تکنولوژی و تسخیر داشبورد خودروها

عاقله ترابی: حدود ‌سه سال پیش بود که زمزمه سیستم هوشمند درون‌خودرویی به گوش رسید؛ پلت‌فرمی که کاربر با استفاده از آن می‌تواند تماس تلفنی برقرار کند، از نقشه استفاده کند، وضعیت آب‌وهوا را چک کند، از آخرین اخبار آگاهی یابد، به موزیک گوش دهد و به پیامک‌ها دسترسی داشته باشد.در کنار همه اینها این موضوع را هم در نظر بگیرید که به امنیت در این سیستم، توجه ویژه‌ای شده است و استفاده از این پلت‌فرم و خدماتش، برعکس استفاده از تلفن همراه، کاملا قانونی است. طبق معمول هر فناوری و نوآوری، در این حوزه هم شرکت‌های مطرح به رقابت پرداختند و دور از ذهن نیست که بگوییم رقبای اصلی این میدان اندروید و آی‌او‌اس هستند. کمپانی‌های گوگل و اپل با عرضه پلت‌فرم‌های درون‌خودرویی‌شان، به نوبه خود، در تلاشند تا خدمات بهتری به کاربر ارائه دهند و مقام نخست را در این حوزه از آن خود کنند.

در این میان نکته جالب توجه این است که خودروی انتخابی شما و تلفن همراهتان باید همخوانی داشته باشد، هرچند با پیشرفت تکنولوژی به‌مرور این مشکل از بین خواهد رفت و همه خودروسازان در تلاش هستند تا خودروهایشان را با هردو پلت‌فرم اپل و گوگل وفق دهند. در این میان برخی برندها مانند فولکس‌واگن و فورد پیش‌قدم شده‌اند و هردو انتخاب را برای کاربرانشان فراهم کرده‌اند.با همه این احوال همچنان تعداد خودروهایی که با یک پلت‌فرم خاص کار می‌کنند، بیشتر است و به‌تبع رقابت میان کمپانی‌های گوگل و اپل در این حوزه تنگاتنگ است. در ادامه به بررسی پلت‌فرم‌های این دو کمپانی که با نام‌های Carplay و Android Auto وارد بازار شده‌اند می‌پردازیم و این نکته را نباید فراموش کنیم که درنهایت نمی‌توان به‌طور قطع گفت که کدام‌یک بهتراست و مانند بسیاری پلت‌فرم‌های دیگر، این نیز بسته به سلیقه و نیاز شخص انتخاب می‌شود.

CarPlay اپل

کمپانی اپل حدود سه سال پیش سیستم هوشمند درون‌خودرویی‌اش را با نام CarPlay معرفی کرد. کارپلی به شما اجازه می‌دهد تا بسیاری از ویژگی‌ها و برنامه‌های آی‌فون خود را از طریق صفحه لمسی خودرو به دست بگیرید. این ویژگی بسیار امن‌تر از آن است که هنگام قرار دادن گوشی خود در خودرو، از ویژگی تشخیص صدای سیری استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید از کنترل‌های قرار گرفته روی فرمان یا دیگر سوئیچ‌های مرتبط روی داشبورد بسته به نوع خودرو و کنترل‌های آن استفاده کنید.این سیستم به جای بلوتوث با کابل ارتباطی Lightning کار می‌کند و درواقع تلفن همراه شما از طریق این کابل به خودروی هوشمندتان متصل می‌شود. همچنین شما می‌توانید با فشردن دکمه تشخیص صدا، دستیار صوتی اپل (سیری)‌را فعال کنید. زمانی که سیری به کارپلی متصل شود به شما اجازه می‌دهد تا شماره‌های کانتکت‌ها را پیدا کنید و همچنین به پیام‌های صوتی گوش دهید یا پیام‌هایتان را بخوانید. شما همچنین می‌توانید بدون برداشتن دست‌ها از روی فرمان به پیام‌ها پاسخ بدهید. شما در این پلت‌فرم می‌توانید به لیست موسیقی‌های آی‌فون خود دسترسی داشته باشید و حتی از رادیو آی‌تونز بعد از اتصال به اینترنت بهره‌ببرید. این سیستم هوشمند اپل با آی‌فون ۵ به بالا سازگار است.

اپل چندی پیش اعلام کرد که جدیدترین به‌روزرسانی iOS ۱۰ عملکردهای جدیدی را به نرم‌افزار کارپلی اضافه کرده که مهم‌ترین آن عملکرد بهتر برنامه‌ نقشه‌های اپل است. به این ترتیب حالا دیگر نقشه‌های اپل قادرند دستورالعمل‌های ناوبری نقطه‌به‌نقطه را در صفحه‌ کیلومترشمار نشان دهند. این بزرگ‌ترین ضعف کارپلی در برابر پلت‌فرم اندروید بود که با این قابلیت کارپلی بیش‌ازپیش می‌تواند با اندروید اتو رقابت کند. همچنین نقشه‌های کارپلی قادر خواهند بود تا راهنماها را پیشنهاد داده و ترافیک را به شکل زنده نیز نشان دهند. اگر ترافیک زیاد شود نقشه‌ها راهی جدید را پیشنهاد می‌دهند و برای اولین بار مصرف‌کنندگان می‌توانند هنگام ناوبری نقشه‌ها را بالا و پایین کنند. از قابلیت‌های جدیدی که به لطف Siri فراهم می‌شود می‌توان به اضافه‌شدن قابلیت پیام‌رسانی با واتس اپ، Slack و اسکایپ اشاره کرد، ضمن اینکه اپل تصمیم دارد پلت‌فرم Siri را در دسترس توسعه‌دهندگان قرار دهد تا ویژگی‌های مبتکرانه خود را برای آن توسعه دهند.

Android Auto گوگل

سیستم هوشمند درون‌خودرویی کمپانی گوگل Android Auto نام دارد که برای عملکرد خود احتیاج به اندروید ۵٫۰ و بالاتر دارد. قابلیت جالب توجه این پلت‌فرم، پشتیبانی از «OK Google» است. با گفتن این عبارت، دستیار صوتی گوگل فعال می‌شود و می‌توانید در خودرو تنها با صحبت‌کردن، کارهای خود را به Android Auto واگذار کنید؛ بدون اینکه بخواهید به‌صورت فیزیکی با سیستم تعامل کنید. درواقع این پلت‌فرم با سیستم صوتی کاملا یکپارچه شده و شما بدون نیاز به کار با دستتان می‌توانید به استفاده از آن بپردازید. قابلیت کنترل از طریق سیستم صوتی باعث می‌شود تا دسترسی شما به نقشه مسیر‌یابی گوگل، پیام‌های متنی و اپلیکیشن‌هایی مانند گوگل پلی ‌موزیک راحت‌ و سریع‌تر شود.این پلت‌فرم قرار است به زودی قابلیت‌های جدیدی دریافت کند که مهم‌ترین آن، پشتیبانی از سیستم‌های بی‌سیم است. در سیستم فعلی، اگر بخواهید با موبایل خود از اندروید‌اتو استفاده کنید، باید با USB آن را وصل کنید. با قابلیت جدید، می‌توانید همه کارها را با استفاده از وای‌فای انجام دهید.

این قابلیت، برای خودروهایی که دارای صفحه شارژ بی‌سیم هستند، بسیار مناسب خواهد بود چون روشن‌بودن دائمی وای‌فای شارژ باتری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.نکته مهم در این میان موضوعی است که در کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال گوگل مطرح شد. در این کنفرانس اعلام شد که از این پس سرویس Android Auto در دسترس کاربران بیشتری قرار خواهد گرفت، چرا که دیگر نیازی نیست برای بهره بردن از آن، صاحب خودرویی با قابلیت پشتیبانی از این سرویس مفید باشیم.قرار است به زودی یک به‌روزرسانی اساسی برای اپلیکیشن Android Auto عرضه شود که طی آن تمام قابلیت‌های کلیدی این سرویس به موبایل شما منتقل خواهد شد و دیگر نیازی نیست برای بهره‌گیری از آن، تلفن هوشمند خود را به خودروی پشتیبانی‌کننده از این قابلیت متصل کنید.