حق اشتراک‌های دریافتی از سال ۹۸ در مرحله بررسی حقوقی است

به دنبال انتشار خبر توقف دریافت حق اشتراک هر تلفن ثابت مشغول به کار و حذف این مبلغ از قبوض مشترکان از سوی دیوان محاسبات کشور، محمدرضا بیدخام جزئیات تازه‌ای از این موضوع را تشریح کرد. مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران گفت: طبق مصوبه مجمع عمومی ۱۴۰۱ شرکت مخابرات مقرر شد حق‌اشتراک مشترکان تلفن ثابت که مبلغ آن بین ۷۰۰تومان تا دوهزار تومان بود، دیگر از مشترکان اخذ نمی‌شود و این موضوع از خردادماه سال جاری، در سراسر کشور اجرایی شده است. وی افزود: در خصوص حق اشتراک دریافتی از سال ۱۳۹۸، در حال بررسی کارشناسی و حقوقی موضوع هستیم، اما طبق مصوبه مجمع عمومی ۱۴۰۱ مخابرات دریافت حق‌اشتراک مشترکان تلفن ثابت از ابتدای خردادماه قطع شده است.

بیدخام یادآورشد: این اتفاق از خردادماه سال جاری اجرایی شد اما تصمیمش پیش از اعلام نظر دیوان محاسبات در مجمع منتهی به اسفند گذشته مخابرات گرفته شده بود. وی تصریح کرد: در مجمع عمومی عادی به ‌طور فوق‌العاده شرکت مخابرات ایران، موضوع «اتخاذ تصمیم در خصوص عدم اخذ هزینه حق‌اشتراک» (کأن‌لم‌یکن شدن مفاد مصوبه مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده ۳۱/ ۰۳/ ۱۳۹۹ صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران) به رأی مجمع گذاشته شد و لغو دریافت حق اشتراک از اول خردادماه ۱۴۰۲ به تصویب مجمع عمومی رسید.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران افزود: مصوبه حداقل کارکرد براساس ابلاغ مصوبه ۳۳۸ کمیسیون تنظیم مقررات و اجرایی شدن مصوبه شماره ۴۶۶ شورای رقابت، به شرکت مخابرات ایران از سوی ستاد تنظیم بازار به صورت رسمی ابلاغ و اجرایی شد. پیش‌تر دیوان محاسبات کشور اعلام کرده بود که با ابلاغ این نهاد نظارتی، دریافت مبالغی تحت عنوان «حق اشتراک هر تلفن ثابت مشغول به کار» که از سال ۱۳۹۸ در قبوض مشترکان اعمال می‌شد، از ابتدای خردادماه سال جاری متوقف و این حق اشتراک از قبوض مشترکان حذف شود. همچنین بازگرداندن مبالغ دریافت‌شده در فاصله زمانی سال ۱۳۹۸ تاکنون نیز در دستور کار دیوان محاسبات کشور قرار گرفته است.