لغو دریافت حق اشتراک ماهانه از مشترکین تلفن ثابت

در مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده شرکت مخابرات ایران، موضوع «اتخاذ تصمیم در خصوص عدم اخذ هزینه حق الاشتراک» (کان لم یکن شدن مفاد مصوبه مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده ۳۱/ ۰۳/ ۱۳۹۹ صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران) به رای مجمع گذاشته و لغو دریافت حق اشتراک از اول خردادماه ۱۴۰۲ به تصویب مجمع عمومی رسید.

در همین راستا، نادر صابری‌وند، معاون تنظیم مقررات شرکت مخابرات ایران گفت: در سال ۹۳ هم‌کدسازی از سوی مخابرات با دستور نهادهای تصمیم‌گیر اجرا شد و در همان سال حدود ۵۰۰میلیارد تومان به شرکت زیان وارد شد به نحوی که این طرح برای شرکت مخابرات بسیار پر‌هزینه بود. وی افزود: همچنین در یک مصوبه دیگر برای جبران زیان همکدی، پالس محوری به دقیقه محوری تغییر پیدا کرد و آبونمان هم برای شهرهای بزرگ ۱۲۰۰ تومان و برای شهرهای کوچک مبلغ پایین‌تر و برای روستاها ۱۰۰ تومان تصویب شد. صابری‌وند با اشاره به وجود تلفن‌های بدون کارکرد و اینکه مجموع هزینه‌های نگهداری مختلف از جهت‌های برق و سیگنالینگ، میانگین نگهداری برای هر خط تلفن ثابت، ۴۳ هزار تومان است، تشریح کرد: در سال ۹۶ دیوان عدالت اداری این دو مصوبه را ابطال کرد و شرکت مخابرات ایران در مجمع فوق‌العاده سال ۹۹ برای جبران زیان شرکت، طبق مصوبه سازمان تنظیم، حق اشتراک را از مشترکین دریافت کرد.

صابری‌وند با نگاهی تشریحی و فرآیند محور به مشکلات مخابرات از زمان هم‌کدسازی و تصویب و لغو آبونمان و در ادامه تصویب حق اشتراک و حداقل کارکرد، گفت: با وجود اینکه با تصویب حداقل کارکرد فقط کمتر از نیمی از هزینه نگهداری خط جبران می‌شود، در راستای تعامل حداکثری و همچنین، برای حمایت از ذی‌نفعان با تصمیم مجمع، حق اشتراک مشتریان از خردادماه ۱۴۰۲ حذف می‌شود. 

پیش‌تر در مجمع عمومی عادی صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران، در ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ که با حضور نمایندگان دولت، سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان خصوصی‌سازی، هیات‌مدیره و صاحبان سهام برگزار شد، تصمیم‌گیری درباره دریافت حق اشتراک ماهانه از مشترکین تلفن ثابت مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود. در این مجمع نرخ‌هایی برای حق اشتراک ماهانه از مشترکین تلفن ثابت در بخش‌های روستایی، شهری، مراکز شهرستان‌ها، مراکز استان‌ها، کلان‌شهرها و تهران در نظر گرفته شد و به تصویب رسید، اما با تصویب مجمع ۲۰ خرداد ماه ۱۴۰۲ این موضوع ملغی شد و از اول خرداد ۱۴۰۲ حق ‌اشتراک از مشترکان دریافت نمی‌شود.