آیا هوآوی در حال تکرار اشتباهات قدیمی سامسونگ است؟

فارنت: هوآوی چند سال پیش به خاطر گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمت و اقتصادی شناخته می‌شد که شاید قادر به رقابت با گوشی‌های گران‌تر رقبا نبودند، اما نسبت به قیمت خود امکانات بسیار خوبی ارائه می‌کردند. مشکل هوآوی در آن زمان این بود که چه گوشی‌های ارزان و چه پرچمدار این شرکت از نظر طراحی و سخت‌افزار فاصله زیادی با بهترین‌ها داشتند و ردپای تقلید یا شاید الهام گرفتن از محصولات اپل، اچ‌تی‌سی و سایرین نیز در طراحی گوشی‌های این شرکت دیده می‌شد. هم‌اکنون اما می‌توان گفت گوشی‌های هوآوی از نظر طراحی و ساخت به امضای طراحی خاصی برای این شرکت رسیده‌اند و به‌طور مثال هوآوی پی ۱۰ یا هوآوی میت ۹ از جمله خوش‌ساخت‌ترین گوشی‌های هوشمند بازار هستند. اما مشکل اصلی گوشی‌های این شرکت چیست؟ به اعتقاد ما هوآوی در حال تکرار برخی اشتباهات قدیمی یا فعلی سامسونگ است.

نرم‌افزار و رابط کاربری: هوآوی هنوز در زمینه نرم‌افزار فاصله زیادی با رقبا دارد. این شرکت به تازگی و در EMUI ۵.۰ امکان اضافه کردن دکمه کشوی اپلیکیشن‌ها را اضافه کرده و اگر گوشی هوشمندی با EMUI ۴.x یا قدیمی‌تر را دیده باشید می‌دانید رابط کاربری هوآوی اصلا شباهتی به اندروید ندارد! رد پای تقلید از رابط کاربری iOS اپل را هنوز هم می‌توان در EMUI هوآوی دید؛ از آیکن‌های مربعی با گوشه‌های گرد، تا کنترل سنتر در صفحه قفل، بخش نوتیفیکیشن‌های سابق و حتی اپلیکیشن ماشین حساب. به این ترتیب به اعتقاد ما حتی در EMUI ۵.۱ هوآوی هنوز راه زیادی در زمینه رابط کاربری دارد. از آن‌جا که گوگل تولیدکنندگان اندروید را مجبور می‌کند برخی اپلیکیشن‌های گوگلی را روی گوشی نصب کنند در گوشی‌های هوآوی با مشکل اپلیکیشن‌های تکراری روبه‌رو هستیم. از اپلیکیشن‌های ایمیل، موزیک پلیر، گالری، یادداشت و... دو اپلیکیشن یکی از هوآوی و یکی از گوگل روی گوشی نصب شده که هر دو کاربرد مشابهی دارند. این در حالی است که شرکت‌هایی مانند اچ‌تی‌سی و سامسونگ تنها اپ‌های ضروری خود را نگه داشته و در سایر موارد از اپلیکیشن‌های گوگلی به عنوان پیش‌فرض استفاده می‌کنند؛ همان‌طور که در خبرها داشتیم از این پس Play Music گوگل اپ موسیقی پیش‌فرض گوشی‌های سامسونگ خواهد بود. این تصمیم به سبک‌تر شدن گوشی و همچنین سادگی و کارآیی بهتر رابط کاربری کمک می‌کند.

رابط کاربری EMUI 5.1 : نکته دیگر امکانات بسیار زیاد و گاهی اضافه در رابط کاربری هوآوی برای اندروید است. ضربه زدن با انگشت روی صفحه و کشیدن خطی در میان آن برای باز کردن منوی دو پنجره‌ای چندان کاربردی به نظر نمی‌رسد. EMUI درست مانند نسخه‌های قدیمی تاچ‌ویز سامسونگ پر از امکاناتی است که شاید در استفاده اول جالب باشند اما کاربر در بلندمدت از آنها استفاده نمی‌کند. این شرکت باید تصمیم بگیرد چه قابلیت‌هایی بیشتر مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد و ویژگی‌های اضافه را حذف کند تا رابط کاربری EMUI تا این حد گیج کننده نباشد.

به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری: با وجود اینکه هوآوی معمولا قول آپدیت گوشی‌های پرچمدارش را می‌دهد اما این آپدیت‌ها خیلی دیرتر از رقبا عرضه می‌شوند و گاهی چند ماه از شروع آپدیت می‌گذرد تا به‌روزرسانی برای همه نقاط دنیا مثل ایران عرضه شود. با وجود اینکه هوآوی قول داده بود آپدیت اندروید ۷ را برای پی ۹ و پی ۹ لایت در فصل اول ۲۰۱۷ عرضه کند، اما این آپدیت با تاخیرهای فراوانی مواجه شد. همچنین در لیست آپدیت رسمی هوآوی خبری از پرچمدارانی مثل میت اس یا پی ۸ نیز نیست؛ در صورتی که تنها دو سال از عمر این گوشی‌ها می‌گذرد. به این ترتیب هوآوی اگر می‌خواهد بهتر رقابت کند باید آپدیت‌ها را گسترده‌تر و سریع‌تر عرضه کند.