بازار دیجیتال- درایوهای نوری از ابزارهایی هستند که گروه‌های مختلف کاربری،چه کاربران لپ‌تاپ و چه کاربران کامپیوترهای رومیزی به آنها نیازمندند. به دلیل گستردگی استفاده از این کالا شاهد عرضه این کالا با برندهای مختلفی در بازار هستیم که هر برند سهمی از آمار فروش بازار را در اختیار دارد.

بر اساس نظرسنجی باشگاه فعالان آی سی تی، در بازار درایوهای نوری رقابت اساسی بین دو برند سونی و پایونیر است. براساس اعلام این باشگاه، برند سونی که در مهر ماه سال ۹۰ سهم محبوبیتی کمتر از پایونیر داشته است، توانسته است طی شش ماه اخیر سهم محبوبیت خود را در بازار افزایش داده و رتبه اول محبوبیت بازار درایو نوری را به خود اختصاص دهد.
بر اساس این گزارش سهم محبوبیت برند سونی در هفته نخست فروردین‌ماه سال 91، بیش از 5/26 درصد بوده است و برند پایونیر هم با اختصاص 2/22 درصد از سهم محبوبیت بازار در رتبه دوم محبوب‌های بازار ایستاده است.این درحالی است که سهم محبوبیت برند پایونیر در هفته نخست مهرماه سال 90 در حدود 1/25 درصد و سهم محبوبیت برند سونی در این زمان 6/20 درصد از کل بازار بوده است.پس از این دوبرند هم برند ال‌جی در رتبه سوم محبوب‌های بازار درایو نوری ایستاده است. سهم محبوبیت این برند در هفته نخست فروردین‌ماه سال 91، 5/20 درصد و در هفته نخست مهرماه سال 90 در حدود 2/14 درصد بوده است.لایتون هم با اختصاص 9/14 درصد از سهم محبوبیت بازار در رتبه چهارم محبوب‌های بازار درایو نوری ایستاده است. سهم محبوبیت این برند هم در هفته نخست فروردین‌ماه سال‌جاری، 9/14 درصد و در هفته نخست مهرماه سال 90 در حدود 6/14 درصد بوده است. سامسونگ و ایسوس هم به ترتیب در رتبه‌های بعدی محبوب‌های بازار درایو نوری ایستاده‌اند.به گفته فعالان بازار، این کالا نیز مانند سایر کالاهای حوزه کامپیوتر با نوسانات قیمت مواجه بوده است و افزایش 5 تا 15 درصدی قیمت این کالا روی قیمت تمام شده کالاهایی مانند لپ‌تاپ تاثیر گذاشته است.