تازه‌های گوگل در کنفرانس I/O 2016

دنیای اقتصاد: گوگل در جریان کنفرانس سالانه I/ O ۲۰۱۶ خود مجموعه‌ متنوعی از محصولات جدید و نسخه‌های جدید محصولات فعلی خود را ارائه داد. از اسپیکر هوشمند Home که تمام فرامین صوتی شما را اجرا می‌کند گرفته تا نسل‌های جدید اپلیکیشن‌های چت و به روزرسانی اندروید. بنا بر سنت هر ساله در این رویداد که به نوعی مهم‌ترین رویداد گوگل طی سال به حساب می‌آید تمامی مدیران ارشد گوگل از جمله ساندرا پیچای مدیرعامل این شرکت در مقابل صدها نفر از برنامه‌نویسان و علاقه‌مندان به اکوسیستم این شرکت به معرفی محصولات و سرویس‌های جدید و امکانات تازه آنها پرداختند. در ادامه به مهم‌ترین محصولات معرفی شده در این کنفرانس اشاره می‌کنیم:

اسپیکری که شما را می‌شنود

در طول یک سال و نیم گذشته، دنیای تکنولوژی مات و مبهوت هنرنمایی محصول شرکت آمازون یعنی Echo بود و حالا گوگل نیز با رونمایی از محصول جدید خود به نام Home وارد این رقابت شده است. محصولی که قرار است همین امسال و با قیمتی که هنوز اعلام نشده روانه بازار شود. ماریو کوئیروز، مدیر ارشد و مسوول پروژه Google Home است که پیش از این در پروژه کروم‌کست گوگل نیز سابقه درخشانی از خود به جا گذاشته بود. این محصول، اسپیکر کوچکی است که با نصب روی دیوار، همواره در حال آماده به کار است و می‌تواند تمامی فرامین شما را بشنود. Google Home می‌تواند پاسخگویی به سوالات شما، پخش موسیقی یا حتی کنترل دستگاه‌های هوشمند داخل منزل را برعهده بگیرد. کوئیروز معتقد است Google Home از جنبه‌های مختلف عملکردی بهتر از اکوی آمازون به ثبت رسانده است. کوئیروز هدف اصلی از تولید چنین محصولی را ایجاد تجربه مناسب در پخش موسیقی عنوان کرده و معتقد است Google Home در این راستا از صدای شفاف و بلند در کنار کیفیت بالا بهره‌مند شده است. موضوعی که به عقیده او، جای خالی آن در اکو احساس می‌شود.

عیب دیگر Echo شرکت آمازون، بی‌بهره بودن آن از قابلیت تعامل با اسپیکرهای دیگر است. به بیان ساده‌تر، Google Home به گونه‌ای طراحی شده که امکان استفاده از آن در چند اتاق وجود دارد. علاوه بر این، با توجه به بهره‌گیری این محصول از استانداردهای Cast، می‌توانید از یک اسپیکر درخواست کنید تا آهنگی را از طریق اسپیکرهای دیگر پخش کند. قابلیتی که البته پیش از این در Google Cast Audio وجود داشت. علاوه بر این، تعامل کاملی با فروشگاه موسیقی گوگل برقرار شده تا بتوانید از سرویس‌های مختلف مانند اسپاتیفای با امکان پشتیبانی از گوگل کست نیز استفاده کنید. هوم به شما امکان طرح پرسش را نیز خواهد داد. پرسش‌های ارائه شده نیز به‌منظور سازگاری هر چه بیشتر با محتویات صوتی خروجی، بهینه‌سازی شده تا با حداقل تعداد کلمات، کاربر پاسخ پرسش خود را دریافت کند. یکی از نقاط ضعف هوم در مقایسه با توانایی‌های Echo، سازگاری محدودتر آن با دستگاه‌ها و سرویس‌های جانبی است. یکی از دلایل این امر، عدم استفاده گوگل از API توسعه‌دهندگان برای این محصول است. گوگل تصمیم گرفته این محصول را به نحوی بهینه‌سازی کند تا راهکارهایی برای به‌کارگیری آن به‌عنوان یک مترجم میان زبان گفتاری به روش‌های مورد استفاده توسط روبات‌ها فراهم شود.

