جابه‌‌‌جایی روزانه ۷۴۰ میلیون لیتر نفت‌‌‌خام و فرآورده نفتی در کشور

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه به‌‌‌دلیل ناترازی، کل مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌‌های نفتی در آماده‌‌‌باش کامل است، گفت: در حوزه مجاری عرضه، مصرف و تبدیل ناوگان نیز چالش‌‌‌هایی وجود دارد. سالاری با اشاره به اینکه در گذشته ۲۵۰ میلیون لیتر در روز نفت‌‌‌خام و فرآورده‌‌‌های نفتی جابه‌‌‌جا می‌‌‌شد، افزود: اکنون روزانه ۷۴۰ میلیون لیتر نفت‌‌‌خام و فرآورده از سوی این شرکت جابه‌‌‌جا می‌شود. وی با بیان اینکه امروز تعرض به خطوط لوله‌‌‌ را داریم، ادامه داد: حجم زیادی از ناوگان حمل را باید ساماندهی کنیم تا آنجا که ۸‌هزار و ۵۰۰ نفتکش در تابستان کار جابه‌‌‌جایی سوخت را انجام دادند، این در حالی است که ظرفیت و شرایط در مبادی تولید جوابگوی این حجم از تردد نیست.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌‌های نفتی ایران تاکید کرد: باید به بهینه‌‌‌سازی و مدیریت مصرف توجه ویژه کنیم. سال گذشته ۱۸ میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌‌‌ها تحویل شد. سالاری افزود: شهرک‌‌‌های انرژی را تشکیل دادیم و مدیرانی مستقر کردیم، در این شهرک‌‌‌ها، شرکت‌های متفاوتی هستند و موضوعاتی که در پدافند غیرعامل باید دیده شود در حوزه سایبری داریم تا ساختار مشترکی داشته باشند. معاون وزیر نفت با اشاره به لزوم توجه به شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان و بومی‌‌‌سازی تجهیزات ادامه داد: امروز باید آزمون شود و دقت‌‌‌ها بالا باشد تا در فرآیند عملیات و بهره‌‌‌برداری دچار چالش و مشکل نشویم.

سالاری تاکید کرد: ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پالایشی محقق شده است و حداقل حوادث را داشتیم. این نشان از بلوغی است که در مجموعه به آن رسیدیم و اینها کفایت نمی‌‌‌کند و باید افق را ببینیم و به جایگاه مطلوب برسیم. معاون وزیر نفت افزود: همه شرکت‌های پالایشی باید کیفی‌‌‌سازی فرآورده‌‌‌های نفتی را انجام دهند، همچنین حوزه محیط‌زیست نیز با توجه به گستردگی فعالیت‌‌‌ها، اقدام‌‌‌ها و سرمایه‌گذاری‌‌‌های بزرگی را می‌‌‌طلبد. سالاری با تاکید بر اینکه باید در الگوی حمل فرآورده‌‌‌های نفتی تغییراتی ایجاد کنیم تا ۱۰‌درصد از الگوی حمل‌‌‌ونقل را تغییر دهیم، گفت: از همین رو ساخت‌هزار کیلومتر خط لوله جدید را در دستور کار داریم و حمل‌‌‌ونقل ریلی را گسترش داده‌‌‌ایم. وی تصریح کرد: باید در کیفی‌‌‌سازی فرآورده‌‌‌ها در نفت کوره در حد استاندارد ورود کنیم. سالاری اظهار کرد: دشمن به‌‌‌دنبال آن است که امنیت انرژی را مختل کند و باید به این مورد نیز توجه کنیم.