رونق بازار چادرهای مسافرتی

با تهیه چادر مسافرتی شما می‌‌‌‌‌‌‌توانید با خیال راحت به گشت و گذار و ماجراجویی خود در سفرهایتان، چه مسافرت‌های معمولی، چه کوهنوردی و طبیعت‌گردی بروید و بدون داشتن نگرانی از سرپناه و محل استراحت شبانه هرجایی را که به نظرتان زیبا آمد، برای ماندن انتخاب کنید. اگر شما قصد گشت و گذار در شهرهای ایران یا کوهنوردی را دارید می‌‌‌‌‌‌‌توانید از چادر برای اقامت خود استفاده کنید.

به گزارش سایت به‌نظر، اولین فاکتوری که درخصوص خرید یک چادر برای مسافرت و طبیعت‌گردی باید مد‌نظر قرار دهید، اندازه و سایز چادر است. قاعده کلی خرید چادرهای مسافرتی این است که همیشه به اندازه یک نفر بیشتر سایز آن را انتخاب و خریداری کنید. انواع و سبک‌‌‌‌‌‌‌های متفاوتی از چادرها وجود دارد، اما معمولا چادرهای کوله‌گردی یا مدل‌های ژئودزیکی و یا گنبدی بیشتر مورد‌استفاده قرار می‌گیرد.

با این حال چادرهای تونلی عموما ابعاد کمتری دارند، به این معنا که ایستادن در آنها باعث به‌هم خوردن تعادل آن می‌شود. یک چادر مسافرتی مجهز می‌تواند از قابلیت‌‌‌‌‌‌‌های محفظه‌‌‌‌‌‌‌های داخلی، ضد‌آب، پوشش ضد‌باران، سایه‌‌‌‌‌‌‌بان و عوامل دیگر پشتیبانی کند، اما در هر صورت، با وجود انواع و اشکال متفاوت چادرهای مسافرتی باید درخصوص نوع فعالیت خود و مکانی که قصد نصب چادر را در آن دارید، برنامه‌‌‌‌‌‌‌ریزی کنید.  در کنار اندازه چادر، شما باید به وزن آن نیز توجه کنید. حمل چادر مسافرتی برای مسافت‌‌‌‌‌‌‌های طولانی بسیار مهم است. به‌طور کلی چادرهای کوله‌گردی بسیار سبک‌وزن طراحی شده‌اند، اما با این حال برخی از آنها سنگین‌‌‌‌‌‌‌تر از سایر چادرها هستند.

معمولا چادر مسافرتی ارزان‌قیمت، سنگین‌‌‌‌‌‌‌تر است، بنابراین فراموش نکنید که اگر با چادر سفر می‌‌‌‌‌‌‌کنید، باید از نوع کیسه‌خواب و تشک‌‌‌‌‌‌‌دار مخصوص آن استفاده کنید.

البته ممکن است این دو مورد کمی به وزن چادر در هنگام حمل اضافه کند. ناگفته نماند که، چادرهای مسافرتی سبک معمولا از کیسه‌خواب‌های کوچک‌‌‌‌‌‌‌تری استفاده می‌کنند.

نکته سوم در خرید چادرهای کوله‌گردی مربوط به مکان‌‌‌‌‌‌‌هایی است که شما به آنجا مسافرت یا اردو برپا می‌‌‌‌‌‌‌کنید. مقاومت در برابر آب و هوا در شرایط هوای خشک و مرطوب یکی از نکات مهم در خرید چادرهای مسافرتی است.

اگر فکر می‌‌‌‌‌‌‌کنید شرایط نامساعدی از هوا در طول سفر برای شما وجود دارد، استفاده از مدل‌هایی که سطوح مسطح دارند و آب زیادی را به خود جذب می‌‌‌‌‌‌‌کنند خودداری کنید.

عموما چادرهای ژئودزیکی و یا گنبدی در شرایط جوی بد، از دوام بالایی برخوردار هستند، زیرا می‌توانند در برابر بادهای شدید مقاومت کنند و سقف قوس‌دار آنها باعث ریزش باران از روی آنها می‌شود و آب را روی سقف خود نگه نمی‌‌‌‌‌‌‌دارد.

