11 copy

پس از از‌بین‌رفتن سیگنال‌های منفی در رابطه با مناقشات نظامی منطقه افت قیمت دلار از کانال 52 هزار تومانی به سطوح قیمتی حال حاضر، نرخ این ارز ترمز کانال‌شکنی خود را کشید و به تعادل رسید.

در ابتدا برخی از کارشناسان از افت قیمت‌های بیشتر و بازگشت قیمت اسکناس آمریکایی به زیر مرز 50 هزار تومانی سخن به میان می‌آوردند اما به‌نظر می‌رسد بازارساز ارزی ثبات قیمت را به نوسانات کاهشی ترجیح داده و سعی در کم کردن دامنه نوسانات نرخ ارز دارد.

در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود 150 تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 50 هزار و 350 تومان به فروش رسید. همزمان با دلار، نرخ سکه طلا نیز دچار رشد قیمت 50 هزار تومانی شد و در رقم 29 میلیون و 300 هزار تومان معامله شد.

دیروز یکشنبه 19 آذر ماه شاخص‌های ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران روزی افزایشی را پشت سر گذاشتند. دلار آزاد که در بازار روز نخست هفته افت قیمت اندک 50 تومانی را تجربه کرده بود در صبح روز گذشته فعالیت خود را با حدود 100 تومان افزایش نسبت به نرخ پیشین در رقم 50 هزار و 300 تومان آغاز کرد. در ادامه معاملات دیروز نمودار قیمت این ارز شیب بیشتری به خود گرفت و نرخ دلار 50 تومان دیگر رشد کرد. آخرین نرخ نقدی بازار دیروز با همین میزان رشد در رقم 50 هزار و 350 تومان ثبت شد. البته دلار فردایی در بازار عصر دیروز رشد قیمت‌های بیشتری را تجربه کرد که به عقیده برخی از فعالان بازار این موضوع از احتمال تداوم رشد نرخ در بازار روز دوشنبه خبر می‌دهد. یورو و پوند نیز در بازار روز گذشته رشد قیمت داشتند. هر برگ اسکناس یورو در عصر روز گذشته 150 تومان رشد کرد و به رقم 54 هزار و 600 تومان رسید. پوند نیز با رشد قیمتی 100تومانی در رقم 63 هزار و 600 تومان معامله شد.

مرجع جدید بازار ارز

با تاسیس مرکز مبادله ارز و طلای کشور در ماه‌های پایانی سال گذشته گمانه‌هایی مبنی بر انتقال مرجعیت بازار ارز به این نهاد مطرح شد. در نشست‌های گوناگون بانک مرکزی، مرکز مبادله به عنوان مبدا و مقصد جریان ارزی کشور معرفی شده و تلاش‌های چشمگیری نیز در زمینه بهبود فرآیند تخصیص ارز رسمی در این نهاد صورت گرفته است. روز گذشته علی روحانی، معاون وزیر اقتصاد، در تازه‌ترین گفت‌وگوی خبری خود در این رابطه گفت: «سیاست اعلام شده دولت این است که مرجعیت در نظام ارزی باید به مبادله ارز و طلای بانک مرکزی انتقال یابد. در این راستا باید به افزایش مرجعیت این مرکز کمک کنیم.» او همچنین در ادامه اضافه کرد: «البته بازار غیررسمی خارج از مرکز مبادله را نمی‌توانیم نفی کنیم، اما وقتی می‌گوییم مرجعیت باید به این مرکز برگردد یعنی تمام نیازهای مشروع کشور باید بتواند از این مرجع تامین شود و تمام درآمد ارزی کشور به این مرکز انتقال یابد که البته برای پیاده‌سازی کامل این سیاست نیازمند دوران گذار هستیم.» به عقیده برخی از کارشناسان درصورتی که کنترل ارز‌های ورودی کشور نیز به این نهاد محول شود سیاست‌گذاری ارزی با دقت بیشتری صورت خواهد گرفت.