پرکاربردترین امکانات تلفن‌همراه

تقریبا ۳۹ سال از اختراع اولین تلفن‌همراه دستی توسط مارتین کوپر می‌گذرد. بی‌شک خود او نیز فکرش را هم نمی‌کرد وسیله‌ای که منحصرا برای برقراری تماس تلفنی اختراع کرده، روزی این همه کاربردهای گسترده داشته باشد. گذشت زمان موبایل‌ها را مانند فلزات آبدیده مقاوم کرد تا در برابر هرگونه فناوری جدید دوام بیاورند. امروزه دیگر تلفن‌همراه، صرفا تلفن‌همراه نیست. می‌تواند برای شما نقش یک وسیله پیام‌رسانی، یک دوربین، کنسول بازی، ماشین حساب، ساعت، دستیار شخصی، رادیو و حتی دستگاه مسیریاب باشد. اما بی‌شک برخی از کاربران در مورد تمامی کاربردهای تلفن‌همراه بی‌اطلاع هستند یا اصلا از آنها استفاده نمی‌کنند. به طور مثال کاربرانی هستند که از تلفن‌همراهشان فقط برای برقراری تماس تلفنی و ارسال پیام استفاده می‌کنند.

پس شاید اصلا برایشان مهم نباشد که تلفن‌همراهشان قابلیت ارسال ایمیل دارد یا نه. یا برخی دیگر که علاقه زیادی به بازی با موبایل دارند، پردازنده گرافیک، تعداد پیکسل‌ها، رابط کاربری و حتی اندازه صفحه‌نمایش و چیدمان کلیدها نیز برایشان اهمیت دارد.

چندی پیش وبلاگ گفت‌وگوی نوکیا از کاربرانش برای شرکت در نظرسنجی دعوت کرد تا با شرکت در آن، نظرات خود را در مورد پرکاربردترین قابلیت‌های تلفن‌همراه بعد از برقراری تماس تلفنی بیان کنند.

بر همین اساس پرکاربردترین قابلیت‌های تلفن‌همراه از نظر کاربران ایرانی به شرح ذیل است:

ارسال و دریافت پیام کوتاه ۸۵/۲۲ درصد

عکاسی و فیلمبرداری ۱۵/۱۹ درصد

گوش دادن به موسیقی ۱۵/۱۶ درصد

برنامه‌های کاربردی ۹۷/۱۰ درصد

بازی با موبایل ۵۶/۹ درصد

مسیریابی و نقشه ۵۷/۸ درصد

وب‌گردی ۱۲/۷ درصد