چادرهایی که از طناب و میله‌‌‌‌‌‌‌های بیشتری برای نصب بر روی زمین استفاده می‌کنند، به دلیل استحکام و ساختار مقاوم‌تر بیشتر توصیه می‌شود. البته چادرهای گنبدی، فضای داخلی بیشتری را نیز فراهم می‌کند. شما در کنار این موارد، همچنین باید به طبقه‌بندی فصلی چادرها نیز توجه کنید.

به گزارش تهران‌اینتکس، نکته بعدی که در هنگام خرید چادر مسافرتی باید به آن توجه داشته باشید جنس بدنه و پایه‌های چادر مسافرتی است. ضد‌آب بودن چادر نیز بسته به جنس استفاده شده در ساخت محصول است، پس بسیار مهم است تا چادر مسافرتی را خریداری کنید که در برابر نفوذ آب مقاوم باشد. از آنجا که ممکن است در طول سفر هنگامی که از چادرمسافرتی استفاده می‌کنید، باران ببارد و شرایط جوی تغییر کند، در این حالت اگر بدنه چادر مسافرتی ضد‌آب نباشد، به‌طور حتم با مشکل مواجه خواهید شد، از این‌رو لازمه استانداردبودن هر چادر مسافرتی این است که بدنه ضد‌آب داشته باشد. در مقایسه بین انواع چادر‌های مسافرتی اورجینال و اصل می‌بینیم که بیشتر آنها از بدنه‌های پلی‌استری، پلی‌اورتانی، برزنتی، pvc و نایلونی ساخته شده‌اند چون تمامی اجناس نام‌برده از خاصیت ضد‌آب برخوردار هستند.

عمده تفاوتی که درمیان چادر‌های مسافرتی مطرح است نوع طراحی بدنه و پایه‌های چادر است که باعث تمایز در ظاهر و حتی سازه محصول شده است. چادر‌های مسافرتی عمدتا به‌صورت مستطیلی، مربعی، تونلی، خیمه‌ای، هرمی، کله‌گاوی یا گنبدی طراحی می‌شوند که هریک از آنها ویژگی‌های خود را دارند. به‌عنوان مثال اغلب چادر‌های مسافرتی خانوادگی در هر نوع اشکال هندسی طراحی شده‌اند و برخی از آنها با ساختار تونلی که دارند به‌صورت اتاق‌دار ساخته شده‌اند. چادر‌های هرمی نیز از نمونه چادر‌های مسافرتی هستند که ساختار بسیار خوب آنها مانع از راکد ماندن آب‌بر روی چادر می‌شود، بنابراین استفاده از آن بیشتر در مناطق بارانی رونق دارد. استفاده از طراحی گنبدی یا کله‌گاوی نیز بیشتر در چادر‌های مسافرتی حرفه‌ای آمریکایی و کوهنوردی رونق دارد چون این نوع طراحی می‌تواند موجب تعادل بالای چادر مسافرتی در برابر باد‌های شدید باشد.

قیمت چادرهای مسافرتی در سال‌های اخیر، متناسب با افزایش قیمت مواداولیه افزایش داشته‌اند و مدل‌های عادی آن را برای گنجایش‌های ۶ تا ۱۵نفره می‌توان در محدوده قیمتی ۷۰۰‌هزار ‌تومان تا ۶‌میلیون‌تومان خریدار کرد.  خیابان هلال‌احمر تهران، یکی از مراکز فروش چادرمسافرتی با قیمت و کیفیت مناسب است که اجناس عرضه‌شده در فروشگاه‌های این خیابان، از تنوع بالایی نیز برخوردارند.  براساس گزارش اقتصادآنلاین، چادرهای مسافرتی با اندکی تغییر قیمت نسبت به هفته گذشته روانه بازار شده است. در بازار امروز چادر‌مسافرتی کچوا مدل ۴ نفره آرپناز ۱/ ۴ به قیمت ۹میلیون و ۵۰۰‌هزار‌تومان در بازار به فروش رسیده است. این در حالی است که قیمت این چادر درهفته گذشته ۸‌میلیون‌تومان بود.

همچنین چادر مسافرتی قایقی یک‌نفره با قیمت ۴۰۰‌هزار‌تومان به فروش رفت. علاوه برآن اف‌آب‌تی‌تنت ۸ نفره Double Roof T۲۲ مبلغ ۲‌میلیون و ۹۰‌هزار‌تومان قیمت‌گذاری شده است.