رشد 60درصدی عرضه‌کنندگان لپ‌تاپ

بازار دیجیتال- طی سال‌های اخیر با همه‌گیر شدن استفاده از لپ‌تاپ و مینی لپ‌تاپ، بسیاری از فعالان حوزه کامپیوتر به جرگه عرضه کنندگان این کالا پیوسته‌اند و به عبارتی تعداد عرضه‌کنندگان این کالا چه به صورت شرکتی و چه به صورت فروشگاهی نسبت به سال‌های قبل افزایش چشمگیری یافته است. بر اساس اعلام مردانی، یکی از فعالان بازار کامپیوتر، میزان عرضه کنندگان این کالای تکنولوژیک پرمخاطب نسبت به پنج سال قبل در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به این موضوع که با افزایش تعداد عرضه‌کنندگان لپ‌تاپ، حاشیه سود این کالا در حد قابل توجهی کاهش یافته است گفت: تا پنج یا شش سال قبل، اکثر فعالان بازار کامپیوتر به عرضه کالاهایی نظیر کیس، مادربورد، کارت گرافیک، مانیتور و... می‌پرداختند و حدود ۴۰ درصد از فعالان بازار در کنار عرضه کالاهای دیگر به عرضه لپ‌تاپ می‌پرداختند. همچنین ۲۰ تا ۲۵ درصد نیز به طور اختصاصی روی لپ‌تاپ کار می‌کردند. تعداد شرکت‌های عرضه‌کننده لپ‌تاپ هم در حدود دو تا سه شرکت بود. ولی در حال حاضر حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد بازار چه به طور خاص و چه در کنار عرضه محصولات دیگر به عرضه لپ‌تاپ می‌پردازند.

وی تعداد شرکت‌های فعال در حوزه لپ‌تاپ را هم در حدود ۲۰ تا ۳۰ عنوان کرد.

شهرام شیر مست، رییس اتحادیه لوازم صنف رایانه و ماشین‌های اداری نیز چندی پیش در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد اعلام کرده بود از حدود ۲۰ تا ۳۰ شرکت فعال در زمینه عرضه لپ‌تاپ تنها ۶ تا ۷شرکت هستند که خدمات پس از فروش مطلوبی ارائه می‌دهند و می‌توان آنها را به عنوان شرکت معتبر عرضه‌کننده لپ‌تاپ شناخت.

شاید با توجه به رشد عرضه کنندگان و همچنین تعداد کاربران لپ‌تاپ تصور کنید که لپ‌تاپ‌ها عرصه را بر کامپیوترهای رومیزی تنگ کرده‌اند و تا چند سال دیگر نمی‌توان سراغی از کامپیوترهای رومیزی گرفت.

ولی...فعالان حوزه تجهیزات و قطعات کامپیوتری معتقدند لپ‌تاپ هرگز نمی‌تواند جای کامپیوترهای رومیزی را بگیرد و همچنان کامپیوترهای رومیزی بخش بزرگی از بازار را به خود اختصاص می‌دهند و برای بسیاری از کاربردها همچنان اولین انتخاب هستند. به گفته آنها، ارگان‌های دولتی، سازمان‌ها و شرکت‌ها، بسیاری از کاربران عادی خانگی از جمله گروه‌های کاربران کامپیوترهای رومیزی هستند و نمی‌توان تصور کرد که این کاربران به ویژه کاربران شرکتی و سازمانی کامپیوترهای رومیزی به استفاده از لپ‌تاپ روی آورند.