همکاران سیستم- یافته‌های یک نظرسنجی که در میان توسعه‌‏دهندگان نرم‏‌افزاری صورت گرفته است، نشان می‌‏‌دهد پلت‌فرم جاوا به یکی از مزایای سیستم عامل آندروید تبدیل شده است.
به گزارش وب‏‌سایت infoworld، یافته‏‌های نظرسنجی شرکت ایوانزدیتا (Evans Data) که در میان ۴۶۴ نفر از توسعه‏‌دهندگان نرم‌‏افزاری در سراسر جهان صورت گرفته است، نشان می‌‏دهد آشنایی توسعه‏‌دهندگان با زبان جاوا باعث شده است سریع‌‏‌تر و راحت‏‌تر بتوانند نرم‏‌افزارهای سازگار با آندروید را طراحی کنند. در این مطالعه ۴۱ درصد از شرکت‌‏کنندگان به پژوهشگران گفته‌‏اند طراحی یک نرم‌‏افزار تحت آندروید برایشان یک ماه یا کمتر زمان می‌‏‌برد. این رقم در مورد سایر سیستم‌‏های عامل همراه کمتر است. ۳۶ درصد گفته‏‌اند طراحی یک نرم‌‏افزار تحت
ای او اس اپل برایشان یک ماه یا کمتر زمان می‌‏‌برد. تعداد کسانی هم که یک ماهه قادر به طراحی نرم‌‏افزاری برای سیستم‌عامل ویندوز فون هستند ۳۴درصد گزارش شده است. شرکت ایوانز با استناد به این یافته‏‌ها نتیجه گرفته است که آشنایی توسعه‌‏دهندگان نرم‌‏افزاری با پلت‌فرم جاوا یکی از مهم‌ترین مزایای سیستم‌عامل آندروید است. سیستم‌عامل ای او اس اپل از این نظر مزیت چندانی ندارد، چراکه طراحی نرم‏‌افزارهای تحت این سیستم عامل نیازمند آشنایی با زبان آبجکتیو سی است، زبانی که توسعه‌‏دهندگان نرم‌‏افزاری آشنایی کمتری با آن دارند. برنامه‏‌های ویژه ویندوز فون نیز با زبان‏‌هایی مثل سی پلاس و ویژوآل‌بیسیک نوشته می‌‏شود که زبان‏‌های نسبتا محبوبی هستند.