معرفی نسل جدید چیپ‌ست‌ها با پردازنده گرافیک داخلی توسط INTEL

بازار دیجیتال - شرکت INTEL به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده چیپ‌ست و پردازنده، نسل جدید چیپ‌ست‌های خود با پردازنده گرافیکی داخلی را به بازار معرفی کرد. این چیپ‌ست‌ها که با نام چیپ‌ست‌های سری G۳۳ شناخته می‌شوند، با استفاده از یک پردازنده گرافیکی داخلی با کارایی مناسب، علاوه بر کاهش هزینه‌ها، دارای کارایی قابل قبولی برای پشتیبانی از جدیدترین سیستم عامل شرکت MICROSOFT یعنی WINDOWS VISTA هستند.

پردازنده گرافیکی مورد استفاده در این چیپ‌ست که با نامINTEL MEDIA ACCELERATOR ۳۱۰۰ شناخته می‌شود یک پردازنده گرافیکی با کارایی مناسب است که توانایی پشتیبانی از DIRECTX ۹.۰C و سایه‌زن‌های نسخه ۲ و OPEN GL ۱.۴ را دارا هستند. پردازنده گرافیکی فوق قادر است به راحتی از تمامی مشخصات اینترفیس جدید و سه بعدی WINDOWS VISTA که با نام AERO شناخته می‌شود نیز پشتیبانی کند.

علاوه بر این چیپ‌ست‌های سری G۳۳ دارای مشخصات دیگری مانند پشتیبانی از پردازنده‌های ۴۵ نانومتری با گذرگاه

۱۳۳۳ مگاهرتزی، پشتیبانی حداکثر ۸ گیگابایت حافظه DDR۲ یا DDR۳ با سرعت ۱۰۶۶ مگاهرتزی در پیکره‌بندی دو کاناله، پشتیبانی از صدای ۷.۱ کاناله با وضوح بالا، پشتیبانی از حداکثر ۶ درگاه SATA۲ با پهنای باند ۳۰۰ مگابایت بر ثانیه، پشتیبانی از ۱۲ درگاه USB۲.۰ و پشتیبانی از پیکره‌بندی RAID (با استفاده از چیپ‌ پل جنوبی ICH۹R) است. به دلیل توانایی‌های زیاد و کارایی بالای چیپ‌ست‌های G۳۳ بسیاری از شرکت‌های سازنده مادربرد اقدام به طراحی و ارائه محصولات خود بر پایه این چیپ‌ست‌ها کرده‌اند. برای مثال شرکت GIGABYTE به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مادربرد در جهان مجموعه کاملی از مادربوردهای خود را بر پایه این چیپ‌ست به بازار عرضه کرده است. این شرکت ۴ مدل از مادربردهای خود را با نام‌های GA-G۳۳-DS۳R، GA-G۳۳M-DS۲R، GA-G۳۳M-S۲

و GA-G۳۳-S۲H با استفاده از چیپ‌ست‌های سری G۳۳ به بازار عرضه کرده است. مدل GA-G۳۳-DS۳R تنها مدلی است که با شکل ساخت ATX به بازار عرضه شده است و سه مدل دیگر برای ایجاد توانایی استفاده از کیس‌های کوچک‌تر با شکل ساخت MICRO ATX طراحی و به بازار عرضه شده است.