خــط داغ
مقابله با فیلتر شکن
جعفر محمدی، سردبیر سایت عصر ایران در یادداشتی با اشاره به اطلاعیه وزارت ارتباطات در باره بررسی رفع فیلترینگ از شبکه اجتماعی فیس‌بوک نوشت: فیلترینگ، اقدامی برای جلوگیری از ورود افراد به یک سایت خاص است. کسانی که فیس بوک را فیلتر کرده‌اند، پاسخ دهند که آیا اقدام‌شان به نتیجه مطلوب شان منتهی شده و ایرانیان، از عضویت و فعالیت در فیس‌بوک، محروم شده‌اند؟ در ادامه این یادداشت آمده است: بخش مهمی از کسانی که از فیلترشکن استفاده می‌کنند، صرفا برای این سراغ فیلترشکن‌ها می‌روند که بتوانند از فیس‌بوک استفاده کنند؛ بنابراین اگر فیس‌بوک رفع فیلتر شود، کاسبی پر رونق وی پی‌ان و پروکسی فروشان کساد می‌شود. بنابراین بخش مهمی از فعالان فیس‌بوک، با استفاده از فیلترشکنی که برای فیس‌بوک تهیه کرده‌اند، سراغ سایت‌های فیلتر شده دیگر نخواهند رفت. فیس‌بوک، مانند هر امکان دیگری که فناوری برای انسان‌ها به ارمغان می‌آورد، می‌تواند مورد استفاده مثبت یا منفی باشد. منع فیس‌بوک، مانند آن است که بگویند از امروز تردد خودرو در کشور ممنوع است.



۱۴ درصد مردم عضو شبکه‌های اجتماعی هستند
به گفته رییس پلیس فضای تبادل اطلاعات تنها ۱۴ درصد کاربران ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی هستند. کمال هادیانفر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اعلام اینکه ۲۹ میلیون نفر از کاربران اینترنت را جوانان تشکیل می‌دهند، گفت: استفاده از اینترنت در ایران ۴۱ درصد برای جست‌وجوی اخبار، ۱۶ درصد دانلود، ۱۴ درصد استفاده از شبکه‌های اجتماعی و ۱۰ درصد استفاده از فروشگاه‌های آنلاین است. وی همچنین با اشاره به اینکه ۶۴ درصد پرونده‌های جرائم سایبری در سال ۹۲ به سرانجام رسیده است، گفت: ۸۱ درصد این جرائم مالی، ۱۳ درصد اخلاقی و تنها ۳ درصد سیاسی بوده است.


دولت روحانی و کمیته فیلترینگ
سایت انصاف نیوز با اشاره به عضویت نیمی از اعضای دولت حسن روحانی در کمیته فیلترینگ آن را نشانه‌ای برای کاهش فیلترینگ در کشور دانست. کمیته فیلترینگ طبق قانون، کمیته‌ای ۱۳ نفره به ریاست دادستان کل کشور است که شورایی اداره می‌شود و حالا بیش از نیمی از آن یعنی ۷ کرسی آن در اختیار یاران حسن روحانی قرار گرفته است. بنابراین این سایت نتیجه گرفته است که با این شرایط و با تشکیل جلسه کمیته به راحتی انتظار رای‌دهندگان و وعده‌های خود برای کاهش فیلترها و رفع فیلتر از شبکه‌های اجتماعی امکان تحقق دارد. هفت نفر از منصوبان رییس دولت شامل وزرا یا نمایندگان وزارتخانه‌های اطلاعات، ارشاد، دادگستری، ارتباطات، علوم، و آموزش و پرورش و نماینده دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هستند. کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بر اساس ماده ۲۲ قانون جرائم رایانه‌ای در سال ۸۸ تشکیل شد که مسوولیت نظارت بر فضای مجازی و پالایش تارنماهای حاوی محتوای مجرمانه و رسیدگی به شکایات مردمی را به عهده دارد.