنظر گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. اگر هم قصد خرید کتونی دارید، از کتونی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های داخلی انتظار تخفیف ۲۰ تا ۴۰ درصدی داشته باشید، چراکه فصل کتونی نزدیک است.

لباس

متوسط قیمت خرید شلوار جین از پلاسکو ۵۰۰هزار تومان و شلوار کتان ۴۰۰هزار تومان است. اما شلوارهای گران‌تری هم در بازار وجود دارند و اگر فروشگاهی را پیدا کردید که تخفیف زمستانه برای برندهای خارجی زده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است منتظر کف قیمتی ۶۰۰هزار تومانی باشید. معمولا شلوار برندهای بازار لباس مثل ماسیمودوتی یا دیفکتو یا زارا یا اچ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌اند.‌ام به‌طور متوسط یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان است که با تخفیف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زمستانه به زیر یک‌میلیون تومان می‌رسد، بنابراین برای شلوار منتظر کف۶۰۰هزار تومانی و سقف یک‌میلیون تومانی باشید. اگر هم به فروشگاهی برخوردید که برای اجناس ایرانی تخفیف زده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است، قیمت خرید باید ۳۰۰ تا ۵۰۰هزار تومان باشد. سقف قیمتی شلوارهای تولیدی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های داخلی که برند نیستند ۸۰۰هزار تومان است و کف قیمتی ۲۰۰هزار تومان. به همین سبب با متوسط تخفیف ۳۰‌درصدی زمستانه، قیمت شلوار ایرانی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تومان در تخفیف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها است. عددی که برای پیراهن بدون‌تخفیف است.

جست‌وجوها حاکی از متوسط قیمت ۴۰۰هزار تومانی برای پیراهن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ایرانی است که در تخفیف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به ۲۰۰هزار تومان نزدیک می‌شود. قیمت پیراهن مردانه باکیفیت بالا در پلاسکو ۳۵۰هزار تومان است و در بازارهای بالاتر ۴۰۰هزار تومان که با تخفیف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زمستانه باید انتظار نرخی نزدیک به ۲۰۰هزار تومان را داشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌باشید. البته برای بعضی از شلوارها مثل شلوارهای کتان پاییزه و زمستانه تخفیف درنظر گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده و به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظر نمی‌رسد بتوان این تخفیف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را در هر فروشگاهی پیدا کرد. اگرهم همچنان در میانه فصل زمستان به کاپشن یا پلیور احتیاج دارید منتظر تخفیف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ۴۰درصدی باشید، تخفیفی که متوسط قیمت کاپشن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کیفیت‌متوسط را به ۸۰۰هزار تومان و پلیورها را به ۴۰۰هزار تومان نزدیک می‌کند.