مردم کشورهای مختلف چه زبانی می‌آموزند

دنیای اقتصاد: آموزش زبان خارجی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بوده که توسط گروه‌ها و شرکت‌های مختلف در حوزه تولید اپلیکیشن مورد توجه قرار گرفته است. دولینگو duolingo یکی از اپلیکیشن‌های آموزش زبان است که شهرت قابل توجهی هم طی سال‌های اخیر کسب کرده است. این سرویس ۱۲۰ میلیون کاربر در سراسر جهان دارد و در حال حاضر ۱۹ زبان مختلف را آموزش می‌دهد.این پلت‌فرم آموزش زبان حالا تحقیقاتی را در مورد زبان‌آ‌موزان خود انجام داده تا مشخص شود در هر کشور از طریق این پلت‌فرم مردم چه زبانی را بیشتر می‌آموزند.

آمارهایی که این سرویس از کاربران ۱۹۴ کشور جهان طی سه ماه اخیر به دست آورده قابل توجه است. به‌طور معمول مشخص است که در این سرویس زبان انگلیسی در کشورهای بیشتری در حال یادگیری است و پس از آن زبان‌های فرانسه، اسپانیایی و آلمانی قرار دارد.

در مورد ایران جالب است بدانید که زبان فرانسه بالاترین میزان زبان‌آموزان را به خود اختصاص داده و بعد از فرانسه زبان آلمانی از طریق این سرویس به علاقه‌مندان در ایران آموزش داده می‌شود. همچنین آمار دیگری نیز نشان می‌دهد که درصد زبان‌آموزان انگلیسی ایرانی در این سرویس حدود ۲۵ درصد است که درصد چندان بالایی به نسبت سایر کشورها نیست.

یک آمار جالب در مورد کاربران duolingo این است که در سوئد بخش قابل توجه کاربران زبان سوئدی می‌آموزند (حدود ۲۷ درصد) و دلیل آن قطعا این نیست که سوئدی زبانان سوئدی بلد نیستند! موضوع این است که میزان مهاجرت به سوئد طی سال‌های اخیر بسیار رشد داشته و در سال ۲۰۱۵ از هر ۶ سوئدی یکی خارج از سوئد به دنیا آمده است. مهاجرانی از سوریه و افغانستان بیشتری علاقه‌مندان به یادگیری سوئدی را تشکیل می‌دهند و به همین دلیل duolingo اخیرا یادگرفتن سوئدی از طریق زبان عربی را به راه انداخته است.

duolingo می‌گوید که مهاجران بسیاری در سراسر جهان از این سرویس برای یادگیری زبان بهره می‌گیرند. آمارهای این شرکت آموزش زبان در زمینه کشور هند هم قابل توجه است. در هند زبان انگلیسی یکی از دو زبان رسمی (در کنار هندو) این کشور است اما بخش عمده کاربران هندی این سرویس خواستار آموزش زبان انگلیسی هستند. دلیل این موضوع این است که تنها ۱۰ درصد از مردم هند زبان انگلیسی را بلدند.