اجرای ۵۰ طرح تازه  نفت و گاز

درآمد ۱۴‌میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی

 وی با بیان اینکه امروزه شاهد تولید بیش از یک‌میلیارد متر‌مکعب گاز در ۲۳پالایشگاه گازی هستیم، تصریح کرد: اکنون ۱۰ پالایشگاه نفتی و بیش از ۷۰ مجتمع پتروشیمی در کشور فعالیت می‌کنند و پارسال ۱۴‌میلیارد دلار از محل صادرات محصولات پتروشیمی در سامانه نیما عرضه شد. وزیر نفت با اشاره به اینکه اکنون تولید نفت کشور ۳‌میلیون و ۴۵۰‌هزار بشکه در روز است، اعلام کرد: این صنعت چه در بخش بالادست توسعه میدان‌های نفت و گاز و چه در پایین‌‌‌‌‌دست آن در ساخت پالایشگاه و پتروشیمی به خودکفایی رسیده‌است. اوجی تاکید کرد: تنها در عسلویه در تولید گاز و ساخت مجتمع‌‌‌‌‌های پتروشیمی، تاکنون بیش از ۱۵۰‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام‌شده و این منطقه به قطب انرژی کشور تبدیل شده و بیش از ۷۰‌درصد گاز کشور از این میدان مشترک تامین می‌شود.

وی افزود: اکنون سقف تولید گاز ایران از قطر بیشتر و عمده بخش گاز در بخش صنعت، نیروگاه‌ها و مجتمع‌‌‌‌‌های پتروشیمی تبدیل به ارزش‌افزوده می‌شود. وزیر نفت با تاکید بر اینکه یکی از مراکز مهم در فناوری‌های سطح بالا در کشور، مجتمع‌‌‌‌‌های پتروشیمی هستند، ادامه داد: همه گریدها و محصولات پتروشیمی امروز در ۷۰ مجتمع کشور تولید می‌شود و از ۹۵ کاتالیست مورد‌نیاز در صنعت پتروشیمی و پالایش ایران، ۹۲ کاتالیست در کشور تولید می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ۲سال‌پیش، تولید نفت ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه در روز و صادرات هم ۴۰۰‌هزار بشکه بود، گفت: در آستانه زمستان آن سال، چالش۲۵۰‌میلیون متر‌مکعبی ناترازی گاز داشتیم و سطح ذخایر سوخت مایع نیز ۲۵‌درصد کمتر بود، بنابراین هم ناترازی انرژی داشتیم و هم صادرات پایین بود. اوجی تصریح کرد: در سال‌۱۳۹۹ مجموع فروش نفت و گاز ایران ۷‌میلیارد دلار بود اما در ۱۰ ماهه امسال، ۳۰‌میلیارد دلار فروش نفت، گاز و میعانات گازی انجام‌شده و از همین‌رو در تامین منابع ارزی کشور مشکلی وجود ندارد و همه نیازهای ارزی در تامین کالاهای اساسی، صنعت و... با ارزآوری صنعت نفت همراه است.

افزایش تولید روزانه گاز

وزیر نفت با تاکید بر اینکه افزایش تولید روزانه ۵۰‌میلیون متر‌مکعبی گاز را شاهد هستیم، گفت: به سراغ پروژه‌های نیمه‌‌‌‌‌تمامی رفته‌ایم که تکمیل برخی از آنها ۱۴سال ‌طول کشیده و تنها ۵۰‌درصد پیشرفت داشته‌است. اوجی با اشاره به شناسایی ۱۳۲ پروژه نیمه‌‌‌‌‌تمام در دولت سیزدهم افزود: در سال‌۱۴۰۰ توانستیم ۱۷پروژه را به بهره‌‌‌‌‌برداری برسانیم، در سال‌۱۴۰۱ نیز ۴۷ پروژه و امسال ۶۷ پروژه افتتاح شد و در مجموع ۱۳۲پروژه به‌منظور رشد تولید نفت، گاز، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی به ارزش ۲۸‌میلیارد دلار به بهره‌‌‌‌‌برداری رسیدند. وی به تعریف ۵۰ پروژه تازه و مهم نفتی همسو با رشد تولید اشاره کرد و ادامه داد: با اجرای این طرح‌ها، افزون بر ارزش‌افزوده و اشتغال‌زایی، درآمدهای ارزی نیز ایجاد خواهد شد و مشکل ناترازی انرژی برطرف می‌شود.

وزیر نفت ارزش این ۵۰ پروژه را ۴۸‌میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: یکی از این پروژه‌ها، توسعه فاز‌۱۱ میدان مشترک پارس‌جنوبی بود که ۲۰سال ‌با قراردادهای مختلف با شرکت‌هایی مانند توتال، شل، سی‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌پی‌‌‌‌‌سی و پتروناس معطل مانده‌بود. اوجی با اشاره به اینکه فاز‌۱۱ پارس‌جنوبی یکی از مرزی‌‌‌‌‌ترین فازها با ضخامت بالای لایه گازی بود، افزود: با توجه به مشترک‌بودن میدان پارس‌جنوبی، با برداشت‌نکردن گاز از سمت ایران، قطر تولید بیشتری داشت. وزیر نفت به بهره‌‌‌‌‌برداری از پالایشگاه فاز‌۱۴ پارس‌جنوبی و فاز‌۲ پالایشگاه آبادان نیز اشاره و اظهار کرد: در تولید نفت نیز اقدام‌های مهمی انجام شد تا تولید از ۲.۲‌میلیون بشکه در شهریور۱۴۰۰ امروز به ۳‌میلیون و ۴۵۰‌هزار بشکه در روز برسد. اوجی با تاکید بر اینکه ظرفیت پالایش گاز کشور نیز ۶۰‌میلیون متر‌مکعب در روز افزایش یافته، افزود: در جمع‌‌‌‌‌آوری گازهای همراه، چه در پالایشگاه و چه در میدان‌های نفتی و گازی، اقدام‌های مهمی انجام شده‌است.

هدر رفت سرمایه ملی

وی با اشاره به اینکه در مجموع ۴۰‌میلیون متر‌مکعب گاز غنی در مشعل‌‌‌‌‌ها می‌‌‌‌‌سوزد، ادامه داد: سوزاندن این گازها افزون بر آلودگی محیط‌زیست، سرمایه ملی را هدر می‌دهد. وزیر نفت با بیان اینکه برای جمع‌‌‌‌‌آوری همه گازهای مشعل برنامه‌‌‌‌‌ریزی شده، گفت: اکنون روزانه ۱۱‌میلیون و ۵۰۰‌هزار متر‌مکعب از این گازها جمع شده و تا پایان امسال این عدد به ۱۴‌میلیون و ۵۰۰‌هزار متر‌مکعب در روز می‌رسد و تا پایان ۱۴۰۴ همه گازها را جمع می‌کنیم که خوراک پتروشیمی‌ها می‌شوند و با جلوگیری از خام‌‌‌‌‌فروشی، درآمد ارزی نیز برای کشور ایجاد خواهد کرد. وی ادامه داد: از میدان‌های مشترک نفتی رشد ۴۸‌هزار بشکه‌‌‌‌‌ای و در میدان‌های مشترک گازی ۵۴‌میلیون مترمکعب در روز تولید رخ‌داده و تولید گاز کشور از ۶۵۰‌میلیون مترمکعب به ۷۰۴‌میلیون متر‌مکعب در روز رسیده‌است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ظرفیت پالایش نفت کشور نیز از ۲‌میلیون و ۱۰۰‌هزار بشکه در ابتدای سال‌۱۴۰۰ به روزانه ۲‌میلیون و ۳۷۰‌هزار بشکه رسیده، گفت: در این بخش رشدی ۱۳‌درصدی را شاهد هستیم. وی ادامه داد: در تولید بنزین نیز متوسط تولید در سال‌۱۴۰۰ حدود ۹۱‌میلیون لیتر در روز بود که این عدد اکنون با رشدی ۲۲‌درصدی به ۱۱۴‌میلیون لیتر رسیده‌است. تولید محصولات پتروشیمی در طول ۲ سال‌گشته از ۶۸‌میلیون ‌تن در سال‌به ۷۶‌میلیون‌ تن رسید. وزیر نفت با تاکید بر آمارهای اقتصادی منتشرشده از سوی مرکز آمار تصریح کرد: در ۳ ماه دوم امسال در بخش نفت و گاز رشد ۲۵.۷درصدی ثبت شد که این رشد ثمره تکمیل پروژه‌های کلیدی است.

در واقع رشد تولید در بخش نفت و گاز سبب رشد اقتصادی در کشور شد و در طول این مدت نیز همواره رشد اقتصادی با نفت بیشتر از رشد اقتصادی بدون‌نفت بوده‌است. وزیر نفت تاکید کرد: تا پایان امسال قرارداد توسعه ۸ میدان نفتی و گازی که مذاکرات آن از سال‌۱۴۰۱ با شرکت‌های ایرانی و خارجی انجام شده، به ارزش ۱۴‌میلیارد دلار امضا خواهد شد. اوجی یادآور شد: یکی از این میدان‌‌‌‌‌ها، میدان مشترک آزادگان است که اکنون تولید نفت از آن بیش از ۲۰۰‌هزار بشکه است و طبق برنامه‌‌‌‌‌ریزی تولید به ۵۴۰‌هزار بشکه در روز خواهد رسید.