رشد تبلت‌های اپل در بازار ایران

دنیای‌اقتصاد- این روزها با وجود رشد مجدد نرخ انواع تبلت به ویژه ipad طی هفته گذشته، شاهد رشد تقاضا برای این کالا در بازار هستیم. براساس اعلام فعالان بازار از زمان کاهش تقریبی قیمت انواع تبلت به ویژه ipad میزان تقاضا برای این کالای پرمخاطب افزایش چشمگیری یافته است. کاتبی، یکی از کسبه بازار کامپیوتر پایتخت در این باره به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرده است که از اوایل آذرماه که نرخ دلار به دو هزار و ۸۰۰ تومان رسید، آهنگ نزولی قیمت تبلت به ویژه ipad نیز آغاز شد و این روند ادامه داشت تا اواسط آذرماه. اما از اواسط آذر ماه ورق برگشت و قیمت‌ها دوباره روندی صعودی در پیش گرفتند اما با این حال از میزان تقاضا کاسته نشد.

یکی دیگر از فعالان بازار هم گفت: بیشترین میزان تقاضا مربوط به ipad بوده است و ظرفیت ۱۶ گیگابایتی ipad new نیز در رده پرمتقاضی‌های بازار بوده است.

البته باید بگوییم که این کالا به دلیل کاهش موجودی روندی صعودی در پیش داشته و مانند سایر نمونه‌های ipad با کاهش قیمت مواجه نشده است. به طوری‌که براساس بررسی‌های به‌دست آمده مشخص شد ۴G ipad new با ظرفیت حافظه ۱۶ گیگابایت که تا سه هفته قبل در بازار با قیمتی در حدود یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسید در اوایل هفته گذشته با قیمت دو میلیون تومان و در روز گذشته با قیمت دو میلیون و ۵۰ هزار تا دو میلیون و ۹۰ هزار تومان به فروش رسید.

یوسف مرامی، یکی از کسبه بازار کامپیوتر هم گفت: طی یک هفته قبل قیمت‌ها در بازار تبلت در حدود ۵۰ تا ۱۵۰ هزار کاهش یافته ولی اواخر هفته دوباره قیمت‌ها در حدود ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان بالا رفت که بیشترین تغییرات قیمت در مورد ipad‌های اپل بوده است.یکی دیگر از کسبه هم کاهش قیمت را در حدود ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرد. اما در بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» روی قیمت ipad‌های اپل طی دو تا سه هفته اخیر قیمت‌ها در حد ۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان کاهش داشته است. یکی دیگر از کسبه بازار هم با بیان این مطلب که رشد تقاضا برای انواع ipad با توجه به کاهش قیمت‌ها بیشتر از رشد تقاضا برای لپ‌تاپ بوده است، گفت: ipadها قابلیت فنی مشخص و خاص و همچنین مشتریان پر و پا قرصی دارند و مشتری از قبل با اطلاع و تصویر ذهنی برای خرید اقدام می‌کند. اما در مورد لپ‌تاپ اینطور نیست و خریدار باید مبلغ بالایی برای خرید کالایی بپردازد که از لحاظ فنی نمی‌ارزد!

این فعال بازار افزود: پس از ipad تبلت‌های جدید ایسوس nexus فروش بالایی دارند. همچنین با بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» مشخص شد که فروشگاه‌های مختلفی قیمت‌های مختلفی را برای این کالا‌های پرمخاطب ارائه می‌دهند و در بازار شاهد یک اختلاف قیمت ۱۰ تا ۴۰ هزار تومانی در مورد ipad و nexus هستیم.

همچنین براساس بررسی‌های بازاری «دنیای‌اقتصاد» مشخص شده است که طی هفته گذشته میزان تقاضا برای نمونه‌های ۴G کاهش یافته است و اکثرا خریداران سراغ IPAD‌های WIFI را می‌گیرند تا به این ترتیب کمتر هزینه کنند.

چرا که بین نمونه‌های WIFI و ۴G حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان اختلاف قیمت است. به‌عنوان مثال

ipad new با ظرفیت حافظه ۳۲ گیگابایتی ۴G با قیمتی حدود دو میلیون و ۲۹۰ هزار تا دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است که نمونه WIFI این تبلت قیمتی حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دارد.

فعالان بازار تبلت همچنین اعلام کردند که تبلت‌هایی که در رده ارزان‌قیمت‌های بازار هستند با اقبال بلندی در رابطه با فروش مواجه نشدند و فعلا گران قیمت‌هایی که با کاهش بیشتر قیمت مواجه شده‌اند مخاطبان زیادی یافته‌اند.