مسیر سالم‌ سازی رشد اقتصادی

برای درک بهتر این موضوع باید به گزارش‌های تورمی آمریکا و اروپا در ماه پایانی ۲۰۲۳ اشاره کرد. آمارها حاکی از آن است که ایالات‌متحده با وجود تشدید سیاست‌های انقباضی در سال گذشته از بازار کار قوی و رشد نسبتا خوبی برخوردار بود و کمیته فدرال رزرو سایر مقامات توانستند با اتخاذ سیاست‌ها در زمان مناسب از وقوع رکود در کشور جلوگیری کنند. اما در ماه‌های اخیر تمرکز مقامات بانک مرکزی بر تغییر مسیر سیاست‌های پولی و کاهش نرخ بهره بوده در حالی که رشد اقتصادی اندکی پایین است.

ویتینگ با استناد به این مباحث در ادامه صحبت‌های خود افزود: «اگرچه اقتصاد با رشد کمتری مواجه شده است، اما من همچنان معتقدم که اقتصاد جهانی بدون فروپاشی به روند خود ادامه خواهد داد. کشورها در دوران پساکرونا با روند صعودی تورم، کاهش تولید و تجارت و سایر تبعات اقتصادی مواجه شدند که تا کنون توانسته‌اند برخی از این تبعات را بهبود بخشند. برای مثال باید به روند تورمی آمریکا اشاره کرد. سیاستگذاران این نهاد توانستند تورم را از ژوئن ۲۰۲۰ که در سطح ۹.۱ درصدی قرار داشت به ۳.۴ درصد در دسامبر ۲۰۲۳ برسانند.»

 او در خصوص رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه چهارم ۲۰۲۳ که در روز پنج‌شنبه منتشر خواهد شد، گفت: «انتظار می‌رود رشد تولید ناخالص داخلی این کشور با رقمی معادل ۱.۷ درصد‌ مواجه شود که پایین‌ترین سطح از سه ماهه دوم ۲۰۲۲ به شمار می‌رود. این درحالی است که اقتصاد آمریکا در سه فصل قبلی خود به ترتیب با رشد فصل اول (۲.۲)، فصل دوم (۲.۱) و فصل سوم (۴.۹) رو‌به‌رو شد. گرچه آمریکا در این دوره با رشد کندتر و اشتغال ضعیف‌تر سپری خواهد شد، اما پس از آن اقتصاد در مسیر سالم‌تری قرار خواهد گرفت.» در راستای این موضوع برخی از کارشناسان اعلام کردند که پس از انتشار گزارش رشد اقتصادی ایالات متحده در ۲۵ ژانویه، نشست پاول با سایر مقامات در ۳۰-۳۱ ژانویه برگزار خواهد شد.

به نظر می‌رسد که با شیب کاهشی رشد تولید ناخالص داخلی در فصل چهارم سال گذشته، پاول نیز برای نخستین بار در سال ۲۰۲۴ به توقف سیاست‌های انقباضی بپردازد و تمرکز خود را بر کاهش نرخ بهره در مارس ۲۰۲۴ قرار دهد. از سوی دیگر اقتصاددانان در خصوص سیاست‌های اروپا افزودند: «انتظار می‌رود که کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در نشست بانک مرکزی در روز پنج‌شنبه نرخ بهره را ثابت نگه‌دارد و با این کار به سیاستگذاران این سیگنال را بدهد که در آغاز سیاست‌های انبساطی عجله ندارد.» کریستین لاگارد نیز در خصوص سیاست‌های بانک مرکزی در سخنرانی خود در روزهای پیشین بیان کرد: «به نظر می‌رسد نرخ بهره سیاستی به اوج خود رسیده است و دیگر نیازی به تشدید سیاست‌های انقباضی نیست، اما نمی‌توان گفت که بر تورم پیروز شده‌ایم.» او در تایید این سخن احتمال آغاز سیاست انبساطی را در مارس ۲۰۲۴ رد کرد و آن را به ماه‌های بعد موکول کرد.