کارنامه صنعت بیمه در 1401

روز گذشته «مجید بهزادپور» رئیس کل بیمه مرکزی در نشست خبری به مناسبت پنجاه‌ودومین سالگرد تاسیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با عملکرد صنعت بیمه در سال۱۴۰۱ گفت: در مجموع صنعت بیمه سال گذشته موفق بود و عملکرد این صنعت در اغلب شاخص‌ها ارتقا یافت. او افزود: بررسی عملکرد صنعت بیمه در بحث ضریب نفوذ نشان می‌دهد که نرخ‌ها آن‌گونه که باید متناسب با فضای اقتصادی رشد پیدا نکرد. به‌گونه‌ای‌که بیمه شخص ثالث متناسب با پرداخت خسارت‌ها افزایش نیافت.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه تعداد شرکت‌های بیمه در سال گذشته حدود ۸/ ۱۱درصد رشد داشته و سهم بخش غیردولتی به ۹/ ۷۲درصد رسیده است، ادامه داد: شاغلان مستقیم در این صنعت به ۱۲۷هزار نفر رسیده است که رشد ۵درصدی را نشان می‌دهد. همچنین افزایش سهم بیمه‌های اشخاص حدود ۶/ ۶درصد بود. تعداد افراد تحت پوشش بیمه درمان ۱۷درصد رشد داشته و به ۲۰میلیون نفر رسیده است. پوشش بیمه زندگی با رشد ۷درصدی به ۳۰میلیون نفر رسیده و بیمه حوادث با ۵درصد رشد به ۳۶میلیون نفر رسیده است. بیمه‌نامه اشخاص حدود ۲/ ۵۳درصد رشد داشته و سال گذشته ۱/ ۷۴میلیون فقره بیمه نامه صادر شده است.

آخرین وضعیت الکترونیکی شدن بیمه‌های تکمیلی

رئیس کل بیمه مرکزی در رابطه با الکترونیکی شدن بیمه‌های تکمیلی با اشاره به اهمیت جریان داده در این فرآیند خاطرنشان کرد: امیدوارم الکترونیکی شدن بیمه‌های تکمیلی در زمان مقرر به سرانجام برسد. این تکلیف قانونی است و وزارت بهداشت و مراجع دیگر برنامه زمان‌بندی‌شده دارند و وظایف تعیین شده و کارگروهی در این زمینه وارد عمل شده است. در این زمینه کارگروهی تشکیل شده و قرار است تا پایان مرداد ماه همه دستگاه‌ها تکالیف خود را در این زمینه انجام دهند.

همچنین او تاکید کرد: جلسه‌ای با مسوولان بیمه تکمیلی داشتیم. قرار شد تا دو هفته آینده یک پروژه‌ای با همکاری شرکت‌های بیمه ارائه کنیم و در انتهای آن رضایت مردم افزایش یابد و میزان مراجعه مردم به مراکز خدمات پزشکی با حذف نسخه‌های کاغذی کم شود. همچنین بهزادپور درباره بدهی شرکت‌های خودروساز گفت: رقم‌های اعلام‌شده درباره بدهی شرکت‌های خودروساز همان مبلغی است که پیش از این توسط مسوولان بیمه مرکزی اعلام شده است و در حال پیگیری هستیم و امیدواریم به نتیجه برسیم.

عذرخواهی به‌دلیل اجرایی نشدن طرح کروکی آنلاین تصادفات

رئیس کل بیمه مرکزی در رابطه با تاخیر در اجرای طرح کروکی الکترونیک تصادفات گفت: تمام اقدامات لازم در این رابطه که برعهده بیمه مرکزی بوده، از جمله خریداری نرم‌افزارهای مربوطه انجام شده است. اما موضوع مهم در این طرح تعیین تکلیف تعرفه است که معتقدیم این تعرفه از شرکت‌های بیمه اخذ شود و در این راستا جلسه‌ای با سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان خواهیم داشت و نتیجه اعلام می‌شود. بهزادپور ضمن عذرخواهی از اجرایی نشدن طرح کروکی آنلاین تصادفات تاکید کرد: این طرح به زودی اجرا می‌شود و شاهد تحول جدی در موضوع تصادفات جاده‌ای خواهیم بود.

انعقاد قراردادهای بین‌المللی در صنعت

رئیس کل بیمه مرکزی در رابطه با ارتباط صنعت بیمه با فضای بین‌المللی تاکید کرد: به‌دلیل تحریم‌ها، تعامل ما با شرکت‌ها در سطح بین‌الملل تقریبا به صفر رسیده بود؛ اما اکنون تلاش می‌کنیم با کشورهای همسایه از جمله عراق که اخیرا توافق‌نامه اقتصادی امضا شد، در صنعت بیمه هم همکاری کنیم. همچنین با سوریه، یک شرکت مشترک بیمه خواهیم داشت. توافقی با ازبکستان صورت گرفته، با کشور قزاقستان و تاجیکستان هم توافق‌نامه امضا کرده‌ایم. اخیرا در سفر رئیس‌جمهور به ونزوئلا توافق‌نامه‌ای امضا و مبادله شد. با کشورهای امارات، مالزی، اندونزی هم توافق‌نامه‌هایی امضا می‌شود. قرار است با بحرین و عمان هم مذاکراتی صورت بگیرد. اگر بتوانیم با عربستان هم توافق‌نامه امضا می‌کنیم و هرچه تبادل بیمه‌ای ما با کشورهای منطقه بیشتر شود، می‌توانیم به بازارهای جهانی بیمه دسترسی پیدا کنیم. به گفته بهزادپور حبس کردن ریسک‌ بیمه‌ای در داخل کشور، یک خطر بالقوه است که باید با ارتباطات بین‌المللی چاره‌اندایشی شود. به همین دلیل حتی اگر با کشوری مثل سوریه مرتبط شویم، به خاطر اینکه بیمه یک بازار بین‌المللی است، می‌تواند ما را به فضای جهانی متصل کند.

شرکت‌های بیمه‌ای اموال مازاد ندارند

رئیس کل بیمه مرکزی در رابطه با آخرین وضعیت مولدسازی اموال شرکت‌های بیمه‌ای گفت: نامه‌ای به آقای خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ارسال کردیم که اموال بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه ایران اموال دولتی نیست و یکی از ویژگی‌های مازاد بودن اموال در شرکت‌های بیمه این است که اموال ما به‌عنوان پشتوانه پرداخت خسارت استفاده می‌شود. بنابراین ممکن است زمین و ساختمان مازاد داشته باشیم؛ اما به‌عنوان پشتوانه خسارت به‌شمار می‌رود. برای مثال در بحث بیمه توسعه، زمانی که منحل شد بخشی از خسارت‌ها از محل فروش ساختمان‌ها و زمین پرداخت شد.

پیشنهاد اصلاح قانون بیمه خودروهای متعارف به مجلس

بهزادپور درباره بیمه خودروهای متعارف گفت: با توجه به نوسان قیمت خودرو و افزایش قیمت خودروهای داخلی، اصلاح قانون بیمه خودروهای متعارف به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است که انتظار داریم این پیشنهاد در دستور کار مجلس قرار گیرد و اصلاح شود. همچنین رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با تعیین نرخ دیه تاکید کرد: تعیین نرخ دیه یک بحث شرعی و قانونی است که برعهده قوه قضائیه است و در پایان هر سال مشخص می‌شود و ما بر اساس آن نرخ بیمه شخص ثالث را تعیین می‌کنیم. در سال گذشته با وجود اینکه نرخ دیه ۵۰درصد رشد کرد، اما نرخ بیمه شخص ثالث کمتر از آن رشد کرد. در این شرایط ما تحت فشار شرکت‌های بیمه‌ای و همچنین بحث ضریب نفوذ بیمه هستیم و باید شرایط اقتصادی شرکت‌های بیمه را هم درک کنیم تا دچار عقب‌افتادگی نشوند.