آی‌تی ایران: روبات‌های تحویل‌دهنده سفارش، پدیده‌ای نوظهور هستند که جای بسیاری از افراد شاغل در این حوزه را اشغال کرده‌ و تبدیل به روشی برای جذب مشتری از سوی رستوران‌ها و کسب و کارهای مختلف شده‌اند. جدیدترین شرکتی که فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده است، استارت‌آپ سوئیسی Teleretail AG است. ماشین‌های این شرکت که البته هنوز در مراحل اولیه ساخت قرار دارند، برای طی مسافت‌های طولانی طراحی شده‌اند و قادر هستند مشتریان خارج از شهر و دوردست را نیز پوشش دهند. Teleretail مانند دیگر شرکت‌های رقیب (مثلا Starship Technologies یا Marble)، از تکنولوژی‌های نوین توسعه‌یافته در خودروهای خودران، از جمله سنسورها، سیستم کنترل کامپیوتری و سیستم مسیریابی استفاده کرده است. این استارت‌آپ برخی از دستگاه‌ها و لوازم مورد نیاز خود را با کمک و پشتیبانی مالی برخی شرکت‌ها مانند Bosch، Nvidia و Lidar-makers تهیه کرده است که به‌عنوان اسپانسرهای محصولات این شرکت شناخته می‌شوند.

Thorsten Schollمدیرعامل این شرکت اعلام کرده که شرکتش از پشتیبانی مالی خوبی برخوردار بوده است و حتی آژانس فضایی اروپا(European Space Agency)، تاکنون ۲ میلیون دلار به این شرکت کمک مالی کرده است. تورستن می‌گوید آژانس فضایی اروپا از شیوه مدیریت، دریافت و ارسال اطلاعات مسیریابی ماهواره‌ای شرکت تله ریتیل استقبال کرده است. با وجود این، این شرکت هنوز به مرحله سوددهی و افزایش سرمایه نرسیده است.

هدف اصلی شرکت تله ریتیل، توانمندسازی کسب و کارهای خرده‌پا و تجارت‌های تازه شکل گرفته است تا قدرت رقابت با رقبای قدرتمندی همچون آمازون را پیدا کنند. این شرکت اخیرا تکنولوژی مورد استفاده خود را در کنفرانس AUVSI Xponential در شهر دالاس، بیشتر معرفی کرده است و در قدم بعدی قصد دارد آزمایش روبات‌های پیک خود را در کشورهای سوئیس و آمریکا آغاز کند. تورستن می‌گوید: «در حال حاضر شهرهای واشنگتن دی سی، سانی ویل در ایالت کالیفرنیا و آیداهو، اجازه انجام آزمایش این روبات‌ها را صادر کرده‌اند. ما باید به جایی برسیم که روبات‌هایمان نه فقط در پیاده‌رو و حاشیه‌های خیابان بلکه در جاده‌ها، خیابان‌های اصلی و اتوبان‌ها نیز رفت و آمد کنند. برای همین دستگاه‌هایمان را طوری طراحی و تولید کرده‌ایم که جوابگوی طی کردن مسیرهای طولانی باشند.» تورستن در ادامه سخنان خود گفت: «در حال حاضر این روبات‌ها فقط می‌توانند سفارش‌های مشتریان را به درب منزل آنها تحویل دهند اما در آینده به این قابلیت دست پیدا خواهند کرد که مرسولات را به داخل منازل نیز حمل کنند که البته رسیدن به چنین مرحله‌ای برای یک شرکت کهنه‌کار در روبات‌سازی نیز یک چالش محسوب می‌شود.»