ترجیح ترامپ به بایدن در اداره اقتصاد

براساس نظرسنجی مشترک روزنامه فایننشال‌تایمز و دانشکده بازرگانی دانشگاه میشیگان، ۴۲ درصد از آمریکایی‌ها احساس می‌کنند ترامپ برای اداره اقتصاد کشور شایستگی بیشتری دارد. درحالی‌ که ۳۱ درصد از بایدن حمایت کرده‌اند و ۲۱ درصد دیگر اعلام کردند نسبت به هر دوی آنها بی‌اعتماد هستند. این نظرسنجی مشترک که ماهانه انجام می‌شود، تلاش دارد احساسات رای‌دهندگان را در مورد اقتصاد ایالات‌متحده در آستانه انتخابات نوامبر بسنجد.

این نتایج بعد از گزارش وزارت دادگستری آمریکا مبنی بر ضعف حافظه بایدن و جنجال‌های رسانه‌ای پیرامون آن، خبر خوبی محسوب نمی‌شود. این خبر در واقع مهر تاییدی است بر نگرانی‌های بسیاری از رای‌دهندگان که نسبت به سن و سلامت ذهنی بایدن تردید داشتند.

با وجود بهبود نسبی شرایط اقتصادی کشور و اذعان بسیاری از پرسش‌شوندگان نسبت به بهبود وضعیت مالی خود و چشم‌انداز کلی اوضاع اقتصادی، برتری ترامپ در این نظرسنجی پرسش‌های زیادی را نسبت به این موضوع مطرح کرده است که آیا شرایط مطلوب اقتصادی در کنار وضعیت مطلوب بازار کار و کاهش تورم، می‌تواند شانس بایدن برای ورود دوباره به کاخ سفید را افزایش دهد.

اریک گوردون، استاد مدرسه بازرگانی راس در این باره می‌گوید: «با وجود آمارهای دولت که نمود بیرونی دارد، آنچه مسلم است، پیام بایدن به رای‌دهندگان درباره شرایط روبه‌رشد اقتصاد کشور بسیاری از مردم را متقاعد نکرده است.» در واقع نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد از هر سه نفر یک نفر معتقد است بایدن «به اقتصاد آسیب زیادی وارد کرده است».

این نظرسنجی می‌تواند نمونه مناسبی برای نمایش شکاف‌های عمیق حزبی باشد که بر میزان محبوبیت بایدن در نزد افکار عمومی تاثیر گذاشته است. مطابق این نظرسنجی، ۷۱ درصد از دموکرات‌ها، با مدیریت بایدن در حوزه اقتصاد موافق هستند، در حالی که تنها پنج درصد از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه در این خصوص هم نظر هستند. با این ‌حال، نتایج حاصله بیانگر تفاوت‌های آشکار بین گروه‌های مختلف جمعیتی است. ترامپ همچنان از حمایت قابل‌توجهی در میان طبقه کم‌درآمد در آمریکا برخوردار است که نشان می‌دهد رونق اقتصادی سال‌های اخیر، در میان همه طبقات جامعه به‌طور یکسان حس نشده است.

فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، تقریبا دو برابر افراد بدون مدرک دانشگاهی دیدگاه مثبتی نسبت به اقتصاد داشتند و سهم رای‌دهندگانی که نسبت به شرایط اقتصادی نگاه مثبتی داشتند با افزایش درآمد بیشتر می‌شد.

نظرسنجی فوق در فاصله روزهای ۲ تا ۵ فوریه انجام شد و هزار و ۶ نفر در سراسر آمریکا در آن شرکت کردند.