بین تماس‌های تلفنی و تصادفات رانندگی ارتباطی وجود ندارد
در تحقیقات انجام شده توسط یک گروه از محققان دانشگاه کارنیج ملون و دانشکده اقتصاد لندن، هیچ ارتباطی بین تعداد تماس‌های تلفنی رانندگان هنگام رانندگی و تعداد حوادث ثبت‌شده وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه کارنیج ملون از پنسیلوانیای آمریکا و دانشکده اقتصاد لندن در بریتانیا بیش از ۸ میلیون حادثه رانندگی و تمام تلفات در جاده‌ها را در هشت ایالت آمریکا بررسی کردند. آنها در بررسی‌های خود به ارسال و دریافت پیامک یا اینترنت گردی اشاره‌ای نکردند.
دوره زمانی این تحقیق سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ درنظر گرفته شد و اکثر اپراتورهای تلفن همراه آمریکا که پس از ساعت ۹ شب در طول هفته تماس رایگان ارائه می‌کنند نیز بررسی شد.سائوراب براگاوا از دانشگاه کارنیج ملون و دکتر ویکرام پاتانیا از دانشکده اقتصاد لندن به این نتیجه رسیدند که اگرچه تعداد تماس‌های تلفنی پس از ساعت ۹ شب بیشتر بوده است، اما هیچ ارتباطی بین افزایش تماس‌ها و تعداد تصادفات وجود نداشت. دکتر پاتانیا گفت: ما از به دست آوردن این نتایج بسیار شگفت‌زده شدیم، ابتدا تصور کردیم که ارقام را اشتباه به دست آوردیم و بار دیگر همه چیز را بررسی کردیم، اما هیچ اشتباهی رخ نداده بود. نتایج این تحقیقات در مجله اقتصادی «American‌Economic» با اخطارهای بسیاری منتشر شده است.
وی افزود: ما در تحقیقات خود مکالمات تلفنی را بررسی کرده‌ایم، نه ارسال و دریافت پیام‌های متنی یا اینترنت گردی هنگام رانندگی؛ از سوی دیگر شاید ترافیک جاده‌ها در ساعت ۹ شب به‌گونه‌ای است که استفاده از تلفن‌های همراه خطرناک نیست. این درحالی است که محققان اعتقاد دارند باید تحقیقات بیشتری روی استفاده از تلفن‌های هوشمند و رانندگی انجام شود. از سوی دیگر آنها اعتقاد دارند که شاید استفاده از تلفن‌های هوشمند میان افراد مختلف از نظر سن و جنس و میزان تصادفات متفاوت باشد.