Assistant یک دستیار تعاملی

اما شرکت گوگل در کنفرانس I/ O از یک پروژه به نام Google Assistant نیز پرده برداری کرد. Assistant به نوعی به‌عنوان راهکاری جدید برای ارائه قابلیت‌هایی است که پیش از این نیز از طریق رابط‌های کاربری و سرویس‌های این شرکت عرضه شده بود. شاید یکی از مهم‌ترین کاربردهای Google Assistant را بتوان درGoogle Now دید وقتی که امکان جست‌وجو و دریافت لیستی از پاسخ‌ها از طریق کادر جست‌وجوی سفید رنگ فراهم می‌شود.اسکات هافمن از مدیران گوگل در کنفرانس I/ O از این کادر جست‌وجو به‌عنوان نمادی قدرتمند که می‌تواند پاسخگوی نیازهای کاربران باشد یاد می‌کند اما در عین حال معتقد است این چارچوب نتوانسته رابطی محاوره‌ای، آنچنان که در روبات‌های گفت‌وگو مشاهده می‌کنید را پیش‌روی کاربران قرار دهد. پروژه Assistant با دو هدف یا به بیان مسوولان گوگل، دو کاربرد، عرضه شده که یکی از آنها نرم‌افزار گفت‌وگوی Allo و دیگری اسپیکر صوتی Home است که بالاتر درمورد این دومی توضیح دادیم. بر این اساس، در داخل هر اپلیکیشن که توسط گوگل عرضه می‌شود دستیار هوشمند نیز به نحوی هنرمندانه ادغام خواهد شد. همچنین در برنامه چت Allo نیز که در این کنفرانس معرفی شد روبات‌هایی در اختیار کاربر قرار می‌گیرند تا پاسخ‌های ساده و لینک‌های مناسب را در اختیار او قرار دهند. به بیان ساده‌تر، Google Assistant می‌تواند انواع مختلف مفاهیم را درک کند و در این راستا، پرسش‌های شما را متوجه شده و پیشنهادهایی به شما ارائه خواهد داد. علاوه بر این، امکان در دست گرفتن عملکرد نرم‌افزارهایی مانند OpenTable نیز برای این دستیار هوشمند فراهم شده است.

به‌عنوان نمونه کافی است عبارت «رستوران‌های ایتالیایی» را جست‌وجو کنید تا گزینه‌های موجود به همراه زمان پیشنهادی برای رزرو میز را مشاهده کنید. هافمن درخصوص مقاومت گوگل برای تخصیص نام به دستیار هوشمند خود اینچنین می‌گوید: «اینکه یک نام استفاده شود یا نه مساله مهمی نیست. مساله مهم، ارائه این راهکار به‌عنوان سرویسی از طرف شرکت گوگل است. ما به قابلیت‌های ارائه شده به‌عنوان راهکاری برای تداوم ارائه خدماتی نگاه می‌کنیم که توسط گوگل سال‌ها است عرضه می‌شود.»شرکت گوگل در حالی کار برای عرضه سرویس‌های تعاملی را زده که شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک و مایکروسافت با سرعت تمام در این مسیر در حال حرکت هستند. با این وجود، هافمن معتقد است در این رقابت، توانایی بالای شرکت گوگل راهگشا خواهد بود. او در این‌خصوص می‌گوید: «دستیاری وجود دارد که از قدرتمندترین زبان طبیعی و توانایی‌های مکالمه‌ای بهره‌مند شده و مولفه‌های مختلف موجود در اکوسیستم‌های ارتباطی را متوجه شده و در زمان نیاز، ادغام و به‌کارگیری قابلیت‌های مختلف را در دستور کار قرار می‌دهد.»کوئیروز نیز حد نهایی برای پیشرفت این سرویس را همه‌گیر شدن و استفاده از آن در هر زمان و هر مکانی می‌داند. او در این زمینه می‌گوید: «هدف ما آن است تا دستیار هوشمند گوگل در تمام طول روز و در زمان‌هایی که فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهید، در دسترس شما قرارگیرد. دستیار ما روی ساعت، گوشی و در قالب نرم‌افزارهای گفت‌وگو، پیش روی شما خواهد بود.»

جایی برای اندروید، جایی برای N

مطمئنا برگزاری کنفرانس توسعه دهندگان گوگل یا همان Google I/ O بدون اینکه نامی از مهم‌ترین پلت‌فرم نرم‌افزاری گوگل یعنی اندروید به میان آورده شود، لطف و صفای چندانی نخواهد داشت. گوگل نیز با آگاهی از این امر، در کنفرانس سال جاری جزئیات بیشتری را از نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید که از آن با عنوان اختصاری N یاد می‌شود، منتشر کرد. بنابر اعلام گوگل، عملکرد اندروید N در دو فاز بهبود یافته که شامل اجرای بهتر محتویات گرافیکی و بهینه‌سازی زمان اجرای فرآیندهای مختلف است. اندروید N، اضافه شدن رابط نرم‌افزاری جدیدی به نام Vulkan به پلت‌فرم نرم‌افزارهای همراه شرکت گوگل را نیز به دنبال داشته است.Vulkan، ارائه محتویات گرافیکی مطلوب‌تر، همراه با بازدهی بیشتر را به همراه خواهد داشت که مطمئنا مورد نظر کاربران خواهد بود. این در حالی است که با توجه به قدرت سخت‌افزاری موجود در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های اندرویدی، پیاده‌سازی چنین راهکاری، قطعا ضروری به‌نظر می‌رسید. در زمینه بهبود کارآیی، گوگل تصمیم به پیاده‌سازی منوی مالتی‌تسکینگ گرفته تا لیست برنامه‌های تازه اجرا شده توسط کاربر به ۷ مورد محدود شود. علاوه بر این، گوگل بالاخره گزینه Clear All را برای بستن یکباره تمامی برنامه‌های در حال اجرا در منوی مالتی تسکینگ اندروید N ادغام کرده است.

راهکارهای جدید مدیریت برنامه‌ها و پنجره‌ها مانند Split Screen و نمایش تصویر در تصویر نیز از جمله مواردی هستند که با عرضه اندروید N، قابل استفاده خواهند بود. از جمله قابلیت‌های اساسی در اندروید ان می‌توان به اضافه شدن VR Mode به‌منظور تعامل هر چه بهتر با راهکارهای جدید برپایه واقعیت مجازی اشاره کرد که گوگل از آن با عنوان DayDream یاد کرده است. بنابر اعلام گوگل، گوشی‌های اندرویدی برخوردار از امکان استفاده از پلت‌فرم Daydream، از پاییز سال جاری روانه بازار خواهند شد. روی هم رفته،اندرویدN شاهد اضافه شدن بیش از ۲۵۰ قابلیت جدید یا به‌روزرسانی ویژگی‌های موجود بوده که اشاره به تمامی آنها در این مطلب غیرممکن خواهد بود. در نهایت بد نیست بدانید شرکت گوگل عنوان کرده اندروید N در تابستانِ پیش رو روانه بازار خواهد شد اما نسخه آزمایشی و با کیفیتاندروید N از روز پنج شنبه گذشته برای دانلود کاربران در دسترس قرارگرفته است. این در حالی است که به‌منظور جلوگیری از پراکندگی و ازهم‌گسیختگی نسخه‌های مختلف اندروید، فرآیند به‌روزرسانی به نسخه نهایی اندروید N، به‌طور خودکار در گوشی‌های اندرویدی انجام خواهد شد.

Android Wear نسخه ۲.۰

اگر معتقدید ساعت هوشمند اندرویدی شما به یک صفحه‌کلید مستقل نیاز دارد بد نیست بدانید که گوگل نیز با شما هم‌عقیده شده است. در کنفرانس Google I/ O ۲۰۱۶، این شرکت پیش‌نمایشی از نسخه ۲.۰ سیستم‌عامل ویژه دستگاه‌های الکترونیکی پوشیدنی یعنی Android Wear را عرضه کرد که در آن الگوبرداری نسبی از قابلیت‌های موجود در WatchOS شرکت اپل در برخی موارد مانند پشتیبانی از برنامه‌های مستقل ویژه این پلت‌فرم به چشم می‌خورد. این در حالی است که از ‌نظر تعاملی، گوگل راهکارهای متفاوتی را برای این سیستم‌عامل درنظر گرفته است. به‌عنوان نمونه، اپل واچ اولویت را بر ورودی‌های گفتاری با قابلیت تبدیل به متن گذاشته اما گوگل با اضافه کردن صفحه‌کلید لمسی با پشتیبانی از سیستم تشخیص نوشته، اندروید وییر ۲.۰ را به ابزاری متفاوت و جدید تجهیز کرده است. مطمئنا استفاده از صفحه‌کلید روی فضای محدود صفحه‌نمایش ساعت‌های هوشمند، متفاوت از تجربه کاربران روی گوشی‌های هوشمند خواهد بود اما گوگل مدعی است دقت بالا در پرتو استفاده از صفحه‌کلید جدید، تضمین‌شده خواهد بود. در این راستا، استفاده از پلت‌فرم Google Assistant نیز در دستور کار قرار گرفته تا پیشنهادهایی معقول و منطقی در تعامل با قابلیت‌های مختلف ساعت هوشمند، پیش روی شما قرار گیرد.

داده‌های مربوط به نرم‌افزارهای طرف ثالثی که در دسته جمع‌آوری داده‌های مرتبط با فعالیت‌های بدنی عرضه شده‌اند نیز حالا امکان تعامل با گوگل فیت را پیدا کرده‌اند تا امکان به اشتراک‌گذاری عملکرد و نتایج فعالیت کاربران فراهم شود. این برنامه‌های جانبی، امکان دریافت دسترسی برای پخش آهنگ یا استفاده از سرویس‌های اجرای آنلاین موسیقی را نیز پیدا خواهند کرد. تا پیش از این، Android Wear تنها به‌عنوان پنجره‌ای برای تعامل با گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آمد اما با عرضه اندروید Wear ۲.۰ این شرایط تغییر خواهد کرد و در قالب پشتیبانی از نرم‌افزارهای مستقل، این امکان فراهم خواهد شد تا حتی بدون وجود ارتباط بلوتوثی با دستگاه‌های نزدیک شما، امکان پخش موسیقی، وبگردی، استفاده از سرویس‌های آنلاین و دیگر سرویس‌هایی که به‌طور مستقل روی دستگاه الکترونیکی پوشیدنی قرار دارند، فراهم شود. این به آن معنا خواهد بود که امکان برقراری ارتباط ساعت هوشمند با هدفون‌های بلوتوثی برای گوش دادن به موسیقی (در حالی که گوشی هوشمند خود را همراه ندارید) نیز فراهم خواهد شد. در حال حاضر نسخه پیش‌نمایش اندروید وییر ۲.۰ برای استفاده توسعه‌دهندگان عرضه شده اما نسخه نهایی در پاییز امسال به بازار عرضه خواهد شد.

سایر محصولاتی که در کنفرانس امسال دیدیم

در کنفرانس Google I/ O همچنین شاهد معرفی‌های متنوع از این شرکت بودیم. با وجود این، در این میان خبرهایی هم وجود داشت که کمتر در مرکز توجه قرار گرفتند. خبرهایی مانند رونمایی از یک پیام‌رسان ویدئویی، عرضه قابلیت‌های جدید برای توسعه‌دهندگان فعال در پلی‌استور، معرفی پلت‌فرم واقعیت مجازی DayDream، راه‌اندازی کمپین نام‌گذاری اندروید جدید و آمار مربوط به فروش کروم‌کست‌های گوگل از آن جمله بودند. فروشگاه نرم‌افزاری گوگل حالا بیش از یک میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد و در سال گذشته میلادی، کاربران آن ۶۵ میلیون بار، نرم‌افزارهای گوگل را از این مرجع دریافت و نصب کرده‌اند. این رقم، افزایش ۳۰ درصدی را در مقایسه با سال پیش از آن نشان می‌دهد. برای حفظ این روند، گوگل قابلیت‌هایی مانند امکان بررسی برنامه‌هایی که در فاز آزمایشی عرضه‌ شده‌اند، امکان دسته‌بندی برنامه‌ها به‌صورت کلکسیونی با یک موضوع مشخص، مشاهده گزارش‌های مربوط به مشکلات برنامه، امکان پاسخگویی به نظرات کاربران، فشرده‌سازی از نظر حجم و در نهایت نمایش برنامه‌ها بر اساس محبوبیت نسخه‌های بومی‌سازی شده را در قالب به‌روزرسانی جدید در دسترس توسعه‌دهندگان قرار داده است.

شرکت گوگل همچنین پس از عرضه موفقیت‌آمیز هدست واقعیت مجازی خود با عنوان کاردبورد، از اضافه شدن قابلیت‌های واقعیت مجازی به اندروید N، تحت پلت‌فرم جدید خود به نام Daydream خبر داد. برای بهره‌گیری از این قابلیت‌ها، شرکت‌های سازنده گوشی‌های اندروید ملزم به رعایت استانداردهای مورد نظر گوگل خواهند بود. آن‌طور که در این کنفرانس اعلام شد، شرکت‌هایی مانند سامسونگ، اچ‌تی‌سی و ال‌جی از جمله اولین شرکت‌هایی خواهند بود که گوشی‌های اندرویدی سازگار با واقعیت مجازی را در سال جاری روانه بازار خواهند کرد. رابط نرم‌افزاریDaydream Home نیز مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای مورد نیاز برای بهره‌گیری هرچه بهتر از قابلیت‌های واقعیت مجازی را در قالب عناوینی مانند Play Movies، Street View و Google Photos پیش روی کاربران قرار می‌دهد. گوگل در این کنفرانس از نرم‌افزار جدید، ویژه برقراری مکالمات ویدئویی نیز با نام Duo رونمایی کرد که به نوعی رقیبی جدید برای فیس‌تایم خواهد بود. این نرم‌افزار به نوعی مکمل سرویس‌های نرم‌افزار پیام‌رسان Allo نیز به حساب خواهد آمد.

Duo از قابلیت‌هایی مانند توانایی سوئیچ میان بستر ارتباطی شبکه وای‌فای و شبکه داده‌های همراه بدون از دست رفتن تماس بهره می‌برد. قابلیت Knock Knock نیز امکان مشاهده تصویر فرد تماس‌گیرنده را روی قفل صفحه‌نمایش فراهم می‌آورد. تمامی مکالمات ویدئویی از قابلیت رمزگذاری دو طرفه بهره می‌برند و البته خبری از قابلیت برگزاری کنفرانس ویدئویی در این نرم‌افزار نیست. Duo در اواخر تابستان و برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS عرضه خواهد شد. در نهایت بدنیست بدانید کمپین جدید گوگل برای انتخاب‌ بهترین نام برای اندروید N این بار با ساختاری جدید راه‌اندازی شده است. با این تفاسیر، اگر تصور می‌کنید پیشنهاد مناسبی برای نام‌گذاری نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید دارید، تا ۸ ژوئن سال جاری می‌توانید به آدرسhttps:/ / www.android.com/ versions/ name-n/ submission-guidelines/ مراجعه کرده و نامی برای اندروید جدید پیشنهاد دهید. در نظر داشته باشید که هیچ جایزه‌ای در کار نیست و تنها جنبه سرگرمی کار مدنظر قرارگرفته است.