قیمت، فاکتوری مهم نزد خریداران کالاهای کامپیوتری

بازار دیجیتال- با وجودی که در بازار کامپیوتر ما برندهای خارجی به ویژه چینی فروش بالایی دارند، ولی در مواردی تولیدات ایرانی هم سهم بزرگی از فروش را در دست دارند. البته اکثر مصرف‌کنندگان اطلاع دقیقی در این مورد که کالایی را که می‌خرند تولید چه کشوری است ندارند و با تصور اینکه کالا وارداتی است برای خرید آن اقدام می‌کنند. برخی هم تصور می‌کنند به صرف اینکه یک کالا برندی ایرانی را یدک می‌کشد در ایران تولید شده است.

فعالان بازار معتقدند اکثر خریداران تجهیزات جانبی کامپیوتر به دنبال کالاهای وارداتی ولو چینی هستند و اعتماد چندانی به تولیدات داخلی ندارند، ولی گروه دیگری براین اعتقادند که برای مصرف‌کننده این قیمت است که اهمیت دارد نه ملیت کالا.

در رابطه با وضعیت بازار و فاکتورهای تاثیرگذار بر انتخاب خریداران تجهیزات کامپیوتری گفت‌وگوی کوتاهی با حسن‌خانی یکی از فعالان بازار داشتیم که می‌خوانید:

در بازار کامپیوتر ما با توجه به رکود حاکم بر بازار، چه عواملی در انتخاب یک کالا توسط خریداران تاثیرگذار است؟

طی سال‌های گذشته با وجودی که برندهای معدودی در این بازار فعال بودند، این کیفیت کالا بود که برای مصرف‌کننده اهمیت داشت. البته آن زمان کاربران کامپیوتر مانند امروز از هر گروه و طبقه‌ای نبودند و این کالا کاربران خاصی داشت، اما طی سال‌های اخیر کاربران رایانه را گروه‌های مختلف با درآمد های مختلفی تشکیل می‌دهند. به همین دلیل در حال حاضر اکثر کاربران رایانه به سراغ کالاهای ارزان‌قیمت می‌روند و قیمت مهم‌ترین فاکتور نزد اکثر کاربران کامپیوتر است.

می‌توانید تخمین بزنید چند درصد کاربران کامپیوتر به قیمت کالایی که می‌خرند توجه بیشتری دارند تا کیفیت آن؟

می‌توان گفت حدود ۷۰ درصد یا شاید هم بیشتر به قیمت توجه دارند. البته در مورد کالاهای مختلف این موضوع متفاوت است.

مثلا در مورد کالاهایی مانند وب کم، موس و کیبورد، بیشتر کاربران به قیمت توجه دارند، اما در مورد کالایی مانند مانیتور این طور نیست و کاربر با توجه به نیازی که به دستگاه دارد آن را خریداری می‌کند.

در مورد لپ‌تاپ چطور؟

در مورد لپ‌تاپ این موضوع ۵۰ به ۵۰ است. برخی از کاربران مثل دانشجویان، کارمندان و .... از لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت و مهندسان، مدیران، طراحان و ... از لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت و با قابلیت استقبال می‌کنند.

برای آن دسته از افرادی که قیمت نزد آنها فاکتور مهمی ‌است، کشور تولید‌کننده کالایی که می‌خرند هم مهم است یا خیر؟

بله. اکثرا به دنبال کالاهای وارداتی هستند، البته در حال حاضر قیمت برندهای ایرانی و خارجی (منظورمان چینی) در یک حد است و حتی رد برخی موارد نمونه‌های ایرانی قیمت بالاتری دارند.