صنایع دریایی نیازمند حمایت دولت

دنیای اقتصاد: در سومین روز رویداد کیش اینوکس ۲۰۱۶ و دومین روز همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری و توسعه ایران، نشست تخصصی تامین مالی پروسه‌های زیرساختی و عمرانی با حضور مهرداد مظفری مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دریایی، لارنت فرانچوزی مدیر توسعه کسب‌وکار و نماینده شرکت آنالس ایتالیا و آشیش کاتاریا از کشور هند برگزار شد.

در ابتدای این نشست مهرداد مظفری به معرفی صندوق توسعه صنایع دریایی پرداخت و گفت: این صندوق صد درصد دولتی و جزو زیرمجموعه‌های وزارت صنعت و معدن است. در واقع این صندوق به‌عنوان بانکی مینیاتوری، ارائه تسهیلات و حمایت مالی را از صنایع دریایی به عهده دارد. همچنین، این صندوق تامین و حمایت مالی از صنایع دریایی کشور را در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری توسط سبد محصولات خود ارائه می‌دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران ۷ استان آبی و ۵هزار و ۸۰۰کیلومتر ساحل دارد، افزود: برخی از کشور‌های همسایه نیز مراودات خود را از طریق این فضا انجام می‌دهند. این در حالی است که ۹۰ درصد تبادلات تجاری ایران از طریق دریا صورت می‌گیرد. به علاوه ۶۰ درصد از کل تجارت ایران از طریق دریا رخ می‌دهد. مظفری با اشاره به اینکه یک درصد از ناوگان تجاری جهان در اختیار ایران است، گفت: از این میزان ۷۷درصد دارای پرچم کشورهای خارجی هستند. طبق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، قرار است سهم صنایع دریایی از GDP (تولید ناخالص ملی) از ۱/ ۰ درصد به ۷/ ۰ درصد افزایش پیدا کند و این به معنای نیاز به ۲۷هزار میلیون دلار منابع است. به عبارتی دیگر سالانه ۲هزار و ۷۰۰میلیون دلار منابع مورد نیاز است. وی افزود: واضح است که بازار سرمایه توان تامین این حجم از نیاز مالی را نخواهد داشت و باید بخشی از این نیاز از طریق سرمایه‌گذاران خارجی تامین شود. مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دریایی تشریح کرد: با توجه به این حجم از نیاز به منابع، در برنامه ششم توسعه با توجه به اقتصاد مقاومتی نگاه مناسبی به صنایع دریایی نشده است. این در حالی است که براساس قانون قرار بر این بود که سالانه یک میلیارد دلار بودجه در اختیار صندوق قرار گیرد که آن نیز محقق نشده است. بنابراین می‌توان گفت برنامه ششم برنامه‌ای غیردریایی است. مظفری به موضوع تامین مالی در ایران نیز اشاره کرد وگفت: براساس آمارها ۸۰درصد تامین مالی کشور از طریق بانک‌ها، ۱۸ درصد از طریق بازار سرمایه و ۲ درصد سرمایه‌گذاری خارجی تامین می‌شود. این موضوع بیانگر فرصتی برای سرمایه‌گذاران خارجی است که در این بخش ورود و از مزایای آن بهره‌مند شوند. مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دریایی بیان کرد: مناطق آزاد باید طرح‌هایی برای توسعه صنایع دریایی داشته باشند. با این وجود اکنون تمرکز مناطق آزاد بر این حوزه قابل‌توجه نیست. در این راستا پیشنهاد می‌شود با تعاملاتی که صندوق صنایع دریایی با سازمان بورس و اوراق بهادار دارد، صندوق‌های پروژه ایجاد شود و این صندوق‌ها به توسعه صنایع دریایی مناطق آزاد کمک کند. وی افزود: اگر ایران بهشت سرمایه‌گذاران خارجی است حوزه دریا بخش ویژه آن است و باید نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون‌های مختلف به سهم صنایع دریایی و منابع مورد نیاز آن توجه ویژه داشته باشند و آن را در برنامه ششم لحاظ کنند.