دنیای اقتصاد: متولیان حوزه تجارت به منظور حمایت از تولید و اشتغال سیاست‌های تجاری جدیدی را در ۱۲ بند به منظور اجرا در سال ۹۶ عنوان کردند که این سیاست‌ها در ادامه سیاست‌های تجاری صورت گرفته در سال ۹۵ است. مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت در نشست خبری با اصحاب رسانه، استفاده از اهرم و تعیین حقوق گمرکی واردات کالا به کشور و اجازه واردات بعضی از کالاها صرفا از طریق نمایندگی رسمی و در بعضی اقلام سرمایه‌ای در صورت مشارکت و سرمایه‌گذاری مشترک با طرف‌های ایرانی را از جمله اقدامات مهم صورت گرفته در زمینه حمایت از تولید داخلی و اشتغال در سال قبل عنوان کرد. جلوگیری و ممنوعیت خرید کالاهای خارجی مشابه تولیدات داخلی برای دستگاه‌های دولتی، اختصاص نرخ ارز آزاد برای واردات بخشی از کالاهایی که تولید مشابه داخلی دارند و اخذ مجوز واردات برای بعضی از کالاهای مربوط به حوزه کشاورزی از دیگر سیاست‌های حمایتی اعمال شده هستند.

خسرو تاج با اشاره به سیاست‌های تجاری جدید قابل اعمال در سال ۹۶ گفت: ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی ضعیف با هدف رشد و ماندگاری آنها، اتخاذ سیاست‌های تجاری زمینه‌ساز کاهش هزینه تولید، بازبینی مجدد و تشدید موانع فنی و استانداردها با هدف جلوگیری از واردات کالاهای غیرکیفی و غیراستاندارد، جلوگیری از واردات و تشویق همکاری‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری مشترک برای اقلام و کالاهای بیشتر از جمله برنامه‌های جدید در سال جاری خواهد بود. وی با تاکید بر لزوم توسعه اقدامات فرهنگی و راه‌اندازی کمپین‌های حمایت از تولیدات داخلی، گفت: باید در راستای اتخاذ سیاست تجاری حمایت‌کننده از تولید کالاهای اساسی و استراتژیک و وضع محدودیت برای واردات اقلام مشابه حرکت کنیم. همچنین با استفاده از قانون ثبت مالکیت معنوی اجازه واردات به کالاها با نام و نشان داخلی داده نشود.

خسروتاج در ادامه تعیین سهمیه مقداری برای برخی اقلام وارداتی که بخش عمده آنها در داخل کشور تولید می‌شوند را در راستای حمایت از تولید و اشتغال ضروری توصیف کرد و افزود: تحت پوشش قرار دادن فهرست بیشتری از کالاهایی که واردات آنها صرفا از طریق نمایندگی رسمی امکان‌پذیر است، از اهم برنامه‌های ما در سال جدید است. وی وضع یکسری مقررات اداری همچون تعریف ویژگی‌های بسته‌بندی، نوع برچسب روی بسته‌بندی و امثال آن، توسعه و رعایت استانداردهای زیست‌محیطی و ایمنی در مقابل واردات و وضع قوانین قیمت‌شکنی، حفاظتی و جبرانی و پیشنهاد غیرمجاز کردن بالای ۷۰۰ قلم کالا با توجه به ظرفیت تولیدات داخلی که باید پروسه قانونی آنها طی شود را به‌عنوان دیگر برنامه‌های سال‌جاری معرفی کرد.

در ادامه خسروتاج، آماری از تجارت خارجی کشور طی سال‌های ۸۴ تا ۹۵ ارائه داد. بر مبنای این آمار تراز بازرگانی خارجی کشور (بدون احتساب نفت) از نظر ارزش در دولت‌های نهم و دهم منفی بوده ولی از سال ۹۲ با شیب معین به سمت مثبت حرکت کرده و در سال ۹۴ و ۹۵ برای نخستین بار مثبت شده است و به ترتیب به ۹۰۰ و ۲۵۰ میلیون دلار تراز مثبت رسیده است. از نظر وزنی نیز تراز بازرگانی از منفی ۱۰/ ۵ میلیون تن در سال ۸۴ به مثبت ۷۷/ ۶ میلیون تن در سال ۹۵ رسیده است. در این مدت اگرچه صادرات از نظر وزنی رشد داشته است، اما از نظر ارزش با توجه به وضعیتی که در بازارهای جهانی حاکم (کاهش قیمت برخی کالاها) بود، رشد زیادی نداشته‌ایم. خسروتاج در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگاران در بحث مربوط به قیمت نان گفت: هیچ تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت نان گرفته نشده است و قیمت نان تغییری نخواهد کرد. وی با اشاره به اینکه کشور نباید در زمینه کالاهای اساسی و استراتژیک وابسته باشد، گفت: از طریق خرید تضمینی از تولیدات بخش کشاورزی حمایت می‌کنیم. بر این‌اساس باید هزینه‌های مضاعف کشاورزان را دید و یارانه موردنظر به تولید گندم و نان را داد.

وی در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» در مورد تغییرات تعرفه کالاها در سال جدید گفت: طی جلسات متوالی که از آبان سال گذشته داشتیم تغییراتی در تعرفه‌ها رخ داده است که اکثرا جنبه افزایشی داشته و موارد کاهشی آن کم بوده است. وی افزود: افزایش تعرفه‌ها نگرانی‌هایی ناشی از بالا رفتن تورم را به همراه دارد، زیرا بسیاری از این تعرفه‌ها مربوط به مواد اولیه تولید و واسطه‌ای است که بالا رفتن تعرفه آنها منجر به افزایش هزینه تولید شده و عواقب مناسبی ندارد؛ بنابراین در شرایط فعلی با توجه به اینکه کتاب تعرفه‌ها هنوز به چاپ نرسیده است،از نرخ تعرفه‌های سال گذشته استفاده خواهد شد. خسروتاج همچنین درباره قاچاق تاکید کرد که هم باید تولید را رقابتی کنیم و هم زنجیره قاچاق را در سطح عوامل متعددی مانند صندوق‌ها، گمرکات، شبکه‌های عرضه و... مورد توجه قرار دهیم. برخورد با موضوع قاچاق نیازمند یک برخورد سیستمی و جامع است.

وی درباره دلیل برگزاری نمایشگاه‌های متراکم در شهر تهران تصریح کرد: سیاست‌های کلی در برگزاری نمایشگاه‌ها به شکلی است که تنها نمایشگاه‌های تخصصی در شهر تهران برگزار شده و بقیه آن به خارج از تهران منتقل شود که بنده معتقدم این موضوع به تدریج صورت خواهد پذیرفت زیرا در شرایط فعلی برخی نمایشگاه‌های غیرتخصصی که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود ناشی از مجوزهایی است که در گذشته صادر شده است و به سرعت امکان تغییر مکان وجود ندارد.

خسروتاج در مورد احیای وزارت بازرگانی و جدایی بخش تجارت از وزارت صنعت گفت: جواب ما در این خصوص منفی است. امروز همه کشورها به سمتی پیش می‌روند که صنعت و تجارت یکپارچه شوند. وی همچنین درباره پیدا شدن کالای مشکوک به قاچاق در خانه یکی از وزرای دولت یازدهم بیان کرد: بنده درخصوص پیدا شدن کالای قاچاق در خانه یکی از وزرای دولت یازدهم مطلع نیستم و خبری در این باره ندارم.