نخستین محموله گاز مایع بعد از ۱۱۰ سال ‌از اسکله پالایشگاه آبادان صادر شد. به گزارش «ایرنا» مدیرعامل پالایشگاه آبادان در مراسم صادرات گاز مایع از اسکله این پالایشگاه گفت: کشتی حمل گاز مایع در اسکله شماره هفت پالایشگاه آبادان پهلو گرفت و گاز ال‌پی‌جی را برای انتقال از آب راه بین‌المللی اروند دریافت کرد. حکیم قیم افزود: این کشتی امروز و درحالی‌که دشمن تحریم‌های کمرشکنی را علیه جمهوری‌اسلامی ایران تدارک دیده، با ۲‌هزار‌تن گاز مایع به مقصد موردنظر حرکت کرد.

وی اظهار کرد: بر اساس برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی انجام‌شده تلاش برای صادرات گاز مایع به‌صورت هر ۲ هفته یک کشتی و پس از آن هفتگی خواهد بود. به گزارش خبرنگار «ایرنا» کشتی ویژه حمل سوخت مایع جمعه در اسکله شماره‌هفت پالایشگاه آبادان پهلو گرفت و پس از تکمیل ظرفیت، آبادان را از طریق آبراه اروند به سمت کشور مقصد ترک کرد. مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان در اسفند گذشته نیز اعلام کرد گفت: با بهره‌برداری از فاز۲ پالایشگاه آبادان میزان تولید بنزین به ۱۴ و گازوئیل به ۲۰‌میلیون لیتر در روز افزایش یافته‌است. وی با اشاره به حفظ واحدهای فاز۳ پالایشگاه آبادان در شرایط عملیاتی اظهار کرد: عملیات اورهال واحدهای فاز۳ که به گفته بازرسان و ناظران وزارت نفت باید در حالت عادی و در وضعیت خاموشی واحد در مدت سه ماه انجام شود، در ۲۸روز انجام شد.

وی افزود: پالایشگاه آبادان از بین ۱۰ پالایشگاه کشور و با وجود پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به‌عنوان تولیدکننده بیشترین سوخت کشور، توانست سرآمد پالایشگاه‌های کشور شود. روزانه ۴۰۰‌هزار بشکه نفت‌خام سنگین در پالایشگاه آبادان به فرآورده نفتی تبدیل می‌شود.شایان ذکر است کشتی حمل گاز مایع در روز۲۰مرداد در اسکله شماره۷ مقابل پالایشگاه آبادان پهلو گرفت و برای نخستین‌بار در تاریخ ۱۱۰‌ساله پالایشگاه نفت آبادان گاز ال‌پی‌جی را برای انتقال از آبراه بین‌المللی اروند دریافت کرد.قیم از افزایش ظرفیت خوراک و محصولات پالایشگاه و بندر صادراتی ماهشهر و افزایش درآمد ارزی با فروش گاز مایع و دیگر محصولات همچون نفتا، کمک به استمرار تولید پایدار و افزایش ظرفیت پالایشگاه آبادان در کنار ذخیره‌سازی و انتقال فرآورده‌ها به بندر صادراتی ماهشهر به‌عنوان عوامل موثر در اجرایی‌شدن این تصمیم یاد کرد.

وی ادامه داد: با پیگیری‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و مساعدت اداره‌ها و ارگان‌های برون‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازمانی، مجوزهای لازم برای راه‌اندازی اسکله‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پالایشگاه اخذ شد و نیروی انسانی مورد‌نیاز برای انجام عملیات پهلوگیری و بارگیری کشتی نیز آموزش‌دیدند و مستقر شدند و برای افزایش ایمنی بیشتر خطوط آتش‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشانی و تجهیزات اطفای حریق نیز بازسازی و نوسازی شد. پالایشگاه نفت آبادان فرآورده‌هایی چون گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، سوخت جت، نفت‌کوره، انواع روغن‌موتور پایه، انواع قیر، انواع حلال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نفتی، گوگرد و نفتا (خوراک آروماتیک پتروشیمی بندرامام) را تولید می‌کند. ساخت این پالایشگاه در سال‌۱۲۹۱ هجری شمسی به پایان رسید‌ و تا آغاز جنگ تحمیلی در سال‌۱۳۵۹ بزرگ‌ترین پالایشگاه دنیا با ظرفیت تصفیه ۶۲۸‌هزار بشکه نفت در روز به‌شمار می‌رفت.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان همچنین در ادامه به پروژه‌های توسعه‌ای این پالایشگاه اشاره کرد و افزود: زمانی‌که وزیر نفت وعده افزایش ۱۵‌درصدی ظرفیت پالایشگاهی را داد و ۹طرح تصویب شد، از این تعداد، چهار طرح مربوط به آبادان بود که با کمترین هزینه اجرا شد. قیم گفت: با توجه به شرایطی که پالایشگاه آبادان داشت این افزایش ظرفیت برای کسی متصور نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شد ولی اکنون با‌همت کارکنان پالایشگاه، تولیدات خود را به کشورهای منطقه از جمله عراق و سوریه صادر می‌کنیم.  پالایشگاه آبادان ضررده بود ولی با نگاه ویژه وزیر نفت و دولت سیزدهم، توانمندی این مجموعه صنعتی ارتقا یافت تاجایی‌که اکنون در حال برنامه‌ریزی برای مشارکت در طرح بهسازی و تعمیرات پالایشگاه‌های عراق و سوریه هستیم. وی افزود: امروز توان پالایشگاه آبادان بر همگان ثابت شده که سه بند ‌از تفاهم‌نامه پنج‌بندی ایران و عراق در مباحث نفتی مربوط به پالایشگاه آبادان است.