سیاه‏‏‏‏‏‌چاله سیاسی سوخت

براساس گزارشی از پولیتیکو، روایت جمهوری‌خواهان یک نقطه ضعف بزرگ دارد؛ تولید نفت توسط ایالات‌متحده درحال‌حاضر در بالاترین سطح در جهان قرار دارد و در مسیر ثبت یک رکورد جدید در سال‌جاری است که احتمالا در سال‌۲۰۲۴ افزایش بیشتری نیز خواهد داشت، با این‌وجود جریان فزاینده تولید نفت‌خام ایالات‌متحده نتوانسته است قیمت بنزین را کنترل کند و یک‌بار دیگر نشان‌داده‌است که یک بازار جهانی قیمت سوخت را هدایت می‌کند که آینده سیاسی روسای‌جمهور به آن وابسته است و این بدان معناست که افزایش و کاهش قیمت جهانی نفت در واکنش به شرایط بانکی در اروپا، افت بازار املاک و مستغلات چین، عملیات نظامی ولادیمیر پوتین در اوکراین، آخرین ترفند عربستان‌سعودی مبنی‌بر کاهش تولید و عرضه و رویدادهایی فراتر از مرزهای آمریکا نقش قابل‌توجهی درنظر رای‌‌‌‌‌‌دهندگان در مورد اقتصاد بایدن ایفا خواهند کرد.

رشد قیمت بنزین در ایالات‌متحده

به گفته کوئینسی‌کراسبی، استراتژیست ارشد جهانی در شرکت خدمات مالی آمریکایی «ال‌‌‌‌‌‌پی‌‌‌‌‌‌ال‌‌‌‌‌‌فایننشال» مصرف‌کنندگان آمریکایی، کاخ‌سفید را به دلیل بالا‌بودن قیمت بنزین سرزنش می‌کنند. این چیزی نیست که برخی کارشناسان از ایالات‌متحده به‌عنوان ابرقدرت انرژی توقع داشته‌‌‌‌‌‌اند. والتر راسل مید، ستون‌‌‌‌‌‌نویس وال‌استریت ژورنال، در سال‌۲۰۱۸ پیش‌بینی کرده‌بود که منابع انرژی فراوان ایالات‌متحده به بازارهای انرژی این امکان را می‌دهد که با شوک‌‌‌‌‌‌های ژئوپلیتیکی مقابله کنند. اد مورس، تحلیلگر قدیمی بازار نفت نیز در سال‌۲۰۱۵ پیش‌بینی کرده‌بود افزایش تولید نفت آمریکا، به کاهش قیمت‌‌‌‌‌‌ بنزین منجر می‌شود.  اما درحالی‌که اتکای ایالات‌متحده به اوپک برای واردات نفت بیشتر، کاهش یافته‌است، بازار سوخت این کشور همچنان به تصمیمات اخذ‌شده در نشست‌های ائتلاف نفتی در وین وابسته است.

این بدان معناست که در کلیت بازار، مهم نیست میادین شیل روزانه چه میزان نفت تولید می‌کنند.  براساس این گزارش، اداره اطلاعات انرژی فدرال آمریکا در آخرین پیش‌بینی خود اعلام کرده است که تولید نفت آمریکا در سال‌جاری به بالاترین حد خود یعنی ۸‌میلیون بشکه در روز برسد و در سال‌۲۰۲۴ به ۱/ ۱۳‌میلیون بشکه در روز افزایش یابد. این رقم از آخرین رکورد آمریکا یعنی ۵‌میلیون بشکه در روز در سال‌۲۰۰۸ بسیار بالاتر است و احتمالا برای کمک به ایالات‌متحده برای حفظ عنوان خود به‌عنوان تولیدکننده شماره یک نفت‌خام جهان کافی است.

سبقت عرضه نفت از تقاضا در ۲۰۲۴

در همین حال، فشارهای جهانی می‌توانند باعث کاهش قیمت بنزین در سال‌آینده شوند، چراکه آژانس بین‌المللی انرژی مستقر در پاریس پیش‌بینی کرده است که عرضه نفت در سال‌آینده از تقاضا پیشی خواهدگرفت. این امر می‌تواند جمهوری‌خواهان را از انتقاد نسبت به بایدن و سیاست‌های او در حوزه انرژی مانند مشوق‌‌‌‌‌‌های سبز ضمیمه قانون آب وهوایی که او یک سال‌پیش امضا کرد، منع کند.  با این‌حال در واقع، تولید نفت آمریکا در دولت بایدن افزایش‌یافته و در سال‌گذشته به بیش از ۳‌میلیون بشکه در روز رسیده است. این‌‌‌‌‌‌درحالی‌است که بالاترین میزان تولید نفت در دوره ریاست‌‌‌‌‌‌جمهوری دونالد ترامپ ۷۵/ ۲‌میلیون بشکه در روز بوده‌است.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ‌سفید اخیرا اعلام کرده است که هدف اصلی دولت بایدن کاهش قیمت بنزین بوده و قیمت‌ها از سال‌گذشته به‌‌‌‌‌‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته‌است. این درحالی است که به گفته انجمن خودروی آمریکا، قیمت بنزین در هفته گذشته با یک جهش متوسط به ۸۷/ ۳ دلار در هر گالن رسیده و در یک ماه، بیش از ۳۰‌سنت افزایش داشته‌است. قیمت‌‌‌‌‌‌ بنزین در ایالات‌متحده در بیشتر ایام سال‌جاری نزدیک به ۵/ ۳ دلار بوده‌است. به‌‌‌‌‌‌نظر می‌رسد با توجه به انفجاری که باعث تعطیلی سومین پالایشگاه بزرگ این کشور شد، مدتی طول بکشد تا رانندگان آمریکایی دوباره این قیمت را تجربه کنند. این سطح قیمت، توجه رانندگان و مفسران سیاسی را به خود جلب کرده است، حتی اگر به‌مراتب کمتر از رکورد تاریخی ۰۲/ ۵ دلار در هر گالن در ژوئن ۲۰۲۲ باشد.

ذخایر استراتژیک؛ راه‌حل بایدن

براساس گزارش پولیتیکو، دولت بایدن در آن زمان با آزادسازی حدود ۲۰۰‌میلیون بشکه نفت‌خام از ذخایر استراتژیک کشور به این شرایط واکنش نشان‌داد. بایدن با این تصمیم، تقریبا نیمی از ذخایر دولت را تخلیه کرد؛ اقدامی که وزارت خزانه‌‌‌‌‌‌داری، آن را گامی در راستای کمک به کاهش ۴۰ سنتی در هر گالن قیمت بنزین دانست. ظهور تکنیک فرکینگ که آغازگر رونق نفتی ایالات‌متحده بود، امیدها برای آغاز عصر جدیدی از استقلال انرژی را ایجاد کرد.

در این سناریو، ایالات‌‌‌‌‌‌متحده که به‌تازگی نفت‌خیز شناخته‌شده بود می‌توانست از سیطره نفتی خاورمیانه خارج، خود را از تغییرات نوسانات بازار مصون نگه داشته و وارد لاک امن خودکفایی انرژی شود. به اعتقاد بن‌کیهیل، کارشناس ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت و گاز طبیعی در جهان است، اما واقعیت این است که قیمت انرژی در ایالات‌متحده همچنان به نوسانات بازارهای جهانی وابسته است، چراکه حتی با وجود اینکه میدان‌‌‌‌‌‌های نفتی در ایالت‌‌‌‌‌‌هایی مانند تگزاس، نیومکزیکو و داکوتای‌شمالی، ایالات‌متحده را به صدرجدول تولیدکنندگان نفت رسانده‌اند، بازارهای منطقه همچنان به واردات برخی از انواع نفت‌خام از کانادا، مکزیک، عربستان‌سعودی و کشورهای دیگر می‌پردازند.

رشد قیمت سوخت در ۲۰۲۲

افزایش قیمت سوخت در سال‌۲۰۲۲ زمانی رخ‌داد که تقاضای سوخت در ایالات‌متحده پس از سقوط بازار ناشی از همه‌‌‌‌‌‌گیری کرونا افزایش یافت و پس از تهاجم روسیه به اوکراین، کشورهای اروپایی واردات خود را از روسیه قطع کردند و جریان‌‌‌‌‌‌های تجاری با مشکل مواجه شدند، با این حال رشد قیمت بنزین در تابستان امسال عمدتا به دلیل تصمیم اوپک و روسیه برای کاستن از عرضه نفت با هدف حصول اطمینان از عدم‌کاهش قیمت‌ها بوده‌است. از طرفی کاهش تولید نفت توسط عربستان‌سعودی به‌ویژه کاهش یک‌میلیون بشکه‌‌‌‌‌‌ای در روز، در کنار توافق اوپک‌پلاس، روابط پرتنش واشنگتن با پادشاهی سعودی را در کانون توجهات قرار داده‌است.  تبدیل ایالات‌متحده به یک مهره مهم در تولید نفت ممکن است برخی از سیاستمداران را به این باور سوق دهد که می‌توانند در مورد مسائل حقوق‌بشر با عربستان‌سعودی قاطعانه‌‌‌‌‌‌تر عمل کنند.

بایدن در سال‌۲۰۲۰ متعهد شده‌بود که پس از کشته‌شدن یک روزنامه‌‌‌‌‌‌نگار، ولیعهد عربستان را به یک فرد منفور تبدیل کند، اما این نگرش با توجه به افزایش قیمت‌‌‌‌‌‌ سوخت، به‌نظر تا حد زیادی نادیده گرفته‌ شده‌است. به گفته «تاماس وارگا»، تحلیلگر شرکت نفتی پی‌‌‌‌‌‌وی‌‌‌‌‌‌ام، روابط ایالات‌متحده و عربستان از زمانی‌که ایالات‌متحده وابستگی کمتری به انرژی خاورمیانه پیدا کرده، بدتر شده‌است، اما آن دو همچنان به‌عنوان شرکای استراتژیک تلقی می‌شوند. عربستان‌سعودی نقش مهمی در نمایندگی منافع ایالات‌متحده در منطقه‌ایفا می‌کند و ایالات‌متحده تامین‌‌‌‌‌‌کننده مهم سلاح برای عربستان است. این همه درحالی‌است که عربستان‌سعودی، خط‌مشی خود را در بازار نفتی دارد که در تضاد با منافع آمریکا